براساس تحقيقات حضور اين ژن نوعي کلید به منظور هماهنگی حرکات در اسب هاي مسابقات به شمار مي رود.

به گزارش خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاریANSA ایتالیا بخش علم و تکنولوژي، شناسایی یک ژن کلیدی که اجازه می دهد تا اسب با صدای یورتمه رفتن به آسانی حرکت کند. این مهارت به عملکرد اسب ها در طول مسابقه بستگی دارد.

اين مطالعه توسط دانشگاه اوپسالا، سوئد انجام شده است و در مجله Nature منتشر شده است ، یک جهش بسیار مهم است که می تواند بر تغییر توانایی سرعتي بسیاری از پستانداران تاثیر گذارد.

محققان سوئدی اين ژن را که 3 Dmrt نامیده می شود را در یک موقعیت برای کنترل عملکرد درست
 شناسایی کرده اند.
با تجزیه و تحلیل ژنوم کامل اسب های ایسلندی، در اندازه کوچک و قادر به حرکت در پنج گيت مختلف، سوئیچ ژنتیکی آنها را شناسایی کردند، و دريافتند که با یک جهش ژنتیکی دقیق مرتبط است.

این به اصطلاح "کدون توقف زودرس"، کشش کوچکی از DNA متشکل از سه پایگاه است که در پایان ژن رونویسی شده و تبدیل به پروتئین می شوند، یعنی در ابتداي یک موقعیت در حد نرمال،"توقف بیوشیمیایی" قبل از اتمام رونویسی از ژن متوقف می شود.

محققان تجزیه و تحلیل الگوهای مختلف حرکت اسب های ایسلندی، مثلاً صدای یورتمه رفتن اسب که شامل حرکت همزمان پاهای جلویی و عقبی و معکوس است، یا زمین، که در آن جنبش به طور همزمان توسط دو پا در همان طرف انجام می شود، را نشان مي دهند.

در این روش، جهش در ژن3 Dmrt توانایی برای انجام برخی از این جنبش ها را محدود مي کند. که همچنین بررسی نقش این جهش در موشها را تایید کرد.

محققان دریافتند که این ژن به طور فعال در کنترل مدارهای عصبی برای کنترل حرکت نقش دارند و اين دو مشاهده اهمیت نقش ژن3 Dmrt در هماهنگی حرکتی را روشن مي سازد./عط