ارتباط بین دانشگاه و صنعت شاخص های مختلفی دارد که تقویت هر کدام از این شاخص ها به شکوفایی دانش و صنعت کمک می کند.

دکتر سلطانخواه، معاون معاونت فناوری علمی ریاست جمهوری در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران در مورد ارتباط بین صنعت و دانشگاه  اظهار کرد: ارتباط بین دانش و صنعت یکی از دغدغه های عالی ترین مقام  کشور یعنی مقام معظم رهبری بوده است و ایشان به طور مکرر در فرمایشاتشان تاکید داشته اند که باید بخشی، دفتری یا نهادی در ذیل ریاست جمهوی فراتر از دستگاه ها برای برقراری ارتباط بین دانش و صنعت فراهم شود.

ایشان از سال 80 مکررا به ضرورت این موضوع تاکید کرده اند و معاونت علمی و فناوری مولود فرمایشان رهبر ایران است.

برقراری بین دانش و صنعت مولفه های متفاوتی دارد و باید برای هر کدام از این شاخص ها راهکارهایی را در نظر گرفت که هر کدام از آنها می تواند تقویت کننده رشد شاخص دیگر در ارتباط بین دانش و صنعت باشد.

در طی این سالها معاونت علمی و فناوری برای این شاخص ها بین دانش و صنعت تلاش ها و برنامه ریزی های متفاوتی را انجام داده است.

وی در ادامه افزود: یکی از این فعالیت ها شکل گیری ستادهای فناوری های راهبردی است. این ستادها وظیفه پشتیبانی برای رشد این فناوری ها و هم به ثمر رسیدن آنها را در کشور بر عهده دارند مانند فناوری های نانو، سلولهای بنیادی، فناوری زیستی، هوا فضا، میکروالکترونیک.

رشد شرکت های فناوری بنیان در این عرصه ها و محصولات مبتنی بر این فناوری تولید شده در کشور یکی از شاخص ها و نشانه های برقراری ارتباط بین دانش و صنعت است.

طرح های کلان فناوری و نوآوری با محوریت و مدیریت معاونت علمی فناوری مانند تولید داروهای وارداتی، رادیو داروها در داخل کشور، فعال سازی ابر رایانه هاي ملی و شبکه گرید ملی و همچنین دستاوردهای سایر طرح های کلانی بدست آمد که به مرور رونمایی خواهد شد از این شاخص هاست.

از دیگر موضوعات راه اندازی کانونهای دانش و صنعت است زیرا باور ما این است در ارتباط بین دانش و صنعت فقط تعداد پروژه ها و قراردادهایی که بین صنعت و دانشگاه بسته می شود شاخص نیستند بلکه شاخص های دیگری هم مد نظر است.

وی گفت: تعداد شرکت های دانش بنیادی که در کشور تشکیل و فعال می شوند و فارغ التحصیلان را جذب می کنند از دیگر شاخص هاست .

همچنین میزان منابعی که شرکت های دانش بنیان برای تحقیق و توسعه هزینه می کنند از شاخص هاست که اگر این شاخص ها در کشور ما رشد کند منجر به عقد بیشتر قراردادهای پژوهشی بین دانش و صنعت هم خواهد شد.

تمامی هدف و سعی برنامه ریزی معاونت علمی و فناوری این بوده است که همه این شاخص ها که موجب رشد ارتباط بین دانش و صنعت می شوند در کشور به طور متوازن به آنها توجه شود.

در مورد تغییر نظام بودجه دانشگاه و تامین هزینه دانشگاه ها از طریق اجرای طرحهای پژوهشی دکتر سلطانخواه افزود: ما باید تلاش کنیم برای رشد ارتباط بین دانش و صنعت شاخص های ذکر شده ارتقا پیدا کنند، یعنی زماني که شرکت های دانش بنیان ما زیاد شوند، فارغ التحصیلان دانشگاهی ما جذب شرکت های دانش بنیان شوند.

شرکت های دانش بنیان برای تحقیق و توسعه خود منابعی را هزینه کنند آن موقعی است که ما موفق می شویم قراردادهای پژوهشی بین دانش و صنعت را ارتقا بدهیم و می توانیم از دانشگاه ها توقع داشته باشیم که بخشی از هزینه هایشان را از طریق منابع این قراردادها تأمین کنند./ح
برچسب ها: دانشگاه ، صنعت ، سلطانخواه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار