معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان مديريت بحران كشور گفت: بكار بردن تجربيات زلزله بم از سوي مردم و مسوولان، منجر به كاهش تلفات در زلزله آذربايجان شرقي شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد و به نقل از روابط عمومي استانداري خراسان رضوي مظاهر برادران در دوره آموزشي حفاظت در بحران ويژه بخشداران استان هاي خراسان رضوي و خراسان جنوبي افزود: يكي ديگر از دلايل پايين بودن تلفات انساني اين زلزله در مقايسه با زلزله بم ساعت وقوع آن بوده است.

وي با تقسيم فرايند مديريت بحران به سه بخش قبل، حين و پس از بحران تصريح كرد: مهم ترين ركن در اين فرايند مربوط به مسئله پيش بيني و پيشگيري قبل از وقوع بحران است.

معاون سازمان مديريت بحران كشور از آموزش به عنوان يكي از اساسي ترين نيازها براي مديريت صحيح بحران ياد و اضافه كرد: برگزاري اين دوره آموزشي براي بخشداران در 29 استان از مجموع 31 استان كشور گامي در جهت تحقق اين مهم است.

وي در بخش ديگري از سخنانش در خصوص فلسفه وجودي و نحوه شكل گيري سازمان مديريت بحران كشور گفت: يكي از تاكيدات مقام معظم رهبري در سفر پر بركت شان به مناطق زلزله زده بم ايجاد سازماني براي مديريت و فرماندهي مسايل ناشي ازحوادث طبيعي بود.

برادران با اشاره به ابلاغ قانون تشكيل سازمان مديريت بحران كشور در تير ماه 87 از سوي رييس جمهور اظهار داشت : اين امر موجب شد كه سازمان مديريت بحران از يك اداره كل با 14 پست سازماني به سازماني با سه معاونت، 14 اداره كل و 190 پست سازماني ارتقا يابد.

وي با بيان اينكه يك سال ديگر از دوران آزمايشي ساختار ياد شده باقي ست، تاكيد كرد: از نظرات كارشناسي براي اصلاح اين ساختار و تقويت آن استقبال مي كنيم.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني سازمان مديريت بحران كشور در پاسخ به گفته بخشداران مبني بر پايين بودن ميزان اعتبارات تخصيصي، به گزارش خزانه داري كل كشور در جلسه ارديبهشت ماه امسال شوراي عالي مديريت بحران، اشاره كرد و گفت : طبق اين گزارش ميزان بودجه بحران، توزيع شده ميان استان ها در سال 90، چهار هزار ميليارد تومان بوده است .

وي ادامه داد: اينكه اين اعتبار كلان در جايگاه واقعي خود صرف شده است يا خير، سوالي ست كه بايد نهادهاي ناظر و نيز مسوولان ذي ربط به آن پاسخ دهند.

حجت علي شايان فر مدير كل بحران استانداري خراسان رضوي نيز در اين جلسه سياست گذاري براي مديريت بحران استان و ايجاد هماهنگي و تعامل ميان دستگاه هاي اجرايي را از وظايف ستادهاي مديريت بحران در سطح استان، شهرستان ها و بخش ها دانست و گفت : فرمانداران و بخشداران بنا به وظيفه نظارتي شان بايد بر حسن اجراي پروژه هاي عمراني انجام شده از محل اعتبار حوادث نظارت داشته باشند.

وي با اشاره به انواع حوادث طبيعي كه وقوع آنها در كشور و نيز استان متحمل است، اظهار داشت : وجود 21 گسل بزرگ در خراسان رضوي و نزديك بودن آنها به سطح زمين زنگ خطري براي مسوولان جهت جدي گرفتن مباحث مديريت بحران و تلاش براي افزايش آمادگي دستگاه ها محسوب مي شود.

وي ايجاد نوعي شوك پس از وقوع هر زلزله دراذهان عمومي را از ويژگي هاي ذاتي اين رخداد طبيعي بر شمرد و تصريح كرد: مديران بايستي با درك اين ويژگي از انجام مصاحبه هاي مكرر با رسانه ها پرهيز و در ارائه آمار تلفات و خسارات قدري دقيق تر عمل كنند.

شايان فر با اشاره به متعدد بودن شرايط اقليمي و جغرافيايي خراسان رضوي براي وقوع سيل گفت: يكي از دلايل بالا بودن آمار تلفات سيل در استان تجاوز به حريم رودخانه ها مي باشد.

وي بر لزوم افزايش نظارت و قدرت عمل دستگاه هاي ناظر براي برخورد با متجاوزان حريم رودخانه ها و جدي گرفتن اطلاعيه و اخطاريه هاي صادر شده از سوي هواشناسي و مديريت بحران تاكيد كرد و همچنين آموزش عمومي در اين زمينه را ضروري دانست.

محمد حسن رضوي مدير كل حراست استانداري خراسان رضوي هم در سخناني از بخشداران به عنوان نمايندگان عالي دولت در بخش ها ياد كرد و آنان را مسوول اصلي نظم و امنيت عمومي بخش ها دانست.

وي شرط لازم براي توسعه استان را توسعه بخش ها عنوان كرد و اظهار داشت: آشنايي كامل با سند آمايش منطقه، بافت جمعيتي، توانمندي ها، تمركز نيروي انساني و سطح سواد و اشتغال از سوي بخشداران ضروري است.

وي نظارت بر عملكرد شوراها را از ديگر وظايف بخشداران عنوان كرد و ادامه داد:از بخشداران انتظار مي رود تا مسايلي چون مبارزه با مواد مخدر، قاچاق اسلحه،كالا و ارز، نظارت بر حسن اجراي قوانين تردد و اقامت اتباع خارجي حداكثر همكاري و همراهي را با مسوولان استان داشته باشند./س

 

برچسب ها: بودجه ، مدیریت ، بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.