دکتر دانشجو وزیر علوم با تاکید بر اسلامی شدن دانشگاه ها گفت: محورهای اصلی که در دانشگاه ها و پژوهشکده ها به دنبال آن هستیم اسلامی شدن دانشگاه ها و افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی است.

دکتر کامران دانشجو در گفتگو با خبرنگار صنفی آموزشی باشگاه خبرنگاران، گفت: در خصوص مورد اول یعنی اسلامی شدن دانشگاه ها باید بگویم که اولین کلام در دانشگاه ها بحث دین است.
دانشجو تصریح کرد: باید دانشگاهی با نگاه توحیدی و اسلامی ایجاد شود چون یک دانشگاه خوب می تواند یک ملت را به سعادت برساند.
وی اظهار داشت: ما به دنبال آن هستیم که همان طور که امام خمینی(ره) گفتند: اگر دانشگاه اصلاح شود کشور اصلاح می شود این امر را محقق کنیم و در این راستا قبل از هر چیز دانشگاه ها باید اسلامی شوند.
 
** با افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی کیفیت کاهش نمی یابد
 
دانشجو در ادامه گفت: دانشگاه اسلامی باید مطابق با متون منطبق با جهان بینی توحیدی انجام شود چنانچه دانشگاه اسلامی چند شاخص دارد و از همه مهتر این که دانش را ابزاری برای رسیدن به معلوم که خلقت است بدانیم.
وی تصریح کرد: در این راستای اسلامی کردن دانشگاه ها اساتیدی باید وارد دانشگاه شوند که این اساتید به عنوان استاد سکولار و یا تبلیغ دین را در دانشگاه ها انجام ندهند به خصوص در بحث علوم انسانی كه بسيار قابل توجه است..
 وی افزود: با توجه به این که عده ای از افراد بیان می کنند که با افزایش ظرفیت تحصیلات تکمیلی کیفیت کاهش می یابد باید بگویم که این طور نیست و این بحث یک جوسازی است.
دانشجو تصریح کرد: اگر کیفیت کاهش می یافت پس این تعداد مقاله از کجا آمده  تحصیلات تکمیلی حول محور تحصیلات تکمیلی نیز با حفظ کیفیت صورت می گیرد.
وی اظهار کرد: هم اکنون با توجه به امکانات و تجهیزات دانشگاهی می توانیم تا 30 هزار دانشجو دکتری بگیریم و با افزایش تعداد دانشجویان دکتری مطمئنا تولید علم کشور نیز افزایش می یابد.
 
** 17 هزار مقاله به زبان فارسی تولید شده است
 
 
دانشجو در ادامه با بیان آماری از روند صعودی تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: آمارها در این زمینه حاکی از رشد بالای تعداد دانشجو، رشته و نشریات و انجمن های علمی دارد چنانچه آمارها به شرح زیر است:
عنوان                              سال 88               هم اکنون
تعداد رشته محل های دکتری  10431              2444
تعداد دانشجویان دکتری       35 هزار               48 هزار
تعداد انجمن های علمی         215                 280
تعداد نشریات علمی              396                 666  
 
وی افزود: جدای از مقالاتی که به زبان انگلیسی در سایت های مختلف جهانی از محققان کشورمان ارائه می شود باید بگویم که حدود 17 هزار مقاله تنها به زبان فارسی چاپ شده است  و اگر این تعداد به زبان انگلیسی نیز اضافه شود تعداد مقالات بسیار بالاتر است.
 
دانشجو تصریح کرد: ارتقاء رتبه دانشگاه های ما نشان دهنده آن است که در طول 2 سال گذشته 12 هزار عضو هیئت علمی جذب کرده ایم که این امر نشان دهنده افزایش کیفیت است.
 
وی خاطر نشان کرد: در ارتباط با دانشگاه با حوزه کاربرد باید بگویم که ما در حال پیگیری آن هستیم که البته در این راستا سعی داریم این امر را خیلی بهتر محقق کنیم./عط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۳۱ شهريور ۱۳۹۱
سال 88 تعداد رشته محل ها بیشتر از الان بوده؟؟
آخرین اخبار