برخی دیپلمات‌های غربی در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تلاش کشورهای اروپایی برای تصویب یک قطعنامه علیه ایران در این اجلاس خبر می‌دهند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران به نقل از ايران هسته‌اي برخی دیپلمات‌های غربی در آستانه نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تلاش کشورهای اروپایی برای تصویب یک قطعنامه علیه ایران در این اجلاس خبر می‌دهند.

سايمون استوردي در گزارشی برای خبرگزاری فرانسه از وین در 18 شهریور 1391 (8 سپتامبر 2012) از قول دو دیپلمات غربی خبر داد که تلاش‌ها در این زمینه آغاز شده است.

یکی از این دیپلمات‌ها به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ايران هر کاري انجام داده است جز پاي‌بندي به تعهداتش. شوراي حکام بايد بسيار شفاف و يکپارچه به مسئله هسته‌اي ايران بپردازد. ما به طور قطع معتقديم که صدور يک قطعنامه لازم است. فشارها بر ايران تشديد شده است و ما اميدواريم که آنها اين مسئله را درک کنند».

دیپلمات دوم نیز گفته است: «امیدوارم شوراي حکام آژانس با اتخاذ پاسخي بر اساس اجماع  همچنين بتواند به متقاعدشدن اسرائيل در خصوص کارآمدي پيگيري راه حل ديپلماتيک براي موضوع هسته‌اي ايران کمک کند. اميد آن مي‌رود اين اقدام ( اتخاذ پاسخي بر اساس اجماع در شوراي حکام در قبال مسئله هسته‌اي ايران) اين پيام را به جهان - از جمله کشورهايي که تمايل بيشتري به جنگ‌افروزي بر ضد ايران دارند- ارسال کند که آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تلاش براي تشديد فشار ديپلماتيک بر ايران همچنان هم‌راي و متحد است».

این در حالی است که پرونده ایران اکنون در شورای امنیت قرار دارد و صدور قطعنامه از جانب شورای حکام عملا واجد هیچ ارزش اجرایی نخواهد بود.

علاوه بر این بسیار بعید است که تا قبل از انتخابات نوامبر امریکایی‌ها علاقه‌ای به تشدید تنش با ایران داشته باشند؛ چیزی که قطعا با صدور یک قطعنامه جدید رخ خواهد داد.

در کنار این موارد، تقریبا شکی نیست که روسیه و چین با اقدامی از این دست موافقت نمی‌کنند.

سرگی ریابکوف، نماینده روسیه در مذاکرات گروه 1+5 با ایران روز پنج شنبه 16 شهریور گفته بود که روسیه عقیده دارد هیچ انحرافی به سمت مقاصد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.

اگر در نشست شورای حکام که از روز دوشنبه آینده (20 شهریور/ 10 سپتامبر) آغاز می‌شود قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شود، دوازدهمین قطعنامه آژانس علیه ایران خواهد بود.

هرمان ناکارتس معاون امور پادمان آژانس هم روز چهارشنبه در نشست توجیهی اعضای آژانس درباره گزارش اخیر راجع به ایران، نکته جدیدی مطرح نکرده است. این نشست چهارشنبه گذشته (15 شهریور) برگزار شده است.

یک دیپلمات مطلع در تهران به "ایران هسته‌ای" گفت که احتمال صدور یک قطعنامه بر مبنای گزارش اخیر آژانس را جدی نمی‌داند.

وی تاکید کرد: "دوباره سرو کله اسراییلی‌ها پیدا شده است. گزارش آژانس را آنها نوشتند حالا دنبال صدور یک قطعنامه بر مبنای آن هستند تا دروغهایشان را موجه جلوه بدهند؛ اما موفق نخواهند شد. هم سندهای اسراییل بی‌اعتبار شده و هم تهدیدها آن".
انتهاي پيام/س2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار