استان زنجان از نظر اعتقاد و احترام به عاشورا و مراسم سوگواری در کشور یک شاخصه خاص دارد و با عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت : شناخته شدن زنجان به‌عنوان پایتخت شور و شعور حسینی مدیون حرکت‌ها و فعالیتهای خودجوش مردم در دستههای عزاداری است.

نقی‌زاده‌محجوب افزود: دو شاخصه مهم عزاداریهای زنجان دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم است که عزاداری دسته حسینیه در نهم محرم با فلسفه یادآوری دلاوریهای پیش از عاشورا است.

وی تصریح کرد: دسته عزاداری مسجد زینبیه اعظم زنجان به دلیل فرم حرکت، نوع عزاداری، فرم حرکت مردم و مراسم نذری و احسان شاخص و قابل تقدیر است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اظهار کرد: با ثبت فرهنگی این مراسم مردمی و ارزشی به همه معرفی و شناسانده می‌شود و با حضور گردشگران در ایام خاص این مراسم پربارتر می‌شود.

نقی زاده محجوب با اشاره به ثبت دسته عزاداری زینبیه تأکید کرد: در این خصوص بعد از ثبت میراث فرهنگی این حرکت، بزرگداشتی با حضور مسئولان، چهرههای علمی و فرهنگی، چهره‌های مذهبی ملی و استانی خواهیم داشت و هم‌اکنون در حال رایزنی و تهیه مقدمات با متولیان زینبیه هستیم.

گفتنی است این مراسم در اواخر مهر و یا اوایل آبان قبل از شروع ماه محرم برگزار می‌شود./س



برچسب ها: میراث ، فرهنگی ، زنجان ، شاخص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.