نان تازه پخت شده از نظر تغذيه اي بلافاصله قابل مصرف نيست؛ چرا كه پس از فرايند پخت دستخوش تغييراتي مي گردد كه اين تغييرات باعث قابل مصرف شدن آن مي شود .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، از آنجا كه نان قوت غالب مردم ايران است و حتي به جاي ساير مواد خوراكي هم مصرف مي شود، اطلاع رساني به مردم درخصوص نحوه ي خريد، حمل و نقل و نگهداري آن همچنين پرهيز از خوردن نانهايي كه بو و طعم مازوت يا گازوئيل مي دهند و پرهيز ازخوردن بخشهاي سوخته ي نان ضروري است .
درمقابل لازم است كليه ي دست اندركاران امرتهيه نان در كشور نسبت به بهبود كيفيت نانهاي مصرفي مردم بيشترتلاش نمايند، دراين راستا عدم استفاده از سوخت مازوت در كليه ي نانوايي ها و جايگزين كردن آن با گاز شهري، جلوگيري از تماس مستقيم شعله با نان در دستگاههاي نان ماشيني (كه اين ايراد را مي توان با قرار دادن يك صفحه فلزي (هادي انرژي حرارتي) درحد فاصله نان و شعله بر طرف نمود) همچنين ترويج و توسعه نانهاي سنتي مطلوب (سنگك) و نانهاي حجيم و نيمه حجيم (جلوگيري از توليد ضايعات و افزايش كيفيت نان) توصيه مي شود
- نانهاي صنعتي و نيمه صنعتي توليد شده بايد داراي بسته بندي مناسب بوده و مشخصات لازم روي برچسب درج شده باشد .
- اگرماده غذايي ما بدون بسته بندي است؛مثل انواع نان سنتي يا گندم و جو فله بايد مراقب باشيم در هنگام حمل و نقل مثلاً در داخل ماشين با محيط كثيف در تماس نباشد .
- از پيچاندن انواع نان در داخل روزنامه و يا قرار دادن در داخل كيسه نايلون سياه يا بازيافتي خودداري شود .
- درصورت تصميم به نگهداري نان در طولاني مدت بايد به شكل اصولي قبل از قرار دادن داخل فريز خنك گردد سپس درنايلون تميز قرار گيرد، زيرا در غيراين صورت نان داغ در داخل نايلون اصطلاحاً عرق كرده با توجه به رطوبت حاصل از تعريق، ممكن است كپك بزند .
- مصرف نان هايي كه از آرد كامل يا سبوس دار همچون نان سنگك تهيه شده اند به جهت ارزش تغذيه اي بالاتر توصيه مي شود .
- افراد دقت داشته باشند نانهايي كه درتهيه و توليد آنها از خميرمايه به جاي جوش شيرين استفاده شده مصرف نمايند .
- چنانچه نان بيش ازيك هفته در فريزر نگهداري شود بايد قبل از انجماد آنها را در بسته بنديهاي مخصوص كه از نظربخارآب غير قابل نفوذ هستند قرار داد .
- بايد سعي شود انجماد نان در مدت بسيار كوتاهي انجام گيرد و حرارت بايد در مدت حداكثر 4 تا 5 ساعت 18 درجه برسد .
- خارج كردن نان از حالت انجماد در نانهاي سنتي ايران بايد سريع انجام شود . اين نانها درمدت كمتر از 4 ساعت بيات مي شود و بايد آنها را حداكثر 1 تا 5/1 ساعت قبل از مصرف ازحالت انجماد خارج نمود .
- نگهداري نان در حرارت 4 درجه سانتيگراد (درجه حرات يخچال )نه تنها از بيات شدن نان جلوگيري نمي كند ،بلكه موجب تسريع آن مي شود ،زيرا تغييرات فيزيكي و شيميايي بيات شدن نان در حرارت 4 درجه سريع ترين و در حرارت 60 درجه كندترين سرعت خود را دارد .اين تغييرات در حالت يخ زده ( دماي 5-درجه و پايين تر )به كلي متوقف مي شود. بنابراين بهترين دماي نگهداري نان ايراني درجه حرارت فريزر مي باشد ./س

برچسب ها: نان ، نگهداری ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.