رصدگاه نیمه دوم شهریور ماه پر از رویدادهای نجومی جذاب و دیدنی در آسمان شب است.

نیما اسماعیلی، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران، گفت: اولین رویداد نجومی نیمه دوم شهریور ماه مربوط به روز جمعه هفتم شهریور ماه است که در شامگاه این روز یگانه قمر زمین با ستاره الدبران مقارنه خواهند داشت.
 
وی افزود: این مقارنه یکی از مقارنه های زیبای آسمان شب است که در قسمت غربی آسمان با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
 
اسماعیلی اظهار داشت: ماه تنها قمری است که به دور زمین می چرخد و نزدیک ترین جرم آسمانی به زمین محسوب می شود.
 
** قمر و سیاره غول آسای منظومه شمسی
 
علی ابراهیمی سراجی، کارشناس مرکز نجوم آستان مقدس حضرت عبدالعظیم در ادامه گفت: اگر مشتاقید تنها قمر زمین ماه را در کنار سیاره غول آسای منظومه شمسی مشتری مشاهده کنید روز هجدهم شهریور ماه بهترین فرصت است.
 
وی افزود: صبحگاه این روز این مقارنه زیبا به ابزار اپتیکی کاملاً قابل رصد خواهد بود
 
** عطارد وارد آسمان تاریک شب می شود
 
اسماعیلی اظهار داشت: سیاره زیبا و گریز پای عطارد که به آن تیر نیز می گویند از شامگاه بیستم وارد آسمان تاریک شامگاهی می شود.
 
وی تصریح کرد: در چنین شرایطی برای رصد این سیاره فقط باید در آسمان شب به دنبال آن بگردیم.
 
خواهر زمین و کندوی عسل

ابراهیمی سراجی عنوان کرد: در بامداد بیست و چهارم شهریور ماه قبل از طلوع آفتاب در قسمت شرقی‌ آسمان می توانید شاهد مقارنه دو جرم آسمانی زیبا سیاره زهره و خوشه کندوی عسل باشید.
 
وی افزود: خوشه کندوی عسل که تشکیل شده از چندین ستاره است شکلی شبیه به کندوی عسل را در آسمان تشکیل می دهد و جایگاهش در صورت فلکی خرچنگ است.
 
ابراهیمی سراجی یادآور شد: زهره به دلیل شباهت هایی که با زمین دارد خواهر زمین نام برده می شود و بعد از ماه روشن ترین جرم در آسمان تاریک است.
 
** مقارنه ای به شکل مثلث
 
اسماعیلی تصریح کرد: در غرب آسمان شامگاه بیست و هشتم سه جرم آسمانی قمر ماه، سیاره زحل و سیاره سماک اعزل در آسمان مقارنه خواهند داشت.
 
وی افزود: این سه جرم کهکشانی در زمانه مقارنه در آسمان شکلی شبیه به یک مثلث را در آسمان نمایان می کنند.
 
اسماعیلی زمان دقیق این مقارنه را شامگاه بیست و هشتم شهریور ماه سال جاری دانست.
 
 
** ماه و مریخ در مقارنه
 
ابراهیمی سراجی تاکید کرد: آخرین رویداد نجومی شهریور ماه در شامگاه بیست و نهم در قسمت غربی آسمانی به وقوع می پیوندد.
 
وی افزود: این رویداد مربوط به مقارنه ماه و سیاره مریخ است که سیاره سرخ مریخ به صورت یک ستاره قرمز کمی بالاتر از ماه قابل مشاهده خواهد بود
 
ابراهیمی خاطر نشان کرد: رصد این مقارنه با چشم غیر مسلح و بدون استفاده از ابزار اپتیکی قابل رویت است.
 
** اسب بال دار در آسمان
 
سعید حسین مردی، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در ادامه گفت: صورت فلکی اسب بال دار یکی از زیبا ترین صورت فلکی های معروف در آسمان شب است که مربوط به اواخر تابستان و اوایل پاییز است.
 
وی افزود: این صورت فلکی برای ناظران تهرانی در افق جنوب شرقی در ارتفاع 63 درجه ای از افق قابل رویت خواهد بود و مهم ترین جرم موجود در این صورت فلکی جرم M15  می باشد.
 
حسین مردی تاکید کرد: این جرم آسمانی تقریباً در قسمت غربی صورت اسب بال دار جای گرفته و با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.
 
** دوقلوهای کهکشان راه شیری کشف شدند
 
یک ستاره شناس با استفاده از پرتوهای گامای موجود در شش تلسکوپ برای اولین بار موفق به شناسایی دو کهکشان که کاملاً شبیه کهکشان راه شیری هستند، شد.
 
این محقق تاکنون توانسته 14 کهکشان را که به راه شیری شباهت دارند شناسایی کند که در میان آن ها این دو کهکشان شباهت بیشتری به سکونت گاه ما انسان ها دارد.
 
راه شیری یک کهکشان نسبتاً معمولی است اما جفت شدن آن با همسایگان خود در ابرهای ماژلانی یک رویداد بسیار نادر و منحصر به فرد محسوب می شود./عط
برچسب ها: زحل ، عطارد ، مقارنه ، رصد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار