تکیه بر شرکت های دانش بنیان در شرایطی که اقتصاد مقاومتی حکم فرما است ، بهترین گزینه برای رفع نیازهای کشور از طریق فناوري در این شرکت ها است.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران؛ دکتر مجتبی خیام نکویی، معاون معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در برنامه گفتگوی ویژه خبری در خصوص جشنواره علم تا عمل افزود : معمولا قول هایی که مسئولان در زمینه حمایت از نخبگان می دهند باید عملی کنند و امیدواریم که قول هایی که دادیم در کمترین زمان ممکن عملیاتی کنیم تا همه آثار آن را ببینند. حداکثر طی 3 ماه آینده کلیه برگزیدگانی که مشمول حمایت معاونت شده اند از امکانات مادی و معنوی بهره مند خواهند شد و ما این کار را از هفته آینده آغاز می کنیم .

وی گفت : یکی از موضوعاتی که جای آن در کشور خالی بود حلقه مفقوده تولید تا تجاری سازی است که می تواند پژوهش ها را به مرحله ظهور برساند بنابراین مهمترین نقش جشنواره این بود که این حلقه مفقوده را پیدا و تجاری سازی محصولات را عملیاتی کنیم . هر سال که جشنواره برگزار می شد نقاط ضعف آن برای جشنواره بعدی برطرف می شد و این جشنواره سوم به ادعای شرکت کنندگان جزء بهترین جشنواره ها بود که در حوزه فناوری با مشارکت تمام استانها برگزار شد. به گونه ای که صحنه رقابت سالمی را نیز بوجود آورد همچنین حضور برخی مسئولان در این جشنواره نشان داد که این رقابت ها در حوزه فناوری به خوبی نمایان شده است .

وی تصریح کرد : در جشنواره دوم 70 شرکت دانش بنیان برگزیده شدند و 90 میلیارد ریال برای تجاری سازی آنها کنار گذاشته شد در مجموع از لحاظ رقمی در سال 90 بالغ بر 840 میلیون دلار صادرات حاصل از شرکت های دانش بنیان را داشتیم و همین حمایت های مادی باعث شد تا نیازهای داخلی را مرتفع کنیم و در صادرات نقش آفرینی داشته باشیم  در سال 91 پیش بینی کردیم که یک میلیارد دلار صادرات حاصل از شرکت های دانش بنیان را داشته باشیم و همگی اینها نشان دهنده روند حمایت ها برای تولید محصول و ثروت ملی است.

 از طرح هایی که برگزیده نشده اند هم حمایت می شود

خیام نکویی با اشاره به تعداد طرح های ارائه شده به جشنواره علم تا عمل افزود : از تعداد 3 هزار و 124 طرحی که در سامانه جشنواره ورود پیدا کرد 2881 طرح واجد شرایط داوری استانها شد که 1420 طرح اجازه حضور در جشنواره را پیدا کردند تا تحت داوری ملی قرار گیرند از این 1420 طرح خود استانها 310 طرح یعنی هر استان 10 طرح برگزیده خود را معرفی کرد البته این غیر از تهران ، خراسان رضوی و اصفهان بود که طرحهای بیشتری را معرفی کردند در ارزیابی ها 31 طرح مان به عنوان طرح منتخب استانی معرفی شد و از هر طرح مبلغ یک میلیارد ریال بر اساس رای هیئت داوران حمایت می شود. 35 طرح هم طرح منتخب کشوری برگزیده شد که از این تعداد 28 طرح واجد طرح ملی شدند و 200 میلیون و 300 میلیون تومان از حمایت معاونت علمی فناوری برخوردار شدند. در مجموع 10 میلیارد تومان برای حمایت از طرح ها اختصاص دادیم.

وی گفت : علی رغم اینکه استانها 310 طرح را برگزیدند اما هیئت داوران پس از بررسی طرح ها در فضای نمایشگاه به این نتیجه رسیدند که برخی طرح ها طرح خوبی است که از منظر داوران مغفول مانده به همین منظور طرح منتخب جشنواره را گذاشتیم که در آن 8 طرح برگزیده شدند که برای تجاری سازی تا سقف یک میلیارد کمک مالی شوند. بنابراین 31 طرح منتخب ، 28 طرح ملی و  8 طرح منتخب جشنواره داریم. اما نگرانی در بین آن دسته از شرکت های دانش بنیانی ایجاد شد که طرحشان برگزیده نشد اما در آستانه تجاری سازی هستند و نیاز به کمک دارند به همین منظور امروز برای حل مشکل آنها در مجموعه معاونت علمی فناوری ، ستاد فناوری یازده گانه طرح هایی که مورد حمایت قرار نگرفت و برگزیده نشد را قرار شد دوباره مرور کنند و اگر قابلیت داشت تا بتواند در جهت رفع مشکلات کشور نقش آفرینی کند مورد حمایت قرار دهند.

وی تصریح کرد : یکی از رویکردهای جشنواره سوم نقش شرکت های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی بود به همین منظور این امید را برای باقی شرکت ها ایجاد کردیم که اگر طرحشان واجد شرایط نشد چنانچه بتواند مشکلات دستگاههای اجرایی را حل کند آنها را در چرخه ارزیابی خود قرار دهیم. بنابراین شرکت های دانش بنیان از دید ما می توانند در جهت رفع نیازهای کشور و در شرایطی که اقتصاد مقاومتی وجود دارد گام بردارند.

 تسهیلات معاونت علمی فناوری یکی از بی نظیرترین تسهیلات است

معاون معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در ادامه افزود : همه کسانی که در جشنواره بودند یا شرکت های دانش بنیان بودند و یا طرحشان مربوط به این شرکت ها بود اما معاونت علمی فناوری جشنواره ای هم برای مخترعان دارد که به عنوان افراد حقیقی مورد حمای مادی بنیاد مالی نخبگان قرار گیرد.

وی گفت : تسهیلات معاونت علمی فناوری یکی از بی نظیرترین تسهیلات است و هیچ سودی بابت ساخت نمونه ها از شرکتها دریافت نمی کند، نکته مهم دیگر این است که باید شرکت ها و مخترعان را با کسانی که سرمایه گذار هستند ارتباط دهیم .به همین منظور ما از سرمایه گذاران هم دعوت کردیم اما سرمایه گذاران الزاما خصوصی نیستند .

نکویی تصریح کرد : الان برخی از مشکلاتی که در دستگاه های اجرایی داشتیم متوجه شدیم که برخی از شرکت ها می توانند آنها را حل کنند در نتیجه طی گفتگویی که با وزیر صنعت و معدن انجام شد اعلام آمادگی کردند که جلسه ویژه ای با شرکت ها ی دانش بنیان داشته باشند تا موانعی که سر راه آنها است مورد بررسی قرار گیرد یکی از مشکلات این است که برخی از کالاها از طرف برخی شرکت های دانش بنیان که به دولت فروخته می شود هزینه آن بزودی در اختیار شرکت ها قرار داده نمی شود و از طرف دیگر باید دانست که منابع اقتصادی شرکتها بسیار محدود است بنابرای اگر بتوانیم بازار خرید محصولات را اول برای دستگاه های اجرای و بعد مردم فراهم کنیم زمینه برای صادرات به دیگر کشورها نیز فراهم می شود.

باید با حمایت فناوران در جهت تحقق اهداف حرکت کرد

نکویی در ادامه افزود : ما فضایی را در جشنواره فراهم کردیم که دستگاههای اجرایی معضلاتی که دارند بتوانند با طرح های ارائه شده حل کنند یکی از معضلات جدی ریزگردها است که چگونگی مهار آنها و پوشش آنها موردی بود که از سوی یک شرکت دانش بنیان مطرح شد و مورد حمایت قرار گرفت ما در این نمایشگاه از مسئولان دعوت کردیم که برخی از وزرا و برخی از معاونین حضور پیدا کردند و کل مجموعه طرح ها را در قالب یک اطلاعات جامعه آماده کردیم و به تمام دستگاهها از جمله کسانی که حضور نداشتند ارسال می کنیم و چنانچه این طرح ها بتواند مشکلات آنها را حل کند با آن شرکت ها تماس گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد : نباید نگران تحریم هایی که دشمنان ما به خیال باطل خود به ما تحمیل می کنند باشیم، تجربه نشان داده وقتی در تنگنا قرار می گیریم از ظرفیتها به خوبی استفاده می کنیم بسیاری از مسئولان تولیداتی را که با هزینه بالا وارد کشور می شد خریداری می کردند اما به مجرد اینکه آن محصولات را در شرکت های دانش بنیان دیده اند با آنها وارد مذاکره شدند تا از محصولات داخلی خریداری کنند اقتصاد مقاومتی یکی از راه های خوبی است که در آن می توان به شرکت های دانش بنیان تکیه کنیم تا در جهت رفع نیازهای کشور اقدام جدی به عمل آوریم.

 پیشرفت 140 درصدی استان آذربایجان در زمینه ثبت نام طرح استانی

احمد علیرضا بیگی استاندارد آذربایجان در ادامه افزود 65 طرح از بین 80 طرح در استان ما برگزیده شد و این انقلاب بزرگی بود و استان آذربایجان نسبت به سال گذشته در زمینه ثبت نام طرح های استانی 140 درصد پیشرفت داشته همچنین سال گذشته طرح های را که برنده شدند بودند را در خود استان مورد تجلیل قرار دادیم و طی کتابی انها را به همه معرفی کردیم. و انتظارمان این است که تجلیل مناسبی امسال از منتخبین صورت گیرد.

اکثر طرح ها در خراسان رضوی به تولید انبوه رسیده

محمد صلاحی استاندار خراسان رضوی در ادامه افزود : تعداد کل طرح های دانش بنیان استان خراسان رضوی 253 طرح بود که 80 طرح پذیرفته شد تا در مرحله داوری قرار گیرد. تمام طرح هایی که در نمایشگاه در اختیار قرار دادیم اکثرا تجاری سازی شده و در استان به تولید انبوه رسیده است.

وی گفت : باید بتوانیم موافقت دستگاه ها را جلب نماییم تا از دستاوردهای علمی فناوری که تجاری می شود خریداری کند همین نمایشگاهها موقعیتی را برای ابراز وجود جوانان فراهم می کند تا اختراعات خود را در معرض دید قرار دهد.

وی تصریح کرد : باید مبلغی را که برای نمونه سازی به مخترعان می دهیم بلاعوض باشد و برای تجاری سازی باید وام کم بهره و بی بهره دهیم و زمانی که طرح به تولید انبوه رسید دستگاه های اجرایی از آنها خریداری کند و سراغ محصولات خارجی نرود، اقتصاد مقاومتی یعنی پولی را که به دست می آوریم برای حمایت مخترعان هزینه کنیم در خراسان رضوی بیش از 5 هزار نفر نخبه شناسایی شدند که همگی نخبه هستند و اگر مشوق ها را بیشتر کنیم این عدد 3 برابر خواهد شد./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار