رئیس سازمان بسیج اساتید گفت: قدرت‌های نوظهور اقتصادی برای کسب جایگاه در نظم نوین جهان به ایران چشم دوخته‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، دکتر سهراب صلاحی در افتتاحیه همایش اساتید بسیجی دانشگاه‌ها در سالن قدس کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: دشمن در ابتدای انقلاب در مواجهه با سخنان ساختارشکنانه امام خمینی (ره) با انتشار این سخنان به تصور خود به دنبال ضربه زدن به امام بود اما با این اقدام تفکرات ضد استکباری امام (ره) در سراسر دنیا ترویج و منتشر شد.

وی افزود: دشمن با کسب این تجربه تلاش کرد تا با پای‌کوب کردن فرمایشات مقام معظم رهبری از انتشار سخنان حکیمانه ایشان در جامعه بین‌المللی بکاهد اما در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران با شکست مواجه شد.

رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه نظم نوین سیاسی در دنیا در حال شکل‌گیری است، تصریح کرد: قدرت‌های نوظهور مانند چین و روسیه در تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل به دفاع از ایران و سوریه پرداختند که این مسئله نشان می‌دهد آنها برای کسب جایگاه در این نظم نوین چشم به ایران دوخته‌اند.

صلاحی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص رسالت فرهیختگان و اساتید دانشگاه‌ها تاکید کرد: اساتید دانشگاه برای استقرار تمدن اسلامی در جهان رسالتی دو چندان داشته و امروز که بحث جامعه جهانی مطرح است عرصه گسترده‌تری پیش روی آنها گشوده شده است.

وی افزود: امروز در ام‌القرای جهان اسلام نظام استکباری مورد هجمه قرار گرفته است و سران کشورهای جهان از اصلاح ساختار شورای امنیت دفاع می‌کنند که طبعاً در این وضعیت افرادی که به فرموده پیامبر اسلام نزدیک‌ترین افراد به درجه نبوت هستند نقشی بزرگ خواهند داشت.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به فعالیت‌های یک ساله این سازمان تاکید کرد: یکی از اولویت‌های سازمان بسیج اساتید اسلامی کردن دانشگاه‌هاست که در این امر 4 مولفه نیروی انسانی، متن، فضا و مدیریت مورد توجه هستند.

وی افزود: مهم‌ترین مولفه در اسلامی کردن دانشگاه‌ها نیروی انسانی است که دایره اصلی نیروی انسانی در دانشگاه‌ها اعضای هیئت علمی هستند و با هدف تربیت نیروی کادر متعهد برای نظام ساختار حلقه‌های علمی با تاسی از روش سیره پیامبر و ائمه را طراحی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: این حلقه‌ها علاوه بر تصریح در جنبش نرم‌افزاری کشور به دنبال اصلاح روش ارتباط دانشجو با استاد هستند و تا به حال 934 حلقه در دانشگاه‌های کشور ایجاد شده است.

وی خاطرنشان کرد: به دنبال تشکیل بیش از 5 هزار حلقه از اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها هستیم و با امضای تفاهم‌نامه‌ای با وزارت نفت 5 هزار نفر از اعضای این حلقه‌ها امسال برای بازدید از مراکز صنعت نفت کشور اعزام خواهند شد.

وی افزود: این حلقه‌ها به دنبال کشف و معرفی نیازهای علمی کشور به دانشگاه‌ها هستند و هم‌چنین پیوند میان صنعت و دانشگاه را نیز دنبال می‌کنند.

صلاحی با بیان اینکه بحث تحول در علوم انسانی را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: در یک سال گذشته تلاش کردیم بحث تحول دانش در بدنه دانشگاه‌ها را در گروه‌های علمی بررسی کنیم و تا حال 24 کارگروه تحول در کشور تشکیل شده است.

وی افزود: این کارگروه‌ها ابتدا به دنبال شناسایی نظریات بنیادی علوم انسانی غرب در حوزه‌های گوناگون بوده‌اند و سپس این نظریات را توسط اساتید دانشگاه و حوزه نقد علمی و منطقی خواهد کرد که تاکنون 179 نظریه شناسایی و در حال مطالعه است.

رئیس سازمان بسیج اساتید تاکید کرد: برای مقابله با جنگ نرم نیز کارگاه‌هایی در 6 استان با حضور بیش از 150 استاد دانشگاه در هر استان تشکیل شد که در آن به مدت 3 روز کارگروه‌های لازم برای مقابله با جنگ نرم ارائه شد.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این کارگاه‌ها تربیت افسران جوان جنگ نرم در دانشگاه‌هاست.  /س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.