ارتش سودان حمله شورشيان به ايالت مرزي و نفت خيز کردفان جنوبي را دفع کرد .

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رويترز،اين درگيري ارتش سودان با شورشيان درحالي صورت گرفت که تنها چند روز به ازسرگيري مذاکرات بين سودان و سودان جنوبي درباره حل اختلاف هاي مرزي باقي مانده است .
سودان جنوبي براساس موافقتنامه صلح سال دو هزار و پنج که به چند دهه جنگ داخلي بين شمال و جنوب پايان داد سال گذشته از سودان جدا و به يک کشور مستقل تبديل شد اما دو کشور همچنان برسر برخي مسائل همچنين دچار کشمکش هستند و همين اختلاف ها باعث شده است تا درگيري ها در مرز سودان و سودان جنوبي همچنان ادامه داشته باشد.
يکي از مهم ترين مسائل مورد اختلاف بين سودان و سودان جنوبي اين است که خرطوم جوبا را به حمايت از جنبش شورشي آزاديبخش خلق سودان در ايالت کردفان جنوبي و ديگر شورشيان متهم مي کند . اين در حالي است که سودان جنوبي چنين اتهاماتي را تکذيب مي کند .
سونا به نقل از ارتش سودان اعلام کرد شورشيان روز پنجشنبه به نيروهاي دولتي در منطقه راشد در ايالت کردفان جنوبي در شمال شرق سودان حمله کردند .
السوارمي خالد سخنگوي ارتش سودان در مصاحبه با سونا گفت ارتش اين حمله نه چندان گسترده را دفع کرد.
وي افزود براثر برخورد يک دستگاه خودرو با ميني که شورشيان در جاده اي در نزديکي راشد کار گذاشته بودند چند غيرنظامي زخمي شدند .
هنوز امکان دسترسي به مقامات جنبش آزاديبخش خلق براي دريافت اظهارنظر آنها در اين زمينه فراهم نشده است .
سودان و سودان جنوبي قرار است هفته آينده مذاکرات با يکديگر را درباره امنيت مرزي ازسر بگيرند .
اين مذاکرات به علت مراسم تدفين ملس زناوي نخست وزير سابق اتيوپي به تعويق افتاد .
پيش بيني مي شود دو کشور با فشار ميانجي گران روبرو شوند تا هرچه سريعتر درخصوص امنيت مرزي به يک موافقتنامه دست پيدا کنند.
از زمان استقلال سودان جنوبي و جدا شدن اين کشور از سودان ، نفت محور اصلي تنش ها و مشکلات اقتصادي سودان و سودان جنوبي را به خود اختصاص داده است . هفتاد و پنج درصد از درآمد سودان جنوبي ازطريق فروش نفت تامين مي شود . اين در حالي است که نفت يک سوم از درآمدهاي سودان را به خود اختصاص مي دهد .
سودان جنوبي که محصور در خشکي است و اعلام کرده است نفت نود و هشت درصد از درآمده هاي اين کشور را تشکيل مي دهد براي صادرات نفت خام خود نيازمند خط لوله اي است که از شمال مي گذرد .
سودان اعلام کرد در مذاکرات نفتي با همسايه تازه استقلال يافته خود امتيازهايي را داده است اما دو کشور همچنان درباره يک موافقتنامه به منظور حل و فصل مناقشات بين دو طرف که خرطوم و جوبا را پيشتر در آستانه جنگ با يکديگر قرار داده است ، دچار اختلاف هستند .

برچسب ها: سودان ، جنوبی ، شورشیان ، مذاکره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار