مدیرکل مطالعات فرهنگی و برنامهریزی اجتماعی وزارت علوم افزود: ظرفیتهای فرهنگی در حوزه خلاقیت مهم است و در کنار موانع خلاقیت مانند سیاسی، اقتصادی و حتی اداری پرداختن به موانع فرهنگی خلاقیت اولین گام برای بروز و ظهور خلاقیت است.
آدمی خاطرنشان کرد: بحث خلاقیت شناسی نیاز به گفتمانسازی و فرهنگسازی دارد و سعی میکنیم خلاقیت را به عنوان نهضت و جنبش به نسل دانشگاهی تزریق کنیم.
وی تاکید کرد: مانع بروز و ظهور خلاقیتها نبود ساختارهای مناسب اداری و سیاسی است و برتری تلقی کردن مدرک در نظام آموزشی سبب دوری از خلاقیت شده است.
مدیرکل مطالعات فرهنگی و برنامهریزی اجتماعی وزارت علوم یادآور شد: چون به خلاقیت مدرکی داده نمیشود به طور طبیعی از خلاقیت کاسته میشود و دانشجویان ترجیح میدهند به سمت کسب مدرک پیش روند.
آدمی با اشاره به حلقه مفقوده حوزه خلاقیت افزود: حضور اساتید و کارآفرینی و ارتباط مستمر بین دانشگاهیان حلقه مفقوده خلاقیت شناسی است.
وی در ارتباط با راه پیشگیری از مدرکگرایی گفت: بخشی از آن نیازمند تغییر ساختار آموزش و پرورش است و بخش دیگر را با قراردادن درسهای مهارت در زندگی و مهارتهای جمعی و دادن مزایا به کسانیکه ابداع و کارآفرینی دارند انجام داد.
مدیرکل مطالعات فرهنگی و برنامهریزی اجتماعی وزارت علوم اظهار کرد: 4 میلیون و 200 هزار دانشجو در نظام آموزشی کشور وجود دارد که وزارت علوم از دانشجویانی که خلاقیت داشته باشند حمایت میکند، اما در مورد مسائل اقتصادی جامعه تولید اقتصادی و صنعتی در رشتههای تحصیلی اثر گذاشته و با پیشرفت در این حوزهها سبب ارتقا دانشجویان میشویم/.ب