‏یکی از موسیقی های محلی و سنتی در استان ایلام "أل په رکه" ‏است

به گزارش  خبرنگار باشگاه خبرنگاران ايلام؛ یکی از موسیقی های محلی و سنتی در استان ایلام "أل په رکه" ‏است که این نوع موسیقی از دیرباز تاکنون ‏در بین مناطق کردنشین به خصوص ایلام رواج داشته ‏است.‏
استان ایلام فروزان از تمدن دیر پای سرزمین ایلام‎ ‎باستان است.

این استان بخشی از تمدن ایلام ‏قدیم بوده ‏که حدود سه هزار قبل‎ ‎از میلاد بوجود آمده که در این دوران تا سال 640 قبل از ‏میلاد به حیات خود‏‎ ‎ادامه داده است و در دوران ‏طلایی خود از اقتدار خاصی برخوردار بوده ‏است‎‏(‏‎ ‎ایلام که در کتیبه های بابلی‎ (‎آلام یا آلامتو‏‎) ‎آمده است به قولی معنی کوهستان یا‎ ‎‎‎(‎کشور طلوع خورشید‎ ‎را می دهد‏‎.‎
استان ایلام سرزمینی است که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار‏‎ ‎گرفته که دارای ‏دو خصوصیت دشت در جنوب و ‏کوهستان در شمال است و به همین‎ ‎جهت  این منطقه به دلیل ‏تنوع آب وهوایی و طبیعت آن مورد توجه گردشگران‏‎ ‎ومسافران قرار ‏می گیرد‎.‎
موسیقی با حالات مختلف خود وسیله گویایی است تا غم ها، شادی ها، رویداد های حماسی، ‏اجتماعی و انسانی مردم را بیان کند.این ‏مولودی ها به طور کلی در عین سادگی، حائز مشخصه ‏ها و کیفیات پر ارزشی هستند.‏
اشعار آنها حاوی نکته هایی است از عشق، محبت، نفرت، انساندوستی، احساسات ملی و میهنی، ‏گذشت و شهامت و خلاصه تمام ‏معیارهای اخلاقی و انسانی با بیانی ساده اما زیبا و پر معنی.‏
این مردمان با طبیعت اطرافاشان مانوس هستند و زندگی را گر چه سطحی و کم عمق ولی بودن ‏واسطه لمس می کنند و متناسب با ‏درک و اندیشه خود از آن تاثیر می پذیرند.آنها با شادی ها و ‏غمها از نزدیک آشنایی دارند و خوشی ها و ناگواری های ‏طبیعت،کیفیت زندگیشان را دچار ‏هیجان و افسردگی می کند.‏
آنچه که حائز اهمیت است نوازندگان این خطه با نوای ساز خود  توانایی بروز این احساسات ‏شور انگیز را دارند.‏
موسیقی محلی  در ایلام به وسیله گروهی که به آنان لوطی یا مطرب اطلاق می شود نواخته می ‏شود.لوطی ها هنرمندان گمنامی هستند که عموماً از لحاظ موقعیت اقتصادی اجتماعی در ‏وضعیت مناسبی نیستند.‏
آنان هنر خود را یا از پدرانشان فر گرفته اند و یا به سبب علاقه و استعدادی که برای فراگیری ‏موسیقی داشته اند به صورت تجربی ‏آموخته اند.‏
این گروهها دارای طبقات و موقعیت اجتماعی خوبی نبوده و در بسیار موارد مردم از تماس و ‏برخورد با آنها پرهیز می کنند.‏
به همین سبب ارتباطات خویشاوندی میان آنها درونی است و اغلب به صورت دوره گردی از ‏منطقه ای به منطقه دیگری می ‏روند.معمولاً این نوازندگان با دعوت در مراسم جشن و سرور هنر ‏خویش را عرضه می کنند.‏
نوازندگان و خوانندگان محلی  نیز وجود دارند که شغل اصلی آنان این نبوده و به کارهای ‏دیگر  اشتغال دارند ولی بنا به موقعیت ‏هایی از آنان دعوت می شود تا با صدای گرم ساز خویش ‏که اغلب کمانچه،دوزله، ضرب و دهل است تنوع و شوری در مجلس به ‏وجود اورند.‏
دوزله و جفتان بر خلاف همه سازهای ایرانی که تک صدا‏‎ ‎هستند،دوصدایی است و قابلیت ‏همراهی باسازهای چندصدایی را ‏دارد.چوبی موسیقی‎ ‎آیین پایکوبی ایلام است و به صورت ‏انفرادی و یا دسته جمعی اجرا می شود این‎ ‎موسیقی در گذشته افزون بر ‏کاربرد هنری و ‏موسیقیایی به عنوان آمادگی رزمی و‏‎ ‎بدنی نیز کارایی داشته است‏‎.‎
فتا پاشا، لرزانه،‏‎ ‎سوارسوار، صی سماع، قلاوی، سه حار و گریانه  از جمله نواها و ریتم های این‎ ‎‎نوع آیین پایکوبی است که در ‏مناطق کرد و لرنشین کشور رایج است‏‎.‎
هوره که از آوازها و نیایش های اســاطیری ایران است از هزاره های قبل از میلاد مسیح تا به ‏امروز رواج دارد‎.‎
موسیقی آیین های سوگواری‎ ‎نوع دیگری از موسیقی در استان ایلام است که در آیین ‏‏"چمری"با سرنا و دهل‎ ‎اجرا می شود و در این ‏مراسم مردم ایل ها و روستاها در محلی به نام ‏‏"چمرجا‎" ‎جمع می شوند و همراه با نوای ساز و دهل و آواز همسرایان نوعی آیین را ‏ارائه‎ ‎می ‏دهند.گویند که در نمایش تعزیه در ایام عاشورا نیز کاربرد فراوان دارد‏‎.‎
اگر به ریشه یابی و  علل به وجود آمدن این هنر توجه کنیم، باید اذعان کنیم‎ ‎که این هنر ریشه ‏در زندگی و کار روزانه ی ‏کشاورزی، اعتقادات دینی، مراسم و‏‎ ‎جشن های بزرگ، بازی های ‏محلی، جنگ و دفاع، حالات روحی و روانی افراد دارد‏‎.‎
برون گرایی مردم ایلام تاثیر بسیاری بر این نوع موسیقی داشته است به طوری‎ ‎که موسیقی آیینی ‏به طور کامل بیانگر فعالیت های ‏درونی، طرز فکر و شرح‏‎ ‎اتفاقاتی است که باز آفرینی این ‏اتفاقات در قالب "أل په رکه" پدیدار گشته‏‎ ‎است‎.‎
واژه "أل په رکه" از کلمه "أل په ر" به معنی جنبش و تکان و در اصل به معنی‎ ‎حمله کردن ‏است که نمادی از حرکات جنگی است ‏که از گذشته های دور به یادگار‎ ‎مانده است و چیزی ‏فراتر از رقص عادی متداول امروزی است‏‎.‎
موسیقی آیینی کردی یکی از سنت های دیرینه و یادگارهای ارزشمند کهن است، که‏‎ ‎در میان ‏کردها همچنان  محفوظ مانده است و بی ‏گمان تاریخچه این حرکات مربوط‏‎ ‎به هزاره های دوم ‏و سوم قبل از میلاد مسیح است اما تاریخ مشخص و چگونگی‎ ‎ایجاد آن در این ‏باره وجود ‏ندارد‎.‎
یک کتیبه سنگی در غرب ایران یافت شده که متعلق به هزاره اول قبل از میلاد‎ ‎است که روی ‏این کتیبه تصویر یک سرنا و دهل و ‏تعدادی که به نظر می رسد در‏‎ ‎حال اجرای حرکاتی هستند ‏روی سنگ حک شده است‏‎.‎
این کتیبه کهن سند مهمی در تاریخی بودن این حرکات موزون در ایران است‏‎.‎
فلسفه حرکات "أل په رکه‎"‎
در این اجرا معمولاً یک نفر که حرکات را بهتر از دیگران می‌شناسد نقش‏‎ ‎رهبری گروه را به ‏عهده گرفته و در ابتدای صف گروه ‏می‌ایستد و با تکان دادن‏‎ ‎دستمالی که در دست راست دارد ‏ریتم ها را به گروه منتقل کرده و در ایجاد‎ ‎هماهنگی لازم آنان را یاری ‏می‌دهد‎.‎
سرچوپی‌کش (رهبر گروه) رهبر گروه موسیقی آیینی که "سرچوپی" نامیده می‌شود‎ ‎با تکان ‏دادن ماهرانه دستمال و ایجاد صدا بر ‏هیجان گروه می‌افزاید‎.‎
در این هنگام دیگر افراد بدون دستمال به ردیف در کنار سرچوپی به گونه‌ای‎ ‎قرار می‌گیرند که ‏هر یکی با دست چپ، دست راست ‏نفر بعد را می‌گیرد.نفر آخر‎ ‎هم با در دست داشتن دستمال ‏به گروه نظم خاصی می بخشد‏‎.‎
دستمال داشتن رهبر و نفر آخر نشان دهنده برابری بوده و دست همدیگر را گرفتن هم نشانه ‏اتحاد گروه است‏‎.‎
در موسیقی آیینی کردی تمامی اعضای گروه به سر گروه چشم دوخته و با ایجاد‎ ‎هماهنگی ‏خاصی وحدت و یکپارچگی یک قوم و ‏جامعه ریشه‌دار را به تصویر‎ ‎می‌کشند‎.‎
اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری استان ایلام نیز در راستای پاسداری و حفظ ‏سنت های دیرین اقوام ایرانی اقدام ‏به ثبت ملی این اثر در فهرست آثار معنوی کشور کرده ‏است.‏
یک کارشناس مسائل موسیقی در این ارتباط به خبرنگار مهر افزود: موسیقی یکی از موهبت ‏های بزرگ الهی است که در نهاد بشر ‏قرار داده است‏‎.‎
علی تیموری اظهارا داشت: استان ایلام نیز به سهم خود هنرمندان متعددی را در این عرصه ‏معرفی کرده است‏‎.‎
وی افزود: موسیقی آیینی استان ایلام که از آن با نام "أل په رکه" در میان‎ ‎مردمان غرب ایران ‏یاد می شود با زیبایی خاص فرد آینه ‏تمام نما از زندگی‎ ‎گذشته این مردم است که به صورت ‏زنده در زمان حال در وجود آنان در حرکت و‎ ‎جریان است‏‎.‎
این کارشناس عنوان کرد: در موسیقی ایلام از ســـازه های‎ ‎دوزله جفتان، سرنـــــا، شیپور، ‏ضرب، دهل،شمشال، نی و کمـانچه ‏استفاده می‎ ‎شود و این سازها در آیین هایی مانند عروسی، ‏جنگ و عزا کاربرد دارند‎.‎
تیموری تصریح کرد: ترانه ها و موسیقی های محلی هر منطقه‏‎ ‎نمادی از فرهنگ و آداب و ‏رسوم گذشته را نشان می دهد که نوعی ‏از نحوه زندگی‎ ‎گذشته را به مردم امروزی نشان می ‏دهد‎.‎
‎ ‎وی ادامه داد: ایلامی‌ها به خصوص عشایر، مردمی با ذوق‌اند و در سرودن ترانه‌های محلی ‏مهارت خاصی دارند‏‎./ب ‎

 

 

 

برچسب ها: دانشنامه ، موسیقی ، ایلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.