رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و کشاورزي تهران دستاوردهاي سفر هيئت اين اتاق به پاکستان را مثبت و ارزشمند خواند و گفت : ظرفيت هاي مکمل اقتصادي ايران و پاکستان گسترده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، يحيي آل اسحاق در گفتگو با راديو اقتصاد گفت : پاکستان با حدود 190 ميليون نفر جمعيت با ويژگي هاي اقتصاي منحصر فرد دارد و در بخش هاي انرژي به ويژه برق زمينه همکاري گسترده ميان بخش هاي خصوصي دو کشور فراهم است.

وي افزود : پاکستان بازار خوبي براي اقتصاد ايران است و انتظار داريم دولت ها نيز در چارچوب توسعه همکاريهاي سياسي تهران - اسلام آباد بسترهاي لازم را براي ساماندهي مناسبات اقتصادي دو کشور فراهم اورد.

آل اسحاق تاکيد کرد : سفر هيئت اتاق تهران به پاکستان در پي سفرهايي انجام شد که به توسعه همکاريهاي عملي با کشورهاي همسايه کمک مي کند وجمهوري اسلامي ايران با 15 همسايه در واقع هاب يا قطب اقتصادي و تجارت منطقه است و کشورهاي همسايه فرصت هاي فراواني را براي همکاري دارند که مزيت خوبي براي رشد و توسعه اقتصاغدي کشور است.

آل اسحاق گفت : اين تلاش ها حتما به توسعه مناسبات کشورمان با همسايه ها در ديگر زمينه هاي سياسي ، امنيتي ، اجتماعي و فرهنگي هم کمک خواهد کرد.

وي گفت : بعد از سفر به هند که بسيار مثبت بود و اثار ا ن را به ويژه در اجلاس جنبش عدم تعهد ديديم  و هند با هيئت بيش از 200 نفري به کشورمان امد و مسايل اقتصادي را هم پيگيري مي کرد ، به پاکستان سفر کرديم.

وي اظهار داشت : اعتقاد داريم توسعه همکاري هاي اقتصادي به رشد همکاري سياسي و امنيتي نيز کمک مي کند و سفر به پاکستان خوب بود و بايد آثار ان را در عمل ببينيم ، به کراچي که مرکز اقتصادي پاکستان است و در لاهور که باز از مناطق مهم اقتصادي اين کشور محسوب مي شود ، رفتيم  و در سفر يک هفته اي با مسئولان فدراسيون اتاق هاي بازرگاني پاکستان ، اتاق بازرگاني کراچي و اتاق بازرگاني لاهور هم ديدار و مذاکراتي داشتيم و با ديگر مديران اتاق هاي بازرگاني استانها با شرکت هاي تخصصي و مسئولان اين مراکز گفتگو کرديم.

آل اسحاق گفت : پاکستان حدود 190 ميليون نفر جمعيت دارد و با شرايط جغرافيايي خاص خود امکانات عظيم کشاورزي هم دارد و اب و برق، کارگر ارزان و امکانات اتصال به يک بازار حدود يک ميليارد دلاري براي ايران هم بسيار مناسب است.

نيازهاي آنها در بخش انرژي خيلي جدي است و روزانه 18 تا 22 ساعت قطعي برق دارند و نياز انها برق سالانه 5 تا 6هزار مگاوات است.

انها به شدت نيازمند توسعه صنعت برق و گاز هستند و در اين باره ما هم امکانات بسيار زيادي براي تامين و انتقال برق داريم.

رئيس اتاق بازرگاني تهران تاکيد کرد : پاکستان به ويژه در توليد و انتقال برق نيازمند واردات خدمات فني و مهندسي است و در بخش توليد برق خورشيدي امکانات عظيمي دارد که  قرار شد در مناقصه هايي که در پاکستان برق برگزار مي شود ، ما هم شرکت کنيم.

آل اسحاق گفت : حدود 80 مگاوات برق به پاکستان صادر مي کنيم و موافقتنامه هايي در حد هزار مگاوات امضا شده و بخش خصوصي اعلام امادگي کرده است اين کار را انجام دهد و به خوبي هم شدني است چون قيمت تمام شده برق در پاکستان دو برابر ايران است.

وي تاکيد کرد : درباره توليد برق از ذغال سنگ هم پاکستان معادن خوبي دارد و مذاکراتي شد تا يک معدن را به بخش خصوصي ايران  تا 30 سال اجاره دهند که بخش خصوصي ايران هم اعلام کرد اماده است يک نيروگاه ذغال سنگ با دو واحد 200 مگاواتي در پاکستان بسازد ، در حوزه هاي مختلف انرژي پاکستاني ها نياز جدي دارند و ايران هم از توانمندي فني مهندسي خوبي براي تامين اين نيازها برخوردار است./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار