با همكاري متخصصان جراحي قلب باز دانشگاه علوم پزشكي مشهد، براي نخستین بار در کشور نمونه ايراني ثابت كننده موضعي بافت قلب در كشور ساخته و در بيمارستان امام رضا ( ع )مورد استفاده قرار گرفت.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دکتر عباسي مدير گروه جراحي قلب دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: سکته‌ قلبی، عارضه‌ شایعی است که به علت گرفتگی عروق خونرسان قلب اتفاق می‌افتد و برای رفع این عارضه عمل جراحي باي پس عروق كرونري ( CABG ) انجام می‌شود.

فوق تخصص جراحي قلب خاطر نشان کرد: عمل جراحی قلب باز به صورتی است که در آن قفسه‌ سینه‌ بیمار باز شده، رگی از قسمت‌های دیگر بدن مثل پا جدا شده و به قسمت گرفته‌ رگ قلب پیوند می‌خورد و بدین ترتیب عمل خونرسانی به قسمت عضلانی قلب از سر گرفته می‌شود.

رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد افزود: جراحی قلب باز به دو روش انجام می‌گیرد که در روش اول قلب به صورت موقت از سیستم گردش خون خارج شده و بیمار به دستگاه پمپ قلب و ریه متصل می‌شود و این دستگاه به طور موقت عمل پمپاژ خون را انجام می‌دهد و در روش دوم با استفاده از دستگاه طراحي شده صرفاً قسمتي از قلب كه نياز به پيوند رگ دارد ، ثابت نگه داشته مي شود و در حالي كه قلب در حال انجام سيكل طبيعي خود مي باشد، عمل پيوند رگ انجام مي پذيرد و با اين روش از عوارض عمل جراحي كاسته مي شود.

وي با اشاره به مزایای این دستکاه نسبت به نمونه مشابه ‌ خارجی دستگاه گفت: پوشش دادن فيلد مناسب رگ پيوندي ، ثابت نگه داشتن قسمت مورد نظر قلب در سطح بالاتر، ارزان‌تر بودن آن نسبت به نمونه‌ خارجی، ظریف‌تر بودن و در نتیجه اشغال فضای کمتر از مزایای این دستگاه نسبت به نمونه‌ خارجی آن است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي گفت: در گذشته براي تهيه اين دستگاه مشکلات زيادي وجود داشت و يکي از آنها هزينه بالا و ديگري زمان دسترسي به اين دستگاه بود .و امروز علاوه بر اينکه اين دستگاه با هزينه پائيني در اختيار مراکز درماني قرار مي گيرد ، نواقص آن هم نسبت به نوع خارجي آن بر طرف شده است.

گفتني است: برای ساخت هر یک از این دستگاهها 5 میلیون ریال هزینه می شود که علاوه بر کاهش 50 درصدی هزینه تامین این دستگاه کشورمان در این زمینه به خودکفایی رسید و نیازی به واردات این دستگاه نيست./ح
برچسب ها: قلب ، ثابت کننده ، بافت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار