با بالا گرفتن تنش بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، اتحادیه اروپا روز دوشنبه از طرفین خواست خویشتنداری کنند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه، پس از آنکه باکو اعلام کرد یک افسر جمهوری آذربایجان را که به سبب گردن زدن یک ارمنی به حبس ابد محکوم شده بود، مورد عفو قرار داده است، ارمنستان دوشنبه اعلام کرد آماده جنگ با جمهوری آذربایجان است .

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و استفان فول کمیسیر امور سیاسی مربوط به حسن همجواری اروپا روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ مشترکی ضمن اظهار نگرانی از این تصمیم جمهوری آذربایجان،‌اعلام کردند مسئولان اروپایی با برقراری تماس با مقامات دو کشور، اوضاع را از نزدیک دنبال می‌کنند.

در این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا در راستای پیگیری منافع منطقه‌ای و تلاش‌های آشتی‌جویانه خود، بار دیگر خواستار خویشتنداری جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌شود تا از بالا گرفتن تنش‌ها جلوگیری شود.

سرژ سرکیسیان رئیس جمهوری ارمنستان در بیانیه ای که دوشنبه در پایگاه اینترنتی وی منتشر شد اعلام کرد : ما جنگ نمی خواهیم اما اگر مجبور شویم مبارزه خواهیم کرد و به پیروزی خواهیم رسید.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان رامیل صفراف را روز جمعه در بازگشت به کشورش مورد عفو قرار داد.

مجارستان صفراف را به جمهوری آذربایجان مسترد کرده بود. صفراف در این کشور به سبب این قتل که در سال دو هزار و چهار مرتکب شده بود در حال گذراندن زندان ابد بود.

با وجود تضمین هایی که باکو به بوداپست داده بود و براساس آن این افسر آذری مجازات خود را در جمهوری آذربایجان خواهد گذراند، صفراف که همانند یک قهرمان مورد استقبال قرار گرفت علاوه بر این به درجه سرگردی ارتقا یافت و خانه ای دریافت کرد و حقوق خود را برای هشت سالی که در مجارستان در زندان گذرانده بود دریافت کرد.

صفراف، گورگین مارگاریان را در هنگام خواب در یک دوره آموزشی که ناتو در بوداپست برای نظامیان جمهوری های شوروی سابق ترتیب داده بود ، گردن زد.

 ارمنستان درپی استرداد صفراف از تعلیق روابط دیپلماتیک خود با مجارستان خبر داد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان از سال ها پیش درباره کنترل منطقه قره باغ با هم مشاجره دارند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار