نحوه شناسایی اسكناس‌های 10 هزار تومانی: چاپ برجسته روی اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز یشمی‌ و سبز روشن که شامل پرتره حضرت امام (ره) و نوشته هایی است که با انگشتان دست به راحتی لمس می‌شود و ...

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران-

« سلام آقا ، ببخشید ، پول خرد داری؟» ... « خرد یعنی چقدی؟» ... « این پنجاهی رو برام خرد می‌كنی؟ »... « آره، صب كن .... بگیر، تراول رو بده بیاد ببینم، این که چسب داره، نه نمیشه.»

از او عبورمی‌كند، چون امروز كلی سرخوش است، از گفته مرد عصبانی نمی شود. می‌رود بازار، می‌خواهد برای خانه خرید كند، بعد ازماه‌ها بیكاری با اولین حقوقی كه گرفته می‌تواند یك سورچرانی درست و حسابی راه بیندازد، یك روسری گلدار، دمپایی‌های قرمز، ساعتی طلایی و كلی شیرینی ومیوه و سبزی، نگاه كه می‌كند همان تراول صبحی برایش باقی مانده، خدا را شكر می‌كند و می‌رود خانه ... .
 
همه از اینكه او سركار رفته خوشحال‌اند ، او می‌تواند حتی دست دختر همسایه را كه دل به او بسته بگیرد و بیاورد خانه، شرط پدرش برای رفتن به خواستگاری سرکار رفتنش بود. ماه دوم تمام نشده مساعده هم می‌گیرد، پاداشی است كه صاحب كار «سهیل» به او می‌دهد، این را می‌گذارد كنار برای خرج و مخارج خرید عقد.

چند شب پیش، مادر كار را تمام كرده و بله را از همسایه گرفته است. پول‌ها را می‌گذارد توی كشوی لباس‌ها، كنارعكسی كه شب بله برون گرفتند...
 
روز موعود رسید، دست مادر و خواهرش را می‌گیرد و با ملیحه و مادرش می‌روند برای خرید عروسی، پول‌های مساعده را برای امروزنگهداشته، این چند ماه هم كه سركار رفته ، مبلغ دیگری را روی آنها گذاشته تا شرمنده خانواده عروسش نشود.
سرهنگ هوشمند شریفی سرهنگ آگاهی به شهروندان هشدار می دهند که در مواجهه با اسکناس‌ها و چك پول‌های تقلبی هوشیاری به خرج دهند. این سرهنگ آگاهی می افزاید: «با وجود آنکه بانک مرکزی بارها نسبت به نگهداری و استفاده از اسکناس‌های جعلی و پیگیردهای قانونی آن هشدار داده است، اما اخیراَ برخی از سودجویان اسکناس‌های تقلبی 10 و 5 هزار تومانی را وارد بازار کرده‌اند.»
 تمام بازار را برای انتخاب بهترین‌ها زیر پا می‌گذارند، حدود ظهر هنوز خریدی نكرده‌اند، كلافه است و خسته، پیشنهاد نهار می‌دهد، عروس خانم كباب دوست دارد می‌روند برای نهار ... غذا كه تمام می‌شود باید پول میز را حساب كند، از رستوران خارج می‌شوند، 100 متری از مغازه فاصله نگرفته اند كه صدایی فریاد می‌زند:» بگیرین این كلاهبردارو ...!»چند نفری به سمتش هجوم می‌آورند، شوكه شده، مغازه‌دار از گرد راه نرسیده سیلی محكمی‌ را نثار صورتش می‌كند!
فكرش را هم نمی‌كرد روز خرید عروسی‌اش، آن هم باملیحه ، دختر رویاهایش این اتفاق برایش بیفتد. می‌روند كلانتری، مرد مغازه‌دار چیزهایی می‌گوید كه او سر ازآنها در نمی‌آورد.
 
او هم از آن مردم شاكی است، بهترین روز زندگی‌اش را خراب كرده است و باید جوابگو باشد، ملیحه و بقیه با اشك می‌روند خانه ، باید پدر را خبر كنند تا همراه سهیل باشد.

پول های تقلبی

این پلیس ادامه می دهد: به تازگی برخی از افراد سود جو در بازار اقدام به انتشار اسکناس‌های تقلبی کرده‌اند که با اسکناس‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی تفاوت‌هایی دارد که شاید ابتدا قابل شناسایی نباشد، اما با بررسی‌های بیشتر و آگاهی مردم نسبت به موارد امنیتی که برای اسکناس‌های درشت توسط بانک مرکزی تعبیه شده به راحتی قابل تشخیص است.
توی كلانتری از هر دو توضیح می‌خواهند، سهیل شروع می‌كند و با غصه می‌گوید:« این مرد آینده منو خراب كرده، الكی و بیخودی جلوی خانواده زنم به من پریده، ازش نمی‌گذرم.»
حمایت نوشت: مرد مغازه داربین حرف هایش می‌پرد و می‌گوید:« عجب رویی داری به خدا، تو روز روشن پول تقلبی میدی دستم، دوقورت و نیمتم باقیه؟!»دهان سهیل از تعجب بازمانده، زیر بار پول تقلبی نمی‌رود، مرد پول‌ها را نشان می‌دهد ، ‌بله ، تقلبی است. سهیل می‌گوید:« همش تقصیره صاب كارمه، من پولارو از اون گرفتم، این نامرد دیدم چه دست و دلبازه ها! من پولایی رو كه اون بهم داد خرج كردم، آخه درآمد دیگه‌ای ندارم.»
معلوم می‌شود آن بیچاره هم تقصیری نداشته، صاحب كار سهیل می‌گوید:« چند ماه پیش سرویس چوبی‌ای را فروختم و طرف همه پول اونو نقدر بهم داد، خوب منم بخشی از اون را دادم به شاگردام و بقیه‌اش رو گذاشتم بانک!»
 
از كسی كه پولها را به صاحب كار سهیل داده بود چهره نگاری می‌كنند، بسیار شبیه كسی است كه بارها به جرم كلاهبرداری و جعل اسناد دستگیر شده است.... او را دستگیر کردند و مثل همیشه به جرمش اعتراف کرد. اما خاطره تلخ آن روز هیچ وقت از یاد سهیل نرفت. آنها مجبور شدند مدتها منتظر بمانند تا سور و سات عروسی دوباره جور شود.

روش های شناخت

رضا اسدی ، بانك‌دار باسابقه درباره نحوه شناسایی اسكناس‌های 10 هزار تومانی می‌گوید:« ویژگی‌های امنیتی زیادی را می‌توان برای این اسكناس‌ها ذکر کرد كه عبارتند از: چاپ برجسته روی اسکناس در سه رنگ قهوه ای، سبز یشمی‌ و سبز روشن که شامل پرتره حضرت امام (ره) و نوشته هایی است که با انگشتان دست به راحتی لمس می‌شود، ریزچاپ‌های روی اسکناس نیز برجسته است، علامت مخصوص روشندلان به صورت 4 دایره برجسته در گوشه سمت چپ و پایین اسکناس به رنگ قهوه‌ای چاپ شده است، تمامی نقوش اسکناس به صورت خطی و با استفاده از سامانه طراحی امنیتی، طراحی شده اند که شامل طرح‌های هندسی تکراری و ریز نوشته‌ها است.وی می‌افزاید:« از دیگر ویژگی‌های این اسکناس ها می‌توان به چاپ بخشی از عدد ارزشی اسکناس به عنوان طرح مکمل در روی اسکناس و بخش دیگر در پشت آن ، قرار گرفتن ریز چاپ برجسته در پشت اسکناس بر روی گنبد آرامگاه سعدی ، چاپ مشخصه طرح مخفی در پایین اسکناس به صورت برجسته که با قرار دادن اسکناس درمقابل چشم به شکل تقریبا افقی و در مقابل نور، عدد لاتین ۱۰۰۰۰۰ نمایان می‌شود.»قرار گرفتن تصویر سه بعدی حضرت امام (ره) به عنوان واترمارک در خمیره کاغذ ، قرار گرفتن عدد لاتین ۱۰۰۰۰۰ در زیر این تصویر و نخ امنیتی پنجره ای از نوع هولوگرام با عرض 5/2 میلیمتر شامل آرم بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران به صورت هفت رنگ بوده و عدد لاتین ۱۰۰۰۰۰ در روی آن قابل مشاهده است.
 
اسدی در آخر یادآور: نخ امنیتی پنهان از جنس پلی استر که عبارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی‌ایران روی آن نقش بسته و تحت تابش اشعه ماورای بنفش با 3 رنگ سبز، آبی و قرمز دیده می‌شود، وجود الیاف فلورسنتی نامریی در پشت و روی کاغذ که تحت تابش اشعه ماورای بنفش در 4 رنگ زرد، سبز، قرمز و آبی رویت شده و بخش هایی از روی اسکناس شامل طرح مکمل، نقش میان شمسه، نقش گل اسلیمی‌سمت راست به رنگ سبز زیتونی، شماره سریال به رنگ قرمز و امضاها به رنگ مشکی و در پشت اسکناس، طرح مکمل به رنگ قهوه ای و با مرکب مخصوصی چاپ شده اند که تحت تابش اشعه ماورای بنفش به رنگهای سبز فسفری، زرد طلایی، سبز و زرد به نظر می‌رسند.
 
این بانكداردرآخرمتذكر شد: « دراسکناسهای ۵ هزارتومانی تقلبی نیز رنگ تیره تر از اسکناس اصیل، کاغذ نامرغوب، تصاویر خمیره کاغذ می‌تواند به راحتی در تشخیص این اسکناس ها کارساز باشد.»

منبع: حمایت
 برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار