معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرك جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد : به‌ منظور استفاده حداكثري از توان داخلي و شبكه گمرك ، بسته ويژه حمايت از فعالان اقتصادي در حوزه تجارت خارجي تدوين و اجرا مي‌شود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي گمرک ايران ، بهزاد شيري گفت: گمرك در سال جاري و در حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني اقدام به طراحي و تدوين بسته‌هاي حمايت از توليد و پيشگيري و مبارزه با قاچاق كالا و تخلفات گمركي كرده است و برنامه تكميلي حمايت از تجارت خارجي فعالان اقتصادي خوشنام را به‌ صورت بسته ويژه تدوين و اجرا مي‌كند.

وي افزود: با توجه به اينكه در اين بسته تسهيلات ويژه‌اي براي فعالان اقتصادي خوشنام در حوزه تجارت خارجي پيش‌بيني شده است، از همه فعالان اقتصادي اين حوزه درخواست مي‌شود با مراجعه به سايت گمرك جمهوري اسلامي ايران به نشاني www.irica.gov.ir ثبت‌نام كنند تا اقدامات لازم پس از خوداظهاري ذي‌نفعان صورت گيرد و از تسهيلات ويژه‌اي كه براي اين دسته از فعالان اقتصادي در نظر گرفته شده است ، بهره‌مند شوند.

معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرک از همه اشخاص حقيقي و حقوقي فعال در زمينه تجارت خارجي درخواست کرد قبل از ثبت‌نام، حتماً راهنماي نحوه تكميل فرم مربوطه را كه از طريق نشاني ذکر شده  قابل دسترسي است ، به دقت مطالعه كنند.

وي تسهيلات ويژه فعالان اقتصادي خوشنام در حوزه تجارت خارجي را شامل اين موارد اعلام كرد: ترخيص كالا بدون انجام تشريفات ارزيابي (به استثناي كالاهاي مشمول كنوانسيون‌هاي بين‌المللي نظير بازل و...)، انجام همه امور اداري و تشريفات گمركي خارج از نوبت در گمرك‌هاي اجرايي كشور، ترخيص كالا به صورت نسيه (حداكثر تا 50 درصد ارزش كالا)، دريافت
ضمانتنامه گمركي براي ترخيص كالا با سررسيد بيش از 2 ماه نسبت به شرايط معمول و متعارف، اولويت در ايجاد انبار و گمرك اختصاصي، تضمين بيمه اي براي ساير رويه‌ها مانند ورود موقت كالا و خودرو، ترانزيت، انبار اختصاصي و... با حداقل مبلغ تضمين تعيين شده در قانون و پذيرش اظهارنامه با حداقل اسناد و اطلاعات وفق ماده 42 قانون امور گمركي (مصوب 1390).

معاون برنامه‌ريزي و امور بين‌الملل گمرك تأكيد كرد : در شناسايي فعالان اقتصادي خوشنام حوزه خارجي 7 معيار مدنظر قرار مي‌گيرد كه در فرم ثبت‌نام، اطلاعات مربوط به اين معيارها به‌صورت خوداظهاري از فعالان اقتصادي دريافت و راستي ازمايي مي‌شود، بنابراين لازم است در هنگام ثبت‌نام نهايت دقت به‌عمل آيد.

وي افزود: اين معيارها شامل نداشتن سابقه در زمينه جعل اسناد گمركي، قاچاق ، كم‌اظهاري در ارزش، تعهدات و تضامين ايفا نشده ، ورشكستگي به تقصير، تقلب و سابقه مؤثر كيفري در زمينه تقلب تجاري است./عب
برچسب ها: گمرک ، بسته ویژه ، تجارت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار