قلعه بهادری' منسوب به خاندانی به همین نام واقع در روستای اسفندان شهرستان كمیجان یك یادگار ارزشمند از دوران قاجاریه است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک قلعه بهادری با ویژگی های خاص معماری چون نگینی ارزشمند بر انگشتری روستای ترك زبان اسفندان كمیجان می درخشد.

روستای استفندان با 500 خانوار جمعیت دارای جلوه های طبیعی خاص و چشم اندازهای طبیعی زیبا است كه در منطقه بزچلوی بخش وفس واقع شده و از نظر تقسیمات كشوری و مساحتی بزرگترین مركز دهستان كمیجان می‌باشد.

این منطقه دارای آب و هوایی معتدل، نیمه خشك و كوهستانی است و فاصله آن تا تهران 380، اراك 80 و كمیجان12 كیلومتر است،قلعه بهادری اسفندان دارای بخش های عمارت، باغ و قلمستان است كه در زمینی به وسعت 11 هزار متر مربع زمین بنای سه هزار متر مربع قرار دارد.

این قلعه دارای برج هایی بلند در هر گوشه است كه هم اكنون ارتفاع برج ها و حصارهای آن در اثر گذشت زمان و تخریب های تدریجی، كوتاه تر شده و به شش متر رسیده است.

در سمت شرق قلعه نیز دو دروازه ساخته شده بود كه بعدها یكی از این دو را مسدود كردند، در فضای مستطیل شكل دروازه از دو نقطه مجزا درهای چوبی تعبیه شده است كه یكی راه به قسمت اعیان نشین و دیگری راه به حمام خزینه، انبار، مطبخ خانه و اتاق های خدمتكاران دارد.

جلوگاه دروازه اصلی قلعه و نمای بلند آن نیز با طاق نماهای قوسی شكل و كف سنگی مزین شده است.

این دروازه دو لنگه چوبی با گل میخ های فلزی و صفحات مشبك تزیین و استحكام یافته است و در پس دروازه یك هشتی ساخته شده كه از آن به وسیله راه پله ای به قسمت بالاخانه روی هشتی می توان راه یافت.

بخش بیرونی عمارت قلعه بهادری مجموعه‌ای از اتاقهای پنج دری و سه دری و ایوانهای ستوندار با تزیینات چشم نواز و زیبا در اروسی‌ها و پنجره‌های چوبی و شیشه‌های رنگی است كه ضمن جذابیت دادن به معماری قلعه، اشرافیت بخش بیرونی به حیاط مركزی را نیز مهیا كرده‌است.

مجموعه قلعه خاندان بهادری شش بخش دارد كه از آن میان دو قسمت در محدوده هشتی در ضلع جنوبی قلعه و مربوط به اصطبل ها و محل نگهداری چارپایان بوده است و وسیع ترین و بزرگ ترین ساختمان های قلعه در بخش شمالی آن قرار گرفته كه مدت ها به عنوان بخش اعیان نشین قلعه كاربری داشته است.

نكته بارز در مورد ویژگی های معماری و خصوصیات طراحی این قلعه پیوند دقیق و حساب شده واحدهای كار و محل های زندگی است به طوری كه هر قسمتی به كار خود مشغول بوده اما در كار دیگر بخش ها خللی وارد نمی شده است.

عمده مصالح به كار رفته در این بنا گل چینه، خشت، سنگ، آجر، چوب، آهك و گچ است، قلعه تاریخی بهادری در كنار یكی از راههای مهم ارتباطی استان مركزی به سوی غرب كشور قرار گرفته است.

منطقه وفس كه قلعه بهادری در آن واقع شده از دیرباز محل اتصال راه های تهران، همدان، قم ، كرمانشاه و كردستان بوده به همین سبب و برای حفظ امنیت و نظارت بر اوضاع منطقه، این قلعه حكومتی ساخته شده است.

این قلعه تاریخی در مهر ماه 1381 به میراث فرهنگی استان مركزی اهدا شد ‌و در تاریخ 17اسفند 1381 به عنوان یكی از آثار ملی كشور به ثبت رسیده‌است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.