خوشنويسان ما با ادغام هنر خوشنويسي و مفاهيم عقيق عرفاني به آشنايي هرچه بيش تر مردم با اين مفاهيم كمك مي كنند.

محمد حسن دانشگر نژاد استاد خوشنويسي و تذهيب، در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص چگونگي آغاز به كار خود گفت: بدليل علاقه به هنر خوشنويسي در دوران دبيرستان و معرفي دبير امور تربيتي دبيرستان كه درآن تحصيل مي كردم به كلاس هاي خطاطي دبيرستان و پيشرفت هاي سريع در اين زمينه، فراگيري اين هنر را در كلاس هاي انجمن خوشنويسان ايران آغازكردم.

وي افزود: به يادماندني ترين قطعه اي كه دراين سال ها به خوشنويسي و تذهيب آن دستزدم قطعه "محمد شمع جمع آفرينش" بوده است كه توسط استانداري قزوين "پايتخت خوشنويسي ايران" خريداري شد.

دانشگر نژاد دليل دوري ايرانيان از هنر خوشنويسي را افزايش مشكلات و مسائل مالي دانست و تصريح كرد: امروزه مردم چنان درگير مسائل اقتصادي روزانه خود شده اند كه از چنين هنري كه هنر سنتي كشورمان است فاصله گرفته اند در مقابل افرادي كه توانايي مالي دارند، خريداري وسايل تجملي را به خريد آثار هنري ترجيح مي دهند و درپي آن خوشنويسان نيز بدليل به فروش نرسيدن آثارشان با مشكلات مادي روبرو هستند.

وي در ادامه افزود: در سال هاي اخير صداو سيماي كشورمان در اقدامي قابل تقدير به بهره گيري از تابلوهاي خطاطي در صحنه سريال ها و به منظور افزايش فرهنگ و آشتي مردم با اين هنر اصيل ايراني، پرداخته است.

وي گفت: اگر صدا وسيما در پي اقدامات خود به خوشنويسان بهاي بيشتري بدهد براي مثال زندگي ميرعماد را كه شخصيت اصلي آن خوشنويس است به صورت سريال بسازد كمك بيش تري به آشنايي مردم با اين هنر مي كند.

دانشگرنژاد اذعان داشت: مردم به نسبت استقبال فوق العاده اي از نمايشگاه هاي خطاطي مي كنند اما متأسفانه مسائل مالي به آن ها اجازه خريداري تابلوها را نمي دهد. با اين حال هنوز تعداد زيادي از مردم هستند كه باوجود استطاعت مالي علاقه اي به اين هنر ندارند.

درمقابل تابلوهاي خوشنويسان ايراني در نمايشگاه هاي خارج از كشور بيش از نمايشگاه هاي داخلي خريداري مي شود به اين دليل كه مردم كشورهاي ديگر هنر خوشنويسي را كمياب مي دانند و اين فرصت را مغتنم شمرده و به خريداري چنين آثاري مي پردازند.

اين هنرمند خاطرنشان كرد: هنر خوشنويسي رسالتي بزرگ در جامعه دارد كه قسمت اعظمي از آن كمك به آشنايي هر چه بيش تر جامعه با فرهنگ غني ادبي و مفاهيم اخلاقي و عرفاني كشورمان است.

دانشگر نژاد تأكيد كرد:در گذشته هنرمنداني چون ميرعماد و ميرزاغلامرضا و اكنون خوشنويسان مابا خوشنويسي و تذهيب اشعار حافظ، مولانا، سعدي و فردوسي اين آثار را به آثاري جاودان بين مردم تبديل كرده اند و براي مثال بدليل كار فراوان روي اشعار حافظ، با خط معمولي يا تايپ شده ديده مي شود.

وي درادامه اين مطلب افزود: خود من ترجيح مي دهم برروي اشعار عرفاني، حديث و آيات قرآن كه مفاهيمي عميق دارند كار كنم تاشايد تلنگري براي گمراهان باشد.

دانشگر نژاد گفت: خوشنويسي سنتي را قبول دارم و اين بخاطر راستگويي و صداقتي است كه در ان يافته ام. در هنر خوشنويسي كنوني و با ورود رايانه به اين عرصه، با فضاسازي و تركيب بندي كه در اختيار هنرمندان قرار مي كيرد كمك بسزايي به خطاطان شده است.

وي افزود: متأسفانه افرادي با استفاده سوء از اين فناوري و استفاده از خط اساتيد خوشنويسي ما تغيير دررنگ و تبديل و تكرار، آثاري را بانام خود در نمايشگاهها شركت مي دهند و در مواردي ديده شده كه علاقه مندان خارجي چنين تابلوهايي را خريداري كرده و متوجه اين موضوع شده اند كه اين امر ضربه بزرگي است به هنر خطاطي و كاهش اعتباري براي اين هنر اصيل ايراني است.

وي اشاره به نمايشگاه خوشنويسي قلم كه حدود دوسال پيش برگزار شد، گفت: در اين نمايشگاه استاد امير خاني با بيان اين جمله كه چرا بايد در كشوري زندگي كنيم كه بودجه اي براي آثار هنري نداشته باشد پيشنهاد داد كه ارگان هاي دولتي جهت فرهنگسازي به خريداري آثار خوشنويسان بپردازد و از آن پس فعاليت هايي در اين زمينه صورت گرفت.

دانشگر نژاد در پايان افزود: امروزه علاقه منداني كه به اين رشته روي مي آورند، ديگر هيچ گونه چشم داشت مادي به اين فعاليت ندارند و اين كار را تنها يك هنر و يك جوشش دروني مي دانند./ي2
برچسب ها: خوشنویس ، فرهنگ ، تذهیب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار