رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تدوین شاخص‌های سلامت محصولات کشاورزی در جهاد کشاورزی فارس خبر داد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس  مهرزاد خرد در آیین گشایش بیستمین کنگره گیاه‌پزشکی ایران اظهار داشت: در حال حاضر سنجش شاخص‌های سلامت محصولات کشاورزی در جهاد کشاورزی فارس در حال تدوین است و 16 گواهی محصول سبز و سالم از مرکز تحقیقات ایران دریافت کرده‌ایم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از تهیه نقشه رقومی با مقیاس یک پنج‌هزارم، برای یک‌میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی کشاورزی فارس خبر داد و افزود: در این نقشه هر منطقه در قالب یک مزرعه تعریف می‌شود که در این راستا 187 فیلد اطلاعاتی بر روی هر مزرعه بارگذاری شده است.
وی اضافه کرد: در هر یک از فیلدهای اطلاعاتی، وضعیت توپوگرافی، اقلیم، خاک و منابع آبی آن منطقه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس تصریح کرد: به منظور پایش مونیتورینگ‌ها و اطلاعات کشاورزی، 50 استیشن نصب شده که پایش این اطلاعات به ما پیش‌آگاهی می‌دهد.
وی گفت: در آینده‌ای نزدیک این استیشن‌ها در 116 دشت گسترش می‌یابد.
خرد در ادامه یکی از عمده‌ترین معضلات بخش کشاورزی را سموم پرخطر و پرهزینه دانست و اضافه کرد: عمده هزینه تولید در بخش کشاروزی مربوط به مبارزه با آفات و امراض است و سمومی که برای آفات به کار می‌رود هزینه‌های بالایی برای کشاورزی به همراه دارد.
وی تصریح کرد: کشاورزان ما از آزادی سمومی که بی‌اثر است و مشکلات غیرقابل جبران به همراه دارد، رنج می‌برند.
خرد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در جهاد کشاورزی بستری برای حضور محققان و اساتید فراهم شده است، بیان کرد: در هر بخش سازمان جهاد کشاورزی این استان یک محقق معین حضور دارد.
وی ادامه داد: حضور محققان و اساتید دانشگاه در بخش اجرایی کشاورزی دستاوردهای کارآمدی به همراه دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از مزایای حضور محققان در بخش‌های اجرایی کشاورزی سخن گفت و خاطرنشان کرد: فاصله بین یافته‌های علمی و کار کشاورزان باعث می‌شود ارتباط ما با جامعه هدف، ارتباطی ارگانیک نباشد.
وی یکی از ضعف‌های موجود در عرصه کشاورزی را انتقال ضعیف دانش و پژوهش‌ها در این حوزه دانست و افزود: بخش اجرایی باید با استفاده از علوم و دانش روز و بومی‌کردن آن، این علوم را در اختیار کشاورزان قرار دهد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر رویکرد مردم نسبت به محصولات سالم ملموس شده و نسبت به گذشته تغییر کرده است.
بیستمین کنگره گیاه‌پزشکی با حضور بیش از 700 نفر از محققان، اساتید و دانشجویان رشته گیاه‌پزشکی دانشگاه‌های سراسر کشور دیروز در شیراز آغاز به کار کرد./س


برچسب ها: سنجش ، شاخص ، محصولات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.