رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه از نظر تعداد مقالات رتبه ایران در جهان 27 است، گفت: رشد کمی مقالات در دهۀ نود در کشور چشمگیر بوده است، به طوریکه در 2010 در خاورمیانه محققان ایرانی رتبه اول را داشته‌اند.





به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، علیرضا مدقالچی بعد از ظهر امروز در آیین آغاز به کار چهل و سومین کنفرانس ایران در دانشگاه تبریز گفت: توسعه صرفا کمی رشته ریاضی در مقاطع مختلف در دانشگاه­های دولتی، نیمه‌دولتی و غیردولتی در آموزش و پژوهش نیازمند بازنگری است.

وی به اقدامات شورای برنامه‌ریزی علوم پایه در تدوین برنامه راهبردی توسعه علوم اشاره کرد و افزود: با توجه به اطلاعات مفیدی که در سند توسعه علوم ریاضی در این زمینه ارائه شده، انجمن ریاضی ایران به منزله نماینده جامعه ریاضی کشور وظیفه دارد با همکاری در این خصوص نظرات و انتقادات جامعه ریاضی را دریافت، پالایش و در اختیار آن قرار دهد تا کمیته مربوطه براساس واقعیت‌های موجود از یک سو و توجه به استانداردها و کیفیت‌های جهانی از سوی دیگر تصمیم‌گیری کند.

مدقالچی در ادامه با اشاره به سند راهبردی و اطلاعات موجود از وضعیت ریاضیات کشور گفت: هم اکنون تعداد اعضای هیئت علمی در رشته ریاضی دو هزار و 369 نفر بوده که از این تعداد 996 نفر در دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، یک هزار و 223 در دانشگاه آزاد و 150 نفر عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور هستند.

وی  تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل رشته ریاضی را نیز 53 هزار و  908 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 34 هزار و 161 نفر در دانشگاه‌های تابع  وزارت علوم، 11 هزار و 209 نفر در دانشگاه آزاد و 25 هزار و 930 نفر در دانشگا پیام نور  مشغول به تحصیل هستند که بر این اساس نسبت استاد به دانشجو در رشته ریاضی یک به 23 بوده که استاندارد جهانی در این خصوص یک به 10 است.

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه از نظر تعداد مقالات رتبه ایران در جهان  27 است، افزود: رشد کمی مقالات در دهۀ نود در کشور چشمگیر بوده است، به طوریکه در 2010 در خاورمیانه محققان ایرانی رتبه اول را داشته‌اند و میزان ارجاعات در سال 2010 نسبت به سال 2002 بیش از 9 برابر افزایش یافته است.

مدقالچی برای ارتقای دانش ریاضی و همسو کردن تحقیقات ریاضی با پیشرفت‌های آن در جهان همکاری در تولید مقاله، با ریاضی دانان برجسته جهان را ضروری ذکر کرد و گفت: این همکاری باعث می‌شود که پژوهش‌های ریاضی و به ویژه تعریف پروژه‌های دکتری کاملاً در راستای پیشرفت‌های ریاضی در شاخه‌هایی با استاندارد جهانی باشد و از طرح و تعریف مسئله‌های بدون هدف اجتناب شود و پژوهش­های عمیق ریاضی نظریه‌های مهندسی را باور سازند تا جایی که بخشی از آموزش دیدگان و محققین ریاضی وارد عرصه‌های فنی شوند.

وی گفت: برای نیل به این هدف متعالی، تجدید نظر در برنامه‌های ریاضی حتی در دوره‌های دبستان، راهنمایی و دبیرستان نیز ضروری است، گرچه در برنامه‌ریزی جدید دوره کارشناسی به استفاده ریاضیات در سایر رشته‌ها توجه شده است و ریاضیات با کاربردهای آن مدنظر قرار گرفته است ولی به نظر می‌آید که هنوز با یک برنامه ایده‌آل که همه اهداف توسعه ریاضیات را در برگیرد فاصله دارد.

وی آموزش دروس پایه توسط اساتید مجرب، ترویج آموزش‌های پژوهش محور و آموزش فعال، بازنگری در محتوای دروس ، استفاده از توان علمی و محاسباتی ریاضیات در انجام پروژه‌های گوناگون، افزایش قطب‌های علمی ریاضی برگزاری سمینارهای هفتگی تخصصی در گروه های ریاضی با مشارکت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، تبدیل سمینارهای تخصصی ریاضی به سمینارهای مشترک با دانشگاه های معتبر جهان، برگزاری کارگاه های روش تدریس برای استادان جوان، واگذاری اختیارات بیشتر به دانشکده های دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های برتر، جهت­دهی تدوین پایان نامه ها برای استفاده از مباحث در ارتباط با رفع مسائل و نیازهای کشور و تدوین لیست سیاه مجلات نامعتبر و تأکید بر عدم استفاده از آنها را برای توسعه علوم ریاضی ضروری ذکر کرد.

وی گفت: تحصیل در دوره‌های ریاضی مستلزم داشتن کارآیی‌ها و انگیزه‌های گوناگون است و  از این رو، باید برای جذب دانشجویان در این رشته تمهیدات لازم اندیشیده شود و آموزش در این حوزه باید کاملا هدف دار باشد./ج1

برچسب ها: پایه ، مستلزم ، دانشجویان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.