دانش آموخته دکترای بیو مکانیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت يك نمونه ابزار رباتيكي مجهز به حس لامسه مصنوعي (سيستم لامسه‌اي) شد.

 به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي دانشگاه امیرکبیر، علی ابوئی مهریزی مجری این پروژه در بیان جزئیات آن بیان داشت:در ابتدا تحقيقات صورت گرفته در زمينه حس لامسه مصنوعي و روش‌هاي يافتن شريان مخفي داخل بافت مطالعه‌ شد.
 سپس با حضور مستمر در اتاق عمل‌هاي مربوط به جراحي‌هاي عروق، معضل عدم توانايي حس لامسه طبيعي جراح در تشخيص گرفتگي شريان در اكثر عمل‌هاي جراحي باز عروق مشخص و ثابت شد.
 بعد از انجام مدل‌سازي‌هاي مختلف در رابطه با اين موضوع در راستاي بررسي علمي اهميت و كاربرد حس لامسه در تعيين محدوده گرفتگي، يك نمونه ابزار رباتيكي مجهز به حس لامسه مصنوعي در آزماشگاه حس لامسه مصنوعي و جراحي رباتيك ساخته شد و بر روي نمونه‌هاي شبيه‌سازي شده شريان و بافت نرم شامل شريان تست شد.
وی افزود:هم‌اكنون در اكثر جراحي‌هاي باز عروق به دليل عدم تشخيص محدوده دقيق گرفتگي يك شريان توسط جراح كه ناشي از محدوديت‌هاي حس لامسه طبيعي جراح و پوشانده شدن دستان جراح با يك يا دو دستكش جراحي (كاهش دقت حس لامسه طبيعي انگشتان جراح)، جراح در سطح شريان ايجاد برش مي‌كند تا دقيقاً محدوده گرفتگي را به دست آورد. اين كار باعث خونريزي، و طولاني شدن عمل مي‌شود.
وی ادامه داد: به كمك اين سيستم لامسه‌اي جراح مي‌تواند محدوده گرفتگي را به صورت دقيق تشخيص دهد و ديگر نيازي به ايجاد برش در طح شريان جهت تشخيص كامل وجود ندارد.
 
دانش آموخته دکترای بیومکانیک دانشکده مهندسی پزشکی در بیان ویژگی های این طرح اظهار داشت: تشخيص وجود شريان داخل بافت نرم از طريق ثبت نمودار نبض، تشخيص ميزان سفتي و نرمي بافت‌هاي بدن و سپس كمي‌سازي تشخيص، تشخيص وجود هرگونه ناهمگني در يك بافت نرم مثل حضور يك غده داخل بافت از جمله کارکردهای این پروژه است ودر تشخيص‌هاي پزشكي و حين جراحي مي‌تواند حس لامسه پزشك و جراح را تقويت و دقيق‌تر كند يا اينكه حس لامسه از دست رفته جراح را در جراحي‌هاي با حداقل تهاجم به دليل عدم دسترسي مستقيم به بافت هدف به جراح به صورت مصنوعي برگرداند.
وی تصریح کرد: به صورت ويژه در اين پروژه تمركز بر روي تشخيص گرفتگي شريان به كمك حس لامسه مصنوعي است و تا کنون از این پروژه 11 مقاله در کنفرانسهای داخلی و خارجی ،مجلات علمی –پژوهشی و ISI به ثبت
رسیده است. گفتنی است:این پروژه در قالب رساله دکترای بیومکانیک دانشکده مهندسی پزشکی با راهنمائی دکتر سیامک نجاریان به انجام رسیده است./عط
برچسب ها: پزشکی ، لامسه ، بافت ، شریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار