هيلاري کلينتون وزير امور خارجه آمريکا روز يکشنبه در پايان نشست مجمع همکاري اقتصادي آسيا-اقيانوس آرام گفت تنش هاي فزاينده به سبب مناقشات سرزميني در منطقه آسيا-اقيانوس آرام (اپک)اقتصاد جهاني را تهديد مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ اين خبرگزاري در گزارشي از ولاي وستوک نوشت  ‌نشست سالانه سران اپک براي تقويت حسن نيت در تلاش هاي دراز مدت براي حذف تعرفه هاي تجاري در درون اين بلوک اقتصادي برگزار مي شود. کشورهاي عضو اپک بيش از نيمي از توليد اقتصادي جهاني را بر عهده دارند.

با اينکه براي کاهش تعرفه هاي کالاهاي سازگار با محيط زيست پيشرفت هايي حاصل شد و سران کشورهاي شرکت کننده در نشست بر تعهد خود براي مبارزه با حمايت گرايي مجددا تاکيد کردند ، مناقشات تلخ سرزميني مانع از برگزاري نشست هاي دوجانبه در شهر بندري ولاي وستوک روسيه شد.

يوشيهيکو نودا نخست وزير ژاپن و هو جينتائو رئيس جمهور چين به سبب مناقشه بر سر چند جزيره  از گفتگوهاي مرسوم دوجانبه در حاشيه نشست اپک خودداري کردند. نودا و لي ميونگ باک رئيس جمهور کره جنوبي نيز-- که هر دو از متحدان واشنگتن هستند -- از يکديگر دوري گزيدند.

بنيگنو آکينو رئيس جمهور فيليپين نيز هيچ ديداري با هو جينتاتو نداشت.فيليپين و چين نيز ماههاست بر سر درياي چين جنوبي -- که پکن مدعي تقريبا کل آن است -- درگير يک مناقشه ديپلماتيک هستند.

کلينتون که به جاي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در نشست اپک حضور يافته بود هنگام آماده شدن براي ترک ولاي وستوک به خبرنگاران گفت :«حالا وقت آن است که همه تلاش کنند تنش ها را کاهش دهند و تعامل ديپلماتيک را تقويت کنند.»
وي گفت :«اين منطقه از جهان در اقتصاد شکننده کنوني جهاني نقش موتور اقتصادي را دارد.»

وزير امور خارجه آمريکا گفت :«اين به نفع کشورهاي آسيايي نيست و مسلما به نفع آمريکا يا بقيه جهان هم نيست که ترديدها و بلاتکليفي ها درباره ثبات و صلح در منطقه افزايش يابد.»

کلينتون از سئول و توکيو خواست تنش ها را بر سر جزاير کم جمعيتي که کره اي ها آن را دوکدو و ژاپني ها تاکشيما مي نامند  کاهش دهند. اين جزاير هم اينک در کنترل کره جنوبي است و رئيس جمهور اين کشور ماه گذشته در اقدامي بي سابقه از آنها ديدن کرد.روابط ژاپن با چين نيز بر سر دعاوي متقابل بر سر مالکيت چند جزيره در درياي چين جنوبي رو به وخامت نهاده است.

برچسب ها: کلینتون ، اپک ، مناقشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار