شبکه تلويزيوني الدنيا بخش ديگري از جنگ رواني و فريبکاري رسانه‌اي شبکه هاي عربي به خصوص العربيه و الجزيره را عليه شخصيتهاي سوري از جمله فاروق الشرع معاون رئيس جمهور سوريه بررسي کرد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه الدنيا ؛ شيخ سالم البکر گزارشگر اين شبکه با اشاره به بخشي از تبليغات رسانه‌اي شبکه‌هاي عربي مانند العربيه و الجزيره و غيره گفت کشته شدن چهار تن از فرماندهان ارتش و نيروهاي مسلح ، جدايي عالي ترين مقامات کشور ، جدايي و درهم شکسته شدن روحيه مقامات و اعتصابها بخشي از تبليغات آنهاست که بيست و چهارساعته در تلاشند آنها را به بينندگانش بقبولانند .

سالم افزود گستردگي پخش چنين خبرهايي آن هم به شيوه کثيف و بيست و چهارساعته اين تصور را در بينندگان اين شبکه ها به وجود مي آورد که نظام سوريه متلاشي شده است يا در آستانه متلاشي شدن قرار دارد.

اين شبکه ها در خبرهايشان تأکيد مي کنند  کسي از رهبران سوريه باقي نمانده است .
الدنيا افزود اين شبکه ها در هجده ماه گذشته از متوسل شدن به هيچ ابزاري و اهرمي دريغ نکرده‌اند و اين ماه نيز اعلام کردند فاروق الشرع معاون رئيس جمهور سوريه ، کشور را ترک کرده است. کسي باقي نماند مگر آنکه اين شبکه ها با آنها تماس گرفتند و تأکيد کردند فاروق الشرع در خارج از کشور است و گفتند وي در مکاني امن به سر مي برد و ارتش موسوم به ارتش آزاد به صورت مستقيم بر جدايي الشرع نظارت کرده است .
همه کساني که با اين شبکه‌ها صحبت کردند اينگونه القا کردند که با چشمان خودشان ديده اند الشرع در خارج از کشور است .

اينها بخشي از خبرهايي است که درباره اين موضوع صحبت کردند.همانند خبرهاي سابق که شخصيتهاي برجسته را در سوريه هدف قرار داد ، هرکسي که اين خبرها را مي شنيد درستي آن را يک موضوع خطرناک تلقي مي کرد . نظامي که بيشتر شبکه ها مي گويند متلاشي و تقسيم شده است با اين خبر چگونه تعامل کرد ؟يکي از شواهد فروپاشي نظام و کشور آن است که تصميماتش ديمي و اتفاقي است و با حوادث اطرافش بر اساس اصل کنش و واکنش رفتار مي کند .

هيچ شبکه اي نماند جز آنکه شايعه کرد الشرع جدا شده است. اين کنش بود اما واکنش چگونه بود ؟حقيقت نشان مي دهد خبر جدايي براي دولت يک کنش نبود بلکه براي کسي که اين خبر را دريافت مي کند يک کنش بود.

افراد عادي که اين خبر را دريافت کردند گفتند واقعيت دارد و برخي نيز گفتند واقعيت ندارد .
کساني که شبکه ها آنها را مخالف معرفي مي کنند به سناريوپردازي درباره اين خبر اقدام کردند . برخي از آنها تأکيد کردند الشرع را با چشمان خودشان در خارج از کشور ديده اند بعضي ديگر درباره جزئيات نظارت بر عمليات جدايي صحبت کردند و برخي نيز گفتند شماري از افسران ارشد با وي گريخته‌اند .

برخي نيز از رنج و سختي الشرع پيش از جدايي‌اش سخن گفتند .يکي از آنها گفت:« وي در بازداشت خانگي بود و يک افسر با درجه سرهنگي وي را زير نظر داشت».

سالم گفت نظام سوريه که مي گويند متلاشي شده است در قبال اين خبر رفتار طبيعي داشت که بيانگر آرامش و منفعل نشدن بود .

دفتر الشرع بيانيه اي صادر کرد اما اين شبکه ها گفتند حکومت بيانيه اي را صادر کرده و الشرع شخصا ظاهر نشده است و گفتند معمايي در کار است و ظاهر نشدن وي بيانگر درستي اين خبرهاست.

روز پس از آن رئيس جمهور به همراه شماري از شخصيتها در يکي از مساجد نماز عيد فطر را به جاي آورد .

شبکه هاي عربي عدم حضور الشرع را به سرفصلي براي خبرهاي خود قرار دادند و تأکيد کردند حضور نيافتن الشرع در نماز عيد فطر نشانه رفتن وي از کشور است.

تاريخ مي گويد معاون رئيس جمهور تاکنون در کنار رئيس جمهور در نماز عيد فطر شرکت نکرده است در نتيجه اين بار نيز حضور نداشت به عبارت ديگر نظام سوريه با اين خبر به گونه اي رفتار کرد که ارزش پاسخ ندارد و همچنان به صورت عادي رفتار کرد .

در محاسبات کشورها ، هيچ گاه شخصي در رتبه معاون رئيس جمهور براي تکذيب يک شايعه حساب شده ظاهر نمي شود.

پس از گذشت چند روز فاروق الشرع در ديداري با علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي در مجلس شوراي اسلامي ايران ظاهر شد.ظاهر شدن الشرع در اين تصاوير به معناي واکنش به اين خبر و رسانه ها نبود بلکه بر حسب طبيعت کاري العالم اين تصاويري منتشر شد .

با اين وجود شبکه ها پس از گذشت دو ساعت خبر ديدار الشرع با بروجردي را پخش کردند.
اين شبکه‌ها که در موارد ديگر پخش سريع خبر و تصوير را از اولويتهاي کاري خود مي دانند در اين مورد دو ساعت سکوت کردند و خبر ظاهر شدن الشرع را در بخشهاي فرعي خبرهاي خود قرار دادند.خبر جدايي الشرع اولين و آخرين نخواهد بود .

شانزده ژوئيه گذشته نيز خبرهاي سازمان يافته اي درباره يک شخصيت نظامي بلند پايه يعني در خصوص سرلشگر رستم غزاله منتشر و اعلام شد وي و نزديکانش تحت تعقيب هستند و خانواده اش به اردن فرار کرده اند پس از بررسي مشخص شد وي در دفترش است و کارش را انجام مي دهد .

رستم غزاله در گفتگو با شبکه الدنيا گفته بود :« اين خبر کاملا بي اساس است و من در دفترم به سر مي برم و همه اعضاي خانواده ام نيز خوب هستند و در سوريه به سر مي برند».
هشتم اوت نيز اين شبکه ها اعلام کردند  رئيس تشريفات در کاخ رياست جمهوري يعني محي الدين مسلماني جدا شده است.

مسلماني گفت:« از شنيدن اين خبر غافلگير شدم من در دفترم هستم و کارم را انجام مي دهم».

گزارشگر الدنيا افزود پس از آنکه شخصي در رسانه ظاهر مي شود اين شبکه ها مي گويند پس از جدايي اش بازداشت و مجبور شده است در رسانه ها ظاهر شود اما آنها پس از اين نمي گويند شخصي که جدا و بازداشت و مجبور به صحبت شده است چرا بر سر کارش مي ماند ؟

العربيه همچنين در خبري اعلام کرد سرلشگر جميل حسن رئيس سازمان اطلاعات نيروي هوايي سوريه در دفتر کارش ترور شده است.

اين در صورتي که العربيه و هم قطاران قبلا اعلام کرده بودند جميل حسن جزو کساني است که در انفجار دفتر ساختمان امنيت ملي کشته شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار