فرانس پرس در گزارشي از واشنگتن به قلم "آرتور مک ميلان" نوشت : شکاف بين اسرائيل و آمريکا برسر ايران پس از آنکه بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل بار ديگر تاکيد کرد آمريکا بايد يک "خط قرمز"» براي ايران تعيين کند ، عميق تر شد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، نتانياهو در دو مصاحبه بر ضرورت ايجاد "خط قرمز" تأکيد کرد.  
 
آمريکا مي گويد همه گزينه ها درقبال ايران روي ميز است اما مقامات بلندپايه آمريکا تعيين خطوط قرمز را براي ايران رد و اعلام کرده اند چنين اقدامي ممکن است باعث تضعيف موقعيت راهبردي آنها شود .  
 
اسرائيل و کشورهاي بزرگ غربي ادعا مي کنند برنامه هسته اي غيرنظامي ايران پوششي براي دستيابي اين کشور به توانايي ساخت سلاح هسته اي است . اين در حالي است که ايران چنين ادعاهايي را تکذيب مي کند.  
 
اما درخواست هاي نتانياهو براي تغيير موضع و هشدارهاي شديد واشنگتن با مخالفت سوزان رايس سفير آمريکا در سازمان ملل متحد روبرو شد .  
رايس گفت بين آمريکا و اسرائيل درمورد چگونگي جلوگيري از فعاليت هسته اي ايران توافق وجود ندارد.
 
وي افزود: ما معتقديم زمان قابل توجهي براي موثر واقع شدن اين فشارها وجود دارد .  
 
اسرائيل بارها تهديد کرده ممکن است براي جلوگيري از برنامه هسته اي ايران، به اقدام نظامي عليه اين کشور متوسل شود اين در حالي است که آمريکا اعلام کرده است از رويکرد تحريم ها و اقدامات ديپلماتيک براي جلوگيري از برنامه هسته اي ايران حمايت مي کند.  
 
با توجه به اينکه روابط بين نتانياهو و باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا پيشتر نيز با تيرگي روبرو شده است، لئون پانتا وزير دفاع آمريکا روز جمعه با اعلام مخالفت خود با درخواست هاي اسرائيل براي تعيين اين به اصطلاح "خطوط قرمز" به تنش سياسي بين دو طرف دامن زد. 

پانتا گفت: حقيقت اين است که روساي جمهور آمريکا ، نخست وزيران اسرائيل يا هر کشور ديگري از هيچ خط قرمزي براي تصميم گيري برخوردار نيستند. آنچه آنها دارند ، حقايقي است که در اختيارشان قرار مي گيرد تا نشان دهد يک کشور چه وظيفه اي به عهده دارد. سپس آنها بررسي خواهند کرد که براي مقابله با وضع موجود ، چه اقدامي نياز است انجام شود.  
 
رايس در مصاحبه اي جداگانه با شبکه فاکس نيوز اذعان کرد علت اينکه اوباما و نتانياهو در حاشيه نشست آينده مجمع عمومي سازمان ملل متحد در نيويورک ديدار نخواهند کرد اين است که برنامه ريزي هاي آنها با يکديگر همخواني ندارد. 

جان مک کين سناتور جهموريخواه آمريکا که در انتخابات رياست جمهوري سال 2008 اين کشور در برابر اوباما شکست خورد گفت شکافي آشکار بين کاخ سفيد و اسرائيل برسر تعيين خطوط قرمز براي ايران وجود دارد.  

برچسب ها: ایران ، آمریکا ، اسرائیل ، شکاف ، عمیق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار