در مرحله نخست طرح شبنم 5 قلم کالا شناسنامه دار شده که در مرحله جديد تمام کالاها کدگذاري مي شوند.

محمود اعلايي مديرعامل انفورماتيک راهبر در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اين مطلب گفت: بيش از يک سال است که طرح شبنم به عنوان طرح ملي در خصوص اقلام اجرا مي شود.

وي با تاکيد بر اينکه موضوع طرح شبنم در کشور مسکوت نبوده و بنابر درخواست افراد مدتي تمديد شد افزود: هر مرحله داراي 2 بخش بود که گام نخست واردات کالاها و نيز کالاهايي که قبل از آن تاريخ وارد شده بود هنوز به دست مصرف نرسيده بود شناسايي شدند.

اعلايي اظهار داشت: مرحله نخست که در سال 90 شروع شد تا اوايل ارديبهشت ماه بيش از 112 ميليون کالا کدگذاري شدند.

مدير طرح شبنم اضافه کرد: مرحله دوم طرح شبنم از تاريخ 91.7.1 شروع مي شود و افراد مکلف هستند کالاهايي که مشمول اين طرح را به اتحاديه خودشان معرفي و فرم مورد نظر را پر کنند و کالاهايي که با اصالت و شرايط را داشته باشند، همچنين از مبادي رسمي وارد کشور شدند برچسب زده شود.

وي تاکيد کرد: کدگذاري کالاها شبيه پلاک ماشين است به ازاي هر قلم يک کد توليد مي شود و ارزش افزوده ندارد و نمي شود جعل کرد.

اعلايي تصريح کرد: در مرحله اول لوازم خانگي، رايانه و مشتقات آن، تجهيزات پزشکي، لوازم بهداشتي و گوشي تلفن همراه کدگذاري شدند و در مرحله دوم تمام کالاها از جمله کيف و کفش، لوازم بهداشتي ساختمان، اسباب بازي، لوازم بهداشتي و آرايش به اضافه 5 قلم کالاي مرحله اول هستند.

وي گفت:‌ طرح شبنم مرحله ديگري هم دارد که در مقطع ديگر شروع خواهد شد و با شناسنامه دار کردن کالاها حجم قاچاق در کشور کاهش پيدا مي کند.

لازم به ذکر است، دو ماه فرصت است که کالاها را کدگذاري کنند و اگر کسي قصور کند جريمه نقدي مي شود و يا کالايش ضبط خواهد شد./س
برچسب ها: طرح شبنم ، کدگذاری ، کالا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار