يكي از وسيع‌ترين سايت‌هاي شناخته‌شده‌ي كشور و يك دژ زيرزميني در زنجان در فهرست آثار ملي ثبت شدند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان در پنجمين همايش شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي، استان زنجان پرونده‌هاي تهيه‌شده‌ي خود را مطرح كرد و توانست پنج اثر را در فهرست آثار ملي ثبت كند.

يكي از اين آثار بناي امامزاده «برون‌ده» در 70 كيلومتري شمال غربي زنجان است كه به دوره‌ي قاجار تعلق دارد اين امامزاده يك ضريح چوبي دارد و يكي از ويژگي‌هاي بارز آن، معماري بناست كه از بيرون به‌شكل مربع و از داخل به‌شكل چليپاست.

بناي گنبد كهريزبه‌شكل يك برج، اثر ديگري است كه در فهرست آثار ملي ثبت شد. اين اثر در شهرستان ایجرود واقع شده و به قرن هشتم هجري قمري متعلق است.

يكي ديگر از آثار ثبت‌شده‌ي استان زنجان در فهرست آثار ملي، نقاشي‌هاي روي ديوار پناهگاه «آق داش» در شهرستان ماه‌نشان است که اين اثر به دوره‌ي مس و سنگ مربوط مي‌شود.

دژ «منده‌خويين» يك دژ زيرزميني در زير روستاي خويين، يكي ديگر از آثار مطرح‌شده توسط كارشناسان استان زنجان بود اين دژ دالان‌هاي متعددي دارد كه طول يكي از آن‌ها به 170 متر مي‌رسد اين اثر در دوره‌ي سلجوقيان بنا شده و تا دوره‌ي قاجار مورد استفاده بوده و به‌نظر مي‌رسد بيشتر در كارهاي دفاعي كاربرد داشته است.

آخرين اثر ارائه‌شده توسط كارشناسان استان زنجان تپه‌ي «زه‌ تراباد» در شهرستان طارم بود كه يكي از وسيع‌ترين سايت‌هاي شناسايي‌شده‌ي كشور است اين تپه با 140 هكتار وسعت و 35 متر ارتفاع، استقرارهايي از دوره‌ي عصر آهن دارد./ع

برچسب ها: فهرست ، آثار ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.