مدیر گروه مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت نیشابور از سیر صعودی روند تغییرات جمعیت سالمندان در ایران خبرداد.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر محمد آذینی ضمن بیان این مطلب  اظهار داشت: براساس منابع علمی جمعیتی ،زمانی که 8 درصد جمعیت را افراد 65سال و بالاتر و یا 12 درصد جمعیت را افراد 60سال و بالاتر تشکیل دهند، پدیده سالمندی استقرار می یابد.

وی افزود: این روند تغییرات جمعیت سالمندان در ایران نیز سیر صعودی طی می کند به طوری که پیش بینی می شود تا سال 1429 جمعیت سالمندان کشور به 24/62 درصد برسد.

مدیر گروه بیماریها مرکز بهداشت نیشابور گفت: از آنجائیکه با افزایش جمعیت سالخورده، شیوع بیماری های مزمن افزایش می یابد، در اکثر کشورهای توسعه یافته سیستم درمانی برای درمان بیماری ها از مداخله های پیشگیرانه و نظارت درمانی استفاده می کنند که دارای ابعاد سه گانه «پزشک ،بیمار و محیط» می باشد.

وی در پایان گفت: اقدامات پیشگیرانه در سالمندان به سه سطح تقسیم می شود. پیشگیری اول مشتمل بر اقداماتی که سبک زندگی ناسالم را تغییر می دهد مانند: تغذیه، ورزش، عدم مصرف دخانیات، الکل ومواد مخدر است.

دکتر محمد آذینی در ادامه افزود: پیشگیری دوم شامل بسیاری از سالمندان است که دارای بیماری خفیف یا ناتوانی زودرس هستند که با شناسایی عوامل خطر، درمان زود هنگام بیماری صورت می گیرد.

وی در خصوص پیشگیری سوم گفت: گروهی از سالمندان دارای بیماری مزمن هستند. در این سطح هدف حفظ عملکرد جسمی، روانی و اجتمائی سالمند تا بیشترین زمان ممکن و با کیفیت مناسب است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار