رييس کميسون اتاق کشاورزي تهران گفت: با افزايش سرمايه گذاري، اتخاذ تدابير ويژه جايگاه پسته رادر بازارهاي جهاني حفظ کنيم.

محمد حسين کريمي پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: پسته ايراني ضمن داشتن مزيت هاي فراوان و صادرات مداوم تجاري دنباله دار به بيش از 70 کشور به طور مستقيم و به بيش از 100کشور به عنوان مشتري تجاري، متاسفانه توليد و فروش آن با تهديدهاي جدي مواجه است.

وي ادامه داد: نه تنها در مناطق کاشت سنتي مانند کرمان و يزد بلکه در قطب هاي جديد توليد پسته مانند خراسان و استانهاي مرکزي با محدوديت جدي در کيفيت و مقدار آب مواجه هستيم که اين امر در کيفيت ، ميزان توليد و قيمت تمام شده پسته تاثيري بسيار منفي دارد.

رييس اتاق کشاورزي تهران افزود: علاوه بر محدوديت منابع آبي، تغيير استانداردهاي کشورهاي خريدار تهديدي ديگر براي پسته ايراني محسوب مي شود که با توجه به اينکه توليد پسته به روش سنتي با تفرق باغات و پديده خرده مالکي صورت مي گيرد، توانايي مقابله با اين چالش ها را ندارد و همين امر موجب شده حضور ما در برخي بازارها کم و يا حذف شود.

کريمي پور  خاطر نشان کرد: ضروري است تدابيري به کار گرفته شود تا قيمت تمام شده در توليد پسته کاهش يابد تا در رقابت با محصول خارجي دچار مشکل نشويم.

وي ادامه داد: ايران با داشتن بيش از 450هکتار باغات پسته که بزرگترين پوشش باغي در سطح کشور است، نبايد از جايگاه اساسي خود در بازارهاي جهاني که موجب اشتغالزايي، توليد ثروت ملي و تامين ارز در کشور مي شود، چشم بپوشد.

رييس اتاق کشاورزي تهران تاکيد کرد: با تقويت نقاط ضعفمان، افزايش سرمايه گذاري، اتخاذ تدابير ويژه بايد جايگاه پسته در بازارهاي جهاني را حفظ کنيم.

کريمي پور افزود: صادرات پسته در سال جاري با وجود فشارههاي بين المللي و شرايط انتقال ارز همانند سال گذشته خواهد بود و با مانع جدي مواجه نيستيم.

برچسب ها: پسته ، باغ ، تهدید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار