عظيم قيچي ساز بدون شك به عنوان مرد اول كوهنوردي ايران شناخته شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران، عظيم قيچي ساز را مي توان معروف ترين كوهنورد ايراني دانست چرا كه نه تنها در ايران بلكه در جهان ن يز نامي آشنا براي اهالي كوه و كوهنوردي است.

افتخارات  قيچي ساز در فتح قلل مطرح دنيا به قدري زياد است كه باعث شده از وي به عنوان پرافتخارترين هيماليانورد ايراني ياد كنند.

شايان ذكر است، ، قيچي ساز تا كنون موفق شده است 9 قله بالاي هشت هزار متري دنيا را زير پا بگذارد و  تنها 5 قله ي ديگر باقي مانده است تا وي به عنوان فاتح تمام قلل بالاي هشت هزار متر دنيا لقب بگيرد.

اين گزارش حاكي از آن است كه اين جوان تبريزي اولين صعود جدي اش را در سال 1379 آغاز كرد و موفق شد قله 6400 متري "ماربل وال " قزاقزستان را فتح كند.

قيچي ساز در سال 82 نيز و در تركيب تيم ملي  بزرگسالان براي صعود به قله 8068 متري گاشربروحه 1 اعزام شد و پس از آن و در سال بعد قله هاي 7200 متري ايران پيك و 7127 متري اسپانتينگ را به زانو درآورد.

گفتني است هيماليا نورد كشور در سن 24 سالگي و در سال 84 توانست بدون استفاده از كپسول اكسيژن بر بام جهان يعني اورست بياستد.

گفتني است، قيچي ساز در سالهاي بين 85 تا 88 نيز صعودهاي متعددي همچون فتح بلندترين قله رشته كوه هندوكش (نوشاق،7495 متر ) قله برودپيك (8048متر ) ، شمالي ترين و سردترين قله 7 هزار متري دنيا (پوبرا با 7439 متر ارتفاع) را در دستور كار خود قرار داد و به يك كوهنورد پخته صعود به قلل مطرح دنيا تبديل شد.

عظيم قيچي ساز در بهار سال 89 سرپرستي تيمي را برعهده گرفت و موفق شد با آن تيم قله رائو لاگيري به ارتفاع 8167 متررا فتح كند و سپس در تابستان  همان سال توانست با صعود به قله نانگا پارابات دومين قله خطرناك جهان را به زانو در بياورد و اسم خودش را درسطح گسترش دهد.

وي در سال 90 نيز قله سرشناس كانچن چونگا سومين قله بلند جهان را فتح كند و به عنوان نحستين ايراني فاتح اين قله معرفي شد.

و اما در تابستان همان سال بود كه بعد از صعود به قله گاشريروم 1 به همراه ليلا اسفندياري تصميم به فتح گاشريروم 2 گرفت و در حين صعود خانم اسفندياري (كوهنورد سرشناس كشور ) در اثر سقوط از ارتفاع در گذشت و تلخ ترين خاطره ي قيچي ساز را در كوه رقم زد.

پرافتخارترين كوهنورد كشورمان سال 90 را نيز با فتح آناپورنا در نپال آغاز كرد و بعد از تلاش 50 روزه به اين مهم دست يافت.

قيچي ساز تنها ايراني اي است كه آناپورنا (سخت ترين قله هيماليا ) را به شكل موفقيت آميز فتح كرده است.
وي اخيرا نيز با فتح فني ترين و سخت ترين قله جهان يعني قله 122 معروف به كوه وحشي اين صعود را به ويترين افتخاراتش اضافه كرد./مح

گزارشي از علي عابديني

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار