کاوشهای پارینه سنگی دشت کرمانشاه پس از نیم قرن وقفه در مردادماه جاری آغاز و تا نیمه های شهریورماه ادامه داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛ کاوشهای پارینه سنگی دشت کرمانشاه پس از نیم قرن وقفه در مردادماه جاری آغاز و تا نیمه های شهریورماه ادامه داشت.
گمانه زنی در این محوطه تاریخی به سرپرستی دکتر «سونیا شیدرنگ» پژوهشگر پیش از تاریخ دانشگاه بوردو فرانسه و «علیرضا مرادی بیستونی» مدیر پایگاه میراث فرهنگی طاق بستان، بوده است که با نتایج قابل توجهی به پایان رسید.
دشت های میانکوهی کرمانشاه به ویژه در شمال این شهر باستانی مجموعه غنی ای از آثار ادوار مختلف تاریخی و پیش از تاریخ را در خود جای داده که همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است.
دکتر شیدرنگ سرپرست کاوش در این منطقه با بیان اینکه غار ملاورد واقع در تنگه ای به همین نام در منتهی الیه غربی کوه های طاقبستان- میوله در استان کرمانشاه، یکی از مکان های ارزشمند پارینه سنگی واقع در این مجموعه است که بقایای جالب توجهی از استقرارهای دوره پارینه سنگی جدید را حفظ کرده است گفت: غار ملاورد نخستین غاری است که توسط باستان شناسان ایرانی پس از نیم قرن وقفه در کاوش غارهای عصر سنگ در دشت کرمانشاه ، کاوش می شود.
وی ادامه داد: پیش از این باستان شناسان آمریکایی در سالهای 39-1338 کاوشهایی را در غار قبه و پناهگاه ورواسی در تنگ کنشت انجام داده بودند.
دکتر شیدرنگ در مورد نتایج این کاوش اظهار داشت:  گمانه زنی در این غار منجر به شناسایی لایه استقراری غنی و جالب توجهی از دوره "پارینه سنگی جدید" شد که قدمت آن احتمالا به حدود بیش از 36000 سال پیش باز می گردد.
وی در خصوص معرفی دوره "پارینه سنگی جدید" تصریح کرد: این دوره از حدود 40 هزار سال پیش در بخشهایی از آسیا و اروپا آغاز می شود و با پراکنش گسترده انسان مدرن و همچنین فراگیر شدن هنر و استفاده از ابزار های سنگی و استخوانی پیشرفته که تا پیش از این دوره بی سابقه بوده است همزمان می باشد.
وی تاکید کرد: بقایای دوره "پارینه سنگی جدید" در ایران معمولا به نام  فرهنگ "برادوستی" شناخته می شود که برای نخستین بار در کوه های زاگرس شناسایی شد. از جمله مشخصه های فرهنگ برادوستی در کوه های زاگرس تولید فراوان تیغه و ریزتیغه و ساخت ابزارهای استانداردی چون تیزه "ارجنه" است.
وی با تاکید براینکه کاوش غار ملاورد بر اطلاعات ما از این دوره افزوده بقایای این فرهنگ پیش از این از مکان هایی مانند غار یافته در لرستان، پناهگاه ورواسی و غار خر در کرمانشاه بدست آمده بود.
دکتر شیدرنگ افزود: احتمالا موقعیت جغرافیایی استراتژیک این غار در دهانه تنگه ملاورد از دلایل مهم جذب شکارگران دوره پارینه سنگی و استقرار در این مکان است. بقایای جانوری بدست آمده از این کاوش حاکی از شکار بز کوهی و قوچ وحشی و همچنین اسب سانانی همچون گورخر ایرانی است. شکار این چند گونه پیش از این در دیگر مکان های پارینه سنگی جدید کرمانشاه مانند پناهگاه صخره ای ورواسی و غار خر نیز گزارش شده است.
علیرضا مرادی بیستونی مدیر پایگاه طاقبستان و دیگر سرپرست این کاوش نیز افزود: نظر به اینکه پرونده مجموعه باستانی، تاریخی و فرهنگی طاق بستان برای ثبت جهانی در حال آماده سازی  است، انجام کاوش و انتشار نتایج مطالعات و سالیابی در غار ملاورد که یکی از دو غار ارزشمند این مجموعه به حساب می آید،  بسیار حائز اهمیت بوده و کمک چشمگیری به  تکمیل هر چه بهتر این پرونده جهت ثبت در میراث جهانی می نماید./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.