مسابقات علمي دانشجويي در دانشگاه هاي اميركبير و خواجه نصيرالدين طوسي، اشتغال زايي يك شركت دانش بنيان و راه اندازي مراكز رشد در دانشگاه هاي استان قزوين از موضوعاتي بود كه در بسته ميز دانشگاه عنوان شد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران؛ میز دانشگاه این هفته به سراغ دو مسابقه علمی دانشجویی رفته که اولین آنها مسابقه پل ماکارونی در دانشکده عمران دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی است.

بر اساس این گزارش، رمز موفقیت در مسابقات پل ماکارونی هوش، ذکاوت و محاسبات علمی دقیق بوده و سازه های مورد نظر باید به مدت چهار ثانیه وزن وارده را تحمل نمایند.

اين گزارش حاكيست، تفاوت اصلی این رقابت با سایر مسابقه های پل ماکارونی در هدفی است  که برگزارکنندگان این مسابقه دنبال می کنند و آن تبدیل پل های مقاوم و برتر این این دوره از مسابقات به مقیاس های واقعی است.

میز دانشگاه در ادامه به دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفته و گزارشی از مسابقه مدارهای الکترونیک در این دانشگاه تهیه کرده است.

دانشجویان مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر طبق قانون این مسابقات باید مداری را طی یک ساعت طراحی و پیاده سازی کنند و به قطعات آماده در مسابقه مدارهای الکترونیک امتیازی تعلق نمی گیرد بلكه ملاک داوران این مسابقه سرعت عمل و توانایی دانشجویان در پیاده سازی قطعات طراحی شده در کمترین زمان است.

یکی از مدارهای طراحی شده در این مسابقه تقویت کننده ای برای گرفتن نویز از صدای میکروفن است.

حسینی، دانشجوی مهندسی برق دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه برگزاری چنین مسابقاتی کمک شایانی به دانشجویان می کند، گفت: این مسابقات باعث می شود نسبت به درسی که در کلاس از اساتید یاد میگیریم دید بازتری پیدا کنیم و در قسمت طراحی بتوانیم بصورت عملی از ابعاد مختلف دروسی که آموزش دیده ایم استفاده نماییم.

* محصولات شركت هاي دانش بنيان به كشورهاي اروپايي صادر مي شود

ششمین شرکت دانش بنیانی که در میز دانشگاه این هفته بررسی می شود در حوزه تولید دستاوردها و تجهیزات پزشکی فعالیت می کند.

این شرکت زیر نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد و مانیتورهای علائم حیاتی را تولید می کند که قابل حمل و مخصوص اتاق های عمل جراحی است.

يكي از مسئولان شركت با بيان اينكه محصولات شرکت دانش بنیان علاوه بر تأمین بازار داخلی به حدود چهل کشور جهان هم صادر مي شود، افزود: بیش از پنجاه درصد محصولات ما به اروپا و به کشورهایی مانند آلمان، ایتالیا، بلاروس، روسیه و آذربایجان صادر می گردد و با تأسیس این شرکت برای 280 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشغال زایی شده است.

وي ادامه داد: از 180 نفری که به صورت مستقیم در شرکت مشغول به کار هستند بیش از هفتاد نفر آنها دارای مدارک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا بوده که پنجاه نفر از این تعداد در واحد تحقیقات فعالیت می کنند.

*مراكز رشد باعث ايجاد پيوند بين صنعت و دانشگاه مي شود

بخش پایانی میز دانشگاه به گزارشی از استان قزوین اختصاص دارد  و بنابراين گزارش راه اندازی مراکز رشد و فناوری در دانشگاه ها و مراکز علمی استان از جمله کارهای اساسی برای رشد و باروری استعدادهای جوانان و ایجاد پیوند بین صنعت و دانشگاه است.

يكي از دانشجويان دانشگاه قزوين تصريح كرد: ما طرح خودرو خورشیدی را که موفق شده در مسابقات جهانی استرالیا بین تیم های خاورمیانه مقام اول را کسب نماید، به مركز رشد پیشنهاد داده ايم و مراحل پژوهشی آن انجام شده و در حال بررسی خط تولید صنعتی آن هستیم.

شاه حسيني، رئيس مركز رشد دانشگاه آزاد قزوين خاطر نشان كرد: تاکنون پنجاه طرح به صورت پذیرش اولیه در اين مرکز رشد مورد بررسی قرار گرفته اند./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار