رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تولید شکر را عامل قدرت و استحکام سیاسی کشورها دانست.

یه گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ سیدمحمدجواد محمدی‌زاده در نشست با مدیران شرکت کشت و صنعت نیشکر با بیان اینکه تأمین شکر به عنوان کالای استراتژیک برای استقلال کشور ضروری است،‌ گفت: کشورهای تولید کننده شکر قدرت سیاسی دارند.

وی با اشاره به اینکه پیش از انقلاب نیز همواره توجه خاصی به صنعت نیشکر می‌شد، اظهار کرد: قدرت کشورهایی مانند کوبا و برزیل که در صحنه سیاسی جهان قدرت‌نمایی کرده و با آمریکا دست و پنجه نرم می‌کنند، ناشی از تولید شکر است.

محمدی‌زاده افزود: تولید شکر از نیشکر برای کشور بسیار مهم است زیرا تجربه استفاده از چغندرقند برای تولید شکر با وجود 36 کارخانه در سال‌های گذشته در کشور بی‌نتیجه و ناموفق بوده است.

به گفته وی اساس کلمه «خوز» به معنای نیشکر و قند است و پیشینه تاریخی خوزستان نیز با این کالا گره خورده است زیرا برای این کشت، آب کافی و آفتاب لازم است که در خوزستان فراوان وجود دارد.

وی تأکید کرد:‌ شاید در سال‌های گذشته در سودآوری و اقتصادی بودن صنعت نیشکر تردید وجود داشت اما هم اکنون این تردیدها از بین رفته است و این صنعت چشم انداز خوب و مطمئنی دارد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به مزارع نیشکر اظهار کرد: اراضی که در گذشته با 2 میلیمتر بارندگی شوره‌زار می‌شد، با آبشویی‌های انجام شده شسته و شیرین شده است.

وی همچنین با اشاره به ثبت پروژه‌های واحدهای کشت و صنعت امیرکبیر و کشت و صنعت دعبل خزاعی تحت مکانیسم توسعه پاک پروتکل کیوتو گفت: با وجودی که بسیاری از کشورها مثل چین و هند اما ایران نتوانسته بود از این ظرفیت استفاده کند که با ثبت این دو پروژه شرکت نیشکر و دو پروژه شرکت نفت این خواسته محقق شده است.

محمدی‌زاده افزود: حدود 17 طرح دیگر در این راستا در سازمان حفاظت محیط زیست تأیید شده که در انتظار ثبت بین‌المللی است.

به گفته وی با ثبت بین‌المللی این پروژه‌ها و در راستای کاهش گازهای گلخانه ای 15 میلیارد تومان به شرکت‌ها از سوی سازمان‌های بین‌اللملی به واحدهای صنعتی کمک می‌شود.

بر اساس گزارش شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در این نشست، این شرکت با سطح زیر کشت 84 هزار هکتار در قالب هفت واحد کشت و صنعت ظرفیت سالانه جذب دی‌اکسید کربن بیش از 5 میلیون تن دارد که انتشار گازهای گلخانه‌ای را تعدیل و اثرات تغییر اقلیم را کاهش می‌دهد./س

 

 
برچسب ها: تولید ، شکر ، استحکام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.