کارشناس سياسي لبناني گفت: ايران با برگزاري نشست غيرمتعهدها بر اعتبار و جايگاه منطقه اي و بين المللي خود افزود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الميادين، "سرکيس ابو زيد" در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين درباره دستاوردهاي نشست غيرمتعهدها در تهران گفت: تهران با برگزاري اين نشست تلاش کرد سازماندهي جديدي در جنبش غيرمتعهدها ايجاد کند به ويژه آنکه اعضاي اين جنبش پس از فروپاشي شوروي سابق و جهان دو قطبي بايد به دنبال مفهوم جديدي از عدم تعهد مي بودند. شماري از اعضاي اين جنبش به نوعي به يکي از دو قطب غرب و شرق وابستگي داشتند. ايران تلاش کرد بالاترين سطح از مشارکت اعضاي اين جنبش را در تهران داشته باشد و شايد براي اولين بار است که شمار زيادي از کشورها در اين نشست شرکت مي کنند. 

تلاش هاي ايران براي دادن بعد بين المللي به اين نشست بوده است. در صورتي که سازمان ملل و شوراي امنيت قادر بودند مشکلات موجود بين المللي را حل و فصل کنند، نشست غيرمتعهدها حاشيه اي شمرده مي شد ولي مهم بودن نشست غيرمتعهدها به اين دليل است که سازمان ملل و شوراي امنيت قادر نيستند مشکلات موجود در عرصه بين المللي را حل و فصل کنند و بخش بزرگي از اين ناتواني به دليل دخالت هاي آمريکا در امور کشورهاي ديگر است. مي توان گفت ايران با برگزاري اين نشست تلاش کرد مفهوم جديدي از صلح ايجاد کند. برخي اين تلاش ايران را صلح ايراني توصيف کردند. بر اساس اين مفهوم از صلح کشورهاي بزرگ نمي توانند مسلط بر کشورهاي کوچک باشند.

ابو زيد درباره تلاش هاي ايران براي حل و فصل بحران سوريه از طريق برگزاري نشست غيرمتعهدها افزود: ايران با برگزاري اين نشست تلاش کرد بر جايگاه منطقه اي و بين المللي خود بيفزايد. اين کشور توانست حجم زيادي از کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد را در تهران گردآوري کند و بيانيه تهران که با اجماع تصويب شد روح جديدي به کالبد اين جنبش دميد. اين نياز مبرم وجود دارد که اين جنبش در عرصه بين المللي حضور بيشتري داشته باشد. از سوي ديگر در مسئله سوريه بايد يادآور شد که ايران از مقاومت نظام سوريه استفاده مي کند. دمشق متحد اساسي تهران و خط مقدم ايران در دفاع از جبهه مقاومت در منطقه است. تحولات جاري در سوريه نمونه کوچکي از جنگ جهاني است. دو جبهه اصلي در صحنه سوريه در حال نبرد هستند و پيروزي يک طرف در اين نبرد باعث افزايش قدرت طرف ديگر در اداره امور جهان مي شود.

بحران سوريه داراي دو بعد داخلي و بين المللي است. بخش داخلي آن به اصلاحات جاري در اين کشور و روابط معارضان و نظام مرتبط است. بعد بين المللي اين بحران ناشي از تلاش طرف هاي منطقه اي براي از بين بردن نظام سوريه به عنوان يکي از اعضاي محور مقاومت در منطقه است. شمار زيادي از کشورهاي غربي حمايت هاي مختلف مالي و تسليحاتي خود را در اختيار معارضان در سوريه قرار مي دهند.

 شکي در اين نيست، ايران با برگزاري اين نشست توانست بعدي منطقه اي و بين المللي به نقش خود بدهد.

وي درباره ديدار بان کي مون دبير کل سازمان ملل با رهبر انقلاب اسلامي ايران گفت: اين ديدار در سايه تهديدات نظامي اسرائيل عليه ايران صورت گرفته است. اين ديدار بيانگر آن است که اسرائيل قادر نيست چنين جنگي را عليه ايران صورت دهد به ويژه آنکه بر راه حل هاي صلح آميز تاکيد دارد. اما کشورهاي عربي نقش مهمي در حل و فصل بحران هاي منطقه اي ندارند. رئيس جمهور مرسي در سخنراني خود در نشست تهران به جاي اين که تحليل خود را از اوضاع سوريه مطرح مي کرد، مي توانست راه حل هايي براي بحران اين کشور ارائه کند. متاسفانه ترکيه و رژيم هاي عرب خليج فارس حمايت هاي  مالي،رسانه اي و سياسي خود را در اختيار معارضان مسلح در سوريه قرار داده اند.
برچسب ها: ایران ، نم ، اجلاس ، اعتبار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار