کارشناس مرکز تحقیقاتی الاهرام و سردبیر مجله دموکراسی چاپ مصر گفت: برگزاری اجلاس تهران و حضور گسترده مقام ها و سران عضو جنبش غیر متعهدها، تلاش های آمریکا برای منزوی کردن ایران را ناکام گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبری العالم، "بشیر عبدالفتاح" در مصاحبه با این شبکه تصریح کرد: برگزاری اجلاس جنبش غیر متعهدها با این حجم حضور سران کشورهای عضو درتهران، سیاست منزوی کردن ایران را بی تأثیر کرده است سیاستی که آمریکا در هفته ها و ماه های اخیر به شدت به دنبال پیشبرد آن بود.

وی خاطرنشان کرد که آمریکا در صدد متوقف کردن فعالیت های هسته ای ایران از طریق منزوی کردن تهران است.

کارشناس مصری با اشاره به اینکه آمریکا و اسرائیل مدعی هستند که فعالیت های هسته ای ایران نظامی است، افزود: این درحالی است که فعالیت های هسته ای این کشور غیرنظامی بوده و تاکنون هیچ دلیلی مبنی بر نظامی بودن آن ارائه نشده است.

عبدالفتاح با بیان این که آمریکا و اسرائیل عامل تیرگی روابط قاهره و تهران هستند، افزود: اجلاس تهران باعث تقویت نقش منطقه ای ایران خواهد شد نقشی که آمریکا و اسرائیل درپی کم رنگ کردن آن هستند.

این کارشناس با تاکید براینکه اجلاس جنبش غیر متعهدها در تهران به علل بسیاری دارای اهمیت خاص است ، خاطرنشان کرد : نظام جهانی هم اکنون در حال تغییر است و ما با نظام جدیدی مواجه هستیم که در حال شکل گیری است.

وی افزود: آمریکا در این بحبوحه تلاش می کند که نظام جهانی جدید را تحت سیطره خود درآورد ولی جنبش عدم تعهد با قدمت بیش از 60 ساله خود نیز نشان داد که خواستار مشارکت موثر در شکل گیری نظام جهانی جدید به موازات قدرت های بزرگ است.

عبدالفتاح گفت: یکی دیگر از علل اهمیت اجلاس تهران طرح همکاری است که بیانگر خواست جنبش عدم تعهد در تشکیل نظام جهانی مشارکت و خارج کردن این نظام از سیطره قدرت های بزرگ است.

این کارشناس مصری اظهار داشت: آمریکا از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مجدانه تلاش می کند که نظام جهانی را تحت سیطره خود درآورد.

وی گفت: واشنگتن در همین زمینه در تلاش است برخی کشورهای در حال توسعه از جمله اعضای جنبش عدم تعهد را با سیاست خود مبنی بر سیطره بر جهان همراه کند.
برچسب ها: تهران ، اجلاس ، توطئه ، انزوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار