وزیر امور خارجه کشورمان درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال بازدید کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: رئیس جمهور اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌ای نظنز را به میهمانان اجلاس داده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، علی‌اکبر صالحی درباره‌ بازدید برخی از کشورها از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران چند گزینه را در اختیار میهمانان شرکت‌کننده در شانزدهمین اجلاس بین‌المللی غیرمتعهدها در تهران قرار داده است که از این گزینه‌ها می‌توان به بازدید از شهرهای مهم از کشورمان مانند اصفهان، شیراز، تبریز بازدید مراکز صنعتی مانند عسلویه، شرکت‌های خودروسازی، مراکز علمی و مراکز تحقیقاتی مانند سازمان انرژی اتمی اشاره کرد. هر کشوری بنابر علاقه خود می‌تواند در یکی از این گزینه‌ها ثبت‌نام کرده و ما نیز برای نقل و انتقال آنها کمک خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالي درباره‌ احتمال بازدید بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد از تاسیسات هسته‌ای ایران ادامه داد: این موضوع را نمی‌دانم؛ اگر وی بخواهد می‌تواند از این تاسیسات بازدید کند.

وزیر امور خارجه درباره‌ بازدید کشورها از تجهیزات هسته‌ای نظنز اضافه کرد: رئیس جمهور اجازه بازدید از تجهیزات هسته‌ای توسط میهمانان شرکت کننده در اجلاس را داده است و آنها می‌تواند از این تاسیسات بازدید کنند.

وی درباره ممانعت آمریکا از حضور برخی کشورها در اجلاس غیرمتعهدها در تهران افزود: در حال حاضر شاهد هستیم که میهمان‌های اجلاس وارد تهران شده‌اند این موضوع نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران به عنوانی یک کشور نقش آفرین مهم و اثرگذار در عرصه‌ی بین‌المللی به راحتی می‌‌تواند خواسته‌های خود را برآورده کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: در این چالش بسیار نفس‌گیر سیاسی بخصوص در دو ماه اخیر تلاش فراوانی شده است که میزان مشارکت میهمانان در اجلاس تهران کمتر باشد، اما شاهد هستیم که میزان شرکت‌کنندگان در این اجلاس در مقایسه با اجلاس‌های گذشته بالاتر از حد متوسط بوده است و این یک دستاورد بزرگ سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران است.

وی اضافه کرد: آنهایی که تلاش می‌کردند این موضوع را در جهان القا کنند که جمهوری اسلامی ایران از نظر سیاسی منزوی شده است خود بیایند و صحنه مشارکت کشورها را در اجلاس تهران از نزدیک ببینند این موضوع شعار نیست بلکه با واقعیت همراه بوده و قابل رویت است.

انتهاي پيام/ش3

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار