مطبوعات رسمي چين سه شنبه تفسيرهاي منفي در مورد سفر آسيايي" هيلاري کلينتون" وزير امور خارجه آمريکا منتشر کردند .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  خبرگزاري فرانسه ،  اين مطبوعات  نوشتند اين ديدار در چارچوب فضاي بي اعتمادي فزاينده بين چين و آمريکا صورت مي گيرد.
روزنامه چاينا ديلي نوشت: " واشنگتن وانمود مي کند منافع دريايي سرزميني چين را که به شدت از سوي کشورهايي چون فيليپين و ويتنام پايمال شده است، نمي بيند و در عوض از اين کشورها حمايت مي کند".
اين روزنامه انگليسي زبان افزود: "بسياري از تصميمات دولت باراک اوباما اين تصور را به وجود مي آورد که دولت آمريکا به ويژه در مورد برخي مسائل مرتبط با چين به دنبال ايجاد تنش است".
سفر ده روزه هيلاري کلينتون به آسيا - اقيانوس آرام، پاسخي به نفوذ پکن در اين منطقه تفسير شده است. اين سفر در شرايطي صورت مي گيرد که اختلافات سرزميني حل نشده به تازگي موجب افزايش تنش در اين منطقه شده است.
روزنامه گلوبال تايمز نيز در سرمقاله خود نوشت: "هيلاري کلينتون بي اعتمادي بين آمريکا و چين را تقويت کرد".
اين روزنامه خاطر نشان کرد: "هيلاري کلينتون به عنوان وزير امور خارجه آمريکا در ارائه اين واقعيت ساده که در دراز مدت آمريکا نمي تواند وارد رقابت و همکاري با چين شود مگر آنکه بر مبناي برابري باشد و اين کشور ابزار تسلط و سرکوب چين را در اختيار ندارد، ناکام مانده است".
مطبوعات دولتي چين کلينتون را به ويژه به تلاش براي تحکيم وحدت کشورهاي عضو آسه آن (اتحاديه کشورهاي جنوب شرق آسيا) به منظور ايجاد جبهه اي مشترک و محکم تر در مقابل چين که حاکميت گسترده اي بر درياي چين جنوبي دارد متهم کردند.
خبرگزاري شين‌هوا نيز به نوبه خود اعلام کرد: "هر چند هيلاري کلينتون اعلام کرد منطقه آسيا - اقيانوس آرام به اندازه کافي بزرگ هست که هم براي چين جا باشد هم براي آمريکا، وظيفه آمريکاست که تدابير ملموسي براي بهبود روابطش با چين اتخاذ کند".
سخنگوي وزارت امور خارجه چين دوشنبه از آمريکا خواست وارد مناقشات سرزميني در مناطق دريايي غرب اقيانوس آرام نشود.
 در حالي که چين قصد دارد اين مناقشات سرزميني را فقط از راه ديپلماتيک حل کند، هيلاري کلينتون دوشنبه از کشورهاي جنوب شرق آسيا خواست با يکديگر براي حل و فصل اين مناقشات همکاري کنند.
برچسب ها: چین ، آمریا ، کلینتون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار