عضو کميسيون اقتصادي مجلس با غير قابل دفاع خواندن عملکرد دولت در واگذاري سهام عدالت گفت: آينده روشني براي سهام عدالت متصور نيست.

ايرج نديمي نماينده مردم لاهيجان و سياهکل در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در خصوص عملکرد دولت در واگذاري سهام عدالت گفت: سهام عدالت از ديدگاه رويکرد يعني از آن جهت که بخواهيم بخش عمده‌اي از منابع موجود در نزد دولت را تحت عنوان اصل 44 به مردم و خصوصا طبقات مادون متوسط واگذار کنيم مورد تاييد همه اصحاب فکر و انديشه و قابل دفاع است.

وي در ادامه با بيان اينکه از ديدگاه مديريت و اجرا عملکرد دولت در واگذاري سهام عدالت، محل مناقشه و بحث بوده و قابل دفاع نيست، افزود: اينکه آيا با روش کنوني مي‌توان به همه اهداف دست يافت و يا به تعبير ديگر آيا اين برنامه ادامه خواهد يافت يا خير؛ آيا منابع حاصل از اين واگذاري در طول زمان به ذي‌نفعان واگذار مي‌شود و آيا اساسا اصل واگذاري با توجه به شرايط کنوني بازار سرمايه مي‌تواند مورد ترغيب و توجه قرار گيرد، از جمله محورهايي است که در بحث واگذاري سهام عدالت مبهم است.

عضو کميسيون اقتصادي با بيان اينکه ظاهرا اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها و مشکلات ناشي از تحريم، اجراي سهام عدالت را تحت تاثير قرار داده است، افزود: حادثه شناخته شده قانون هدفمندي يارانه‌ها و آثار مالي آن و حادثه ناشناخته تحريم در راستاي نوع سياست‌هاي انقباضي و انبساطي و يا پرداخت کمک‌هاي جبراني هدفمندي يارانه‌ها باعث شده واگذاري سهام عدالت تحت تاثير قرار گيرد، لذا به نظر مي‌رسد آينده روشني براي سهام عدالت به خصوص پس از دولت احمدي نژاد متصور نباشد.

وي در ادامه انجام چند طرح بزرگ از جمله طرح قانون هدفمند‌سازي يارانه‌ها، طرح تحول اقتصادي و تحريم‌ها را از دلايل نا‌تمام ماندن اجراي طرح واگذاري سهام عدالت عنوان کرد.

نديمي با تاکيد بر اينکه مجلس طبيعتا در بحث پاسخگويي و نظارت، پيگير عملکرد دولت از واگذاري سهام عدالت خواهد بود، اظهار داشت: ادله‌هايي که دولت مطرح مي‌کند، مربوط به کشش بازار سرمايه عرضه سهام است که حتي دولت را در موضوع فروش املاک خود نيز دچار مشکل كرده، يعني اگر دولت بخواهد حتي ساختمان‌هاي خود را بفروشد، بازار نقدينگي و سو‌گيري نقدينگي در دست مردم به سمت بازار طلا وارز است.

نماينده مردم لاهيجان و سياهکل تصريح کرد: مسائلي از اين دست، به همراه بسته طرح تحول اقتصادي باعث شده که دولت در راستاي اجراي اين خواسته يا قانون از جهت شرايط، آن را منطبق با سال‌هاي اول اجرا نداند و امسال با توجه به اينکه بحث تحريم‌ها نيز جدي‌تر شده و از سوي ديگر نيز بانک‌ها دچار مضايق ومعوقات مشتريان خود هستند و نقدينگي دست مردم نيز به سمت کالاهاي سرمايه‌اي جهت داده شده به نظر مي‌رسد اقدامات کوتاه مدت ما نيز نتيجه ندهد.

وي با بيان اينکه تحقيق و تفحص از واگذاري سهام عدالت ضرورتي ندارد، گفت: با توجه به اعلام عدم آمادگي دولت در اجرا، تحقيق و تفحص از انجام امور انجام مي‌شود نه از عدم انجام، لذا پيگيري اين موضوع جاي سوال دارد و تحقيق و تفحص راه اين کار نيست و قطعا مجلس نيز پس از تعطيلات در اين بحث قطعا ورود پيدا خواهد كرد و بررسي هاي لازم را انجام خواهد شد.

انتهاي پيام/
 

برچسب ها: سهام ، عدالت ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار