مسوول دفتر فني پايگاه سازه‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر گفت: به دلیل ورود تكنولوژي، صنعت نساجي و بسياري ديگر از هنرها و فنونی كه در گذشته در شوشتر رواج بسياري داشتند در حال كمرنگ شدن هستند.


 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛علي‌محمد چهارمحالي در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار كرد: در اطراف شوشتر از دوره پارینه سنگي ما آثاري داريم که نشان از آن دوران دارد. همچنین از دوره عيلامي شهري به نام شهر هيدالو را داريم كه دقيقاً جاي آن مشخص نيست اما گفته شده كه اين شهر در اطراف شوشتر بوده است.

 

وي افزود: در شوشتر شهرهاي دیگری نيز وجود داشته‌اند. از جمله شهرهايی كه در دوران عيلامي معروف بوده‌اند مي‌توان به شهر دروانتاش كه از شهرهاي مذهبي است اشاره کرد. دروانتاش همان شهري است كه چغازنبيل در آن موقع در آن واقع بوده است. همچنين شهر اوان نيز از جمله شهرهايي است كه منسوب به شوشتر بوده و از شهرهای دوره عيلامي است.

 

وي گفت: تپه‌هاي بسيار زيادي در اطراف شوشتر وجود دارد كه همه مربوط به دوره عيلامي هستند و همه آن‌ها نشان دهنده سكونت در اين منطقه هستند.

 

مسوول دفتر فني پايگاه‌ سازه‌های آبي ـ تاريخي شوشتر اظهار كرد: از جمله آثاری که از دوران هخامنشی به جای مانده می‌توان به نهر داریون اشاره کرد. این اثر تاریخی از زیر قلعه سلاسل عبور می‌کند و متعلق به داریوش بودو همچنین در دوره اشکانی‌ شهر تاريخي به نام دستوا را‌ داريم كه به شوشتر چسبيده است.

 

وي توضيح داد: دوره ساساني نيز دوره شكوفايي سازه‌هاي آبي است و در اين دوره بسياري از سازهاي آبي شكل گرفتند و بسياري از آثار مربوط به اين دوره ساسانی است. مثلا قلعه سلاس از جمله آثار اين دوران است ولي بعضي معتقدند كه اين قلعه قبل از دوران ساساني نيز بوده است.

 

او بيان كرد: در بررسي دوره‌هاي اسلامي متوجه مي‌شوم كه قديمي‌ترين اثر مذهبي مقبره براءبن مالك است و بعد از آن نيز مسجد جامع مربوط به قرون اوليه است و جزو قديمي‌ترين مساجد ايران مي‌باشد كه به سبك خراسانی ساخته شده است.

 

چهارمحالي اظهار كرد: در هر دوره‌اي از دوران‌هاي اسلامي آثار بسيار زيادي در شوشتر داريم كه در همه آن‌ها از ابتدايي‌ترين دوران يعني دوره پارينه سنگي تا دوره‌هاي معاصر شهريت و مدنيت شوشتر ديده مي‌شود. مثلاً در دوران معاصر شهرك شوشترنو يا نوشوشتر را داريم كه در سال 2000 ميلادي به عنوان بهترين شهرك كارگري در سطح جهان شناخته شد.

 

وي در خصوص صنايعي دستي كه در گذشته در شوشتر وجود داشته است گفت:‌ در شوشتر پارچه‌اي  به نام دیبا وجود داشت كه از آن پارچه به عنوان آذين خانه خدا استفاده مي‌كردند. همچنین پارچه ديگري نیز با نام پرند وجود داشت كه در بررسي بسياري از اشعار قديمي در وصف لطافت و زيبايي اين پارچه‌ها بسیار گفته شده است.

 

او تصريح كرد: صنعت نساجي در شوشتر صنعت بسيار چشم‌گيري بوده و رونق بالايي داشته است. البته مي‌توان گفت تمامی صنايع و فنون در شوشتر وجود داشته است. همچنين در مورد صنعتي بودن بودن شوشتر ضرب‌المثلي معروفی وجود دارد كه مي‌گويد:" گنه كرد در بلخ آهنگري به شوشتر زدند گردن مسگري" كه وجود مسگر در اين ضرب‌المثل نشان از صنعتي بودن و اقتصادي بودن اين شهر دارد.

 

چهارمحالي خاطرنشان كرد: همچنين نيشكر از جمله محصولاتي است كه در دوره‌هاي قبل از اسلام و  همین ‌طور اوايل اسلام در شوشتر كشت مي‌شده و رونق بالايي نيز داشته است به طوري كه وقتي امام رضا (ع) در مسير مدينه تا بلخ به خوزستان مي‌رسد درباره اهميت نيشكر بياناتي را می‌فرمایند.

 

وي توضيح داد: همان گونه كه گفته شد در گذشته پوشش ‌خانه خدا را هر ساله از پارچه شوشتر تهيه مي‌کردند و ديبابافان شوشتری اين پارچه را مي‌بافتند و آن را به خانه خدا هديه مي‌كردند. گفتنی این که چند پیش تنها بافنده شوشتر به نام سيدعلي زوارزاده از دنيا رفت.

 

مسوول دفتر فني پايگاه‌ سازمان‌هاي آبي ـ تاريخي شوشتر بيان كرد: خوشبختانه در چند سال اخير به همت اداره ميراث فرهنگي استان سراي افضل كه از قديمي‌‌ترين سراهاي استان خوزستان محسوب مي‌شود به بازارچه صنايع دستي تبديل شد و بسياري از مشاغل قديمي و همچنین آموزش صنایع دستی، تولید صنایع دستی و فروش صنایع دستی در آن جا صورت می‌گیرد كه اميدوارم همين امر باعث زنده شدن و احيای بسياري از هنرها و فنون از ياد رفته اين شهر شود.

 

چهارمحالي خاطرنشان كرد: يك سند تجاري قديمي مربوط به دوران قاجاريه وجود دارد که نشان مي‌دهد تجار شوشتر پوست و روده گوسفند و گاو را به منجستر انگليس صادر مي‌كرده‌اند. البته در آن زمان تجار شوشتر در اقصا نقاط دنيا تجارت مي‌كردند. براي مثال مي‌توان گفت كه اين تاجران حتي تا زنگبار آفريقا به عنوان ترويج دهند مذهب تشيع و تجارت سفر مي‌كردند. /س
برچسب ها: شوشتر ، شهر ، صنعتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.