دستان آهنینش زیر آفتاب تابان رنگ تیره و تاری گرفته است،دقیق عین میلگردهای كدری كه سرگرم چیدن آن در فونداسیون یك دیواربتونی است و كبودی رنگ آن نگاه هر تازه واردی را به این كارگاه خیره می كند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج این كارگاهی عادی مربوط به یك كار ساختمانی ساده نیست بلكه كارگاه عظیم ساخت كارخانه سیمان مارگون در استان كهگیلویه و بویراحمد است،طرحی كه باید در قالب مجموعه طرح های مهر ماندگار هر چه زودتر به اتمام برسد تا انتظار ایجاد دو هزار و 350 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم را برآورده كند.
همه كارگران و فعالان این كارگاه با چهره ای تفتیده و پوست انداخته از تابش آفتاب گرم با سرعت سرگرم كارند.
این محدوده هر روز شاهد تكاپوی تعداد پرشماری كارگر، مهندس، طراح، بنا و جوشكار یك دل و یك هدف است كه با شتابی خیركننده كار می كنند.
در هرگوشه و كنار این كارگاه عده ای از خدمتگزاران بی نام و نشان عرصه سازندگی سرگرم كار تخصصی خود هستند و جز سلام و سرتكان دادن میل بیشتری به صحبت با هر تازه وارد را نشان نمی دهند و تمركز بر شتاب كار انگار از میلی دیگر حكایت دارد!
اینجا كارگاهی در جبهه های عملیاتی مختلف آن طرح ها و سازه های متنوعی اعم بتونی و فلزی در حال ساخت است، زیرا قرار است یكی از بزرگترین كارخانه های سیمان كشور با تولید سالانه سه هزار و 300 تن در این استان محروم ساخته شود.
اغلب كارشناسان حوزه اقتصادی انتظار دارند ساخت كارخانه سیمان مارگون سبب خروج استان از محرومیت شود، این نظر را كارگری كه پس از چند سال انتظار در این كارخانه استخدام شده نیز تایید می كند.
'سهام اسنفدیاری' ساكن روستای 'پاتاوه ده شیخ ' می گوید، بسیاری از كارگران این كارخانه روزگار زیادی برای یافتن كار با طی مسافتی زیاد و دور از خانه به 'عسلویه 'می رفتند، اما اكنون در دسترس خانواده در این طرح مشغول كار شده اند.
با راهنمایی یكی از كارگر به سراغ كار فرما بخش سازهای بتونی می رویم ، مردی كه در این كارگاه بزرگ جای ثابتی ندارد و مدام از روند اجرای كار در قسمت های دیگر طرح بازدید می كند.
ملاقات با 'عزیزاله گودرزی' مدیر كارگاه در مسیر حركت خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج به قسمت بالا دست كارگاه به دلیل بر تن نداشتن لباس كارگاهی زودتر از انتظار رخ داد.
وی در ارتباط با كارش می گوید: چندی پیش اینجا یك بیابان بود،تصور این كارگاه و این تاسیسات عظیم در حال ساخت برای هركسی یك امر محال بود، اما در فاصله زمانی اندك، اینك زمینه ساخت یك طرح صنعتی بزرگ فراهم شده است.
وی با بیان این كه این كارگاه و تاسیسات محصول چه بسیار تلاش ها و برنامه ریزی ها و از جمله حمایت دولت است.
وی افزود:برودت سرما با دمای كمتر از صفر درجه هم نتوانست در این منطقه ی سردسیری مانع از ادامه كار در این كارگاه شود.
او معتقد است تكمیل طرح سیمان مارگون مانند هر طرح اقتصادی نخست دارای پیامدهای چشم گیری در منطقه است و در مراحل بعد ابعاد اقتصادی طرح در سطح ملی خود نمایی خواهد كرد.
خروج از محرومیت و بن بست اقتصادی منطقه، جلوگیری از مهاجرت روستاییان ،تسریع در احداث راه مارگون و ایجاد فرصت های شغلی مستقیم و غیرمستقیم از راه آوردهای ساخت كارخانه سیمان برای منطقه مارگون در استان كهگیلویه و بویراحمد است.
مهندس گودرزی مدیر كارگاه كارخانه سیمان با بر شمرد این نكات می گوید: تسریع در احداث راه پاتاوه - سرچنار -مارگون و خود ایجاد یك تحول اساسی در بخش راه است كه یكی از بهترین پیامدهای اقتصادی و زیرساختی ناشی از ساخت كارخانه سیمان مارگون نیز محسوب می شود.
وی گفت:در مراحل فعلی اجرای طرح نیز رخدادهای خوبی در منطقه رخ داد كه از آن جمله می توان به اشتغال بیش از 300 كارگر بومی، واگذاری چندباب خانه استیجاری روستاهای مجاور به فعالان طرح، رونق بخش خدمات، حمل و نقل اشاره كرد كه سبب رونق اقتصادی در منطقه شده است.
اینك در شرایطی كه كمتر از یكسال پایان عمر اجرایی دولت دهم باقی مانده است، اجرای طرح 'مهر ماندگار ' و بهره برداری از طرح های شاخص و نیمه تمام سبب تحولی به عنوان 'حسن ختام خوب' در كارنامه دولت خواهد بود.
بدون شك بهره برداری از طرح كارخانه سیمان مارگون در قالب مهر ماندگار یكی از دستاورده های ارزشمند تصمیم گیری دولت دهم محسوب خواهد شد.
دستیار رییس جمهوری در جریان بازدید از این طرح گفته بود كه در دوران وزارتش بر صنایع و معادن،اینجا یك بیابان برهوت بود و قرار بود با سرمایه گذار طرح سیمان مارگون در وزارتخانه صحبت كنم اما توفیق نشد، اكنون به عنوان دستیار رییس جمهوری خوشحالم طرحی با این عظمت در یك زمان كم ساخته شده است.
'علی اكبر محرابیان ' اقدامات انجام گرفته در این طرح را چشمگیر دانسته و گفته بود كه این طرح از جمله طرح هایی است كه از اختصاص به موقع تسهیلات از سوی دولت برای بهره برداری ، بهره مند است.
وی با بیان این كه اجرای این نوع طرح ها با استفاده دانش و نیروی متخصص بومی افتخار ارزنده ای برای صنایع كشور است، تاكید داشت كه ساخت كارخانه سیمان مارگون الگوی موفقی برای جذب سرمایه گذاری خارجی خواهد بود.
مدیر عامل شركت توسعه گستر هلال خاورمیانه نیز درباره ساخت این طرح ملی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج گفت: 50 درصد تسهیلات ریالی ساخت كارخانه سیمان مارگون تاكنون جذب شده است و پیشرفت فیزیكی آن در وضعیت مطلوب قرار دارد.
'حسین نجاتی فهیمی ' از سیمان مارگون به عنوان یك طرح بزرگ ملی یاد كرد و میزان تسهیلات ریالی مصوب این طرح را از سوی بانك عامل 600 میلیارد ریال اعلام كرد.
وی با اشاره به تامین سهم آورده سرمایه گذار خارجی در این طرح گفت:سیمان مارگون در قالب طرح های مهر ماندگار تصویب شده و بهره برداری از آن در زمان مقرر نیاز به اختصاص به موقع تسهیلات دارد.
نجاتی پیشرفت 60 درصدی طرح را یادآور شد و افزود:با انقعاد قرارداد 48 میلیارد ریالی ساخت قسمت تولید كلینكر شامل ساختمان های 'پیش گرم كن'،'كوره' و 'خنك كن ' با شتاب مطلوب در حال انجام است.
وی گفت:ساختمان های بتونی و فلزی خط تولید سیمان و بخش ساخت و نصب قسمت آسیاب سیمان بیشترین پیشرفت فیزیكی را دارد.
مهندس نجاتی گفت:قرارداد ساخت نصب داخل بارگیرخانه ،سلیوهای سیمان و دو آسیاب سیمان نیز منعقد شده و قسمت تاسیسات برقی كارخانه نیز در مراحل اخذ قرار داد است .
وی گفت: درصورت تسریع در پرداخت تسهیلات ریالی قراردادهای باقی مانده بزودی منعقد خواهد شد.
مدیر عامل كارخانه سیمان مارگون از تامین تمام ماشین آلات خارجی مورد نیاز برای این كارخانه و انتقال آنها به محوطه كارگاه كارخانه خبر داد و گفت : برای این ماشین آلات 25میلیون یورو هزینه شده است .
نجاتی گفت: اعتبار مورد نیاز ساخت این طرح یك هزار و 870 میلیارد ریال است كه تا پایان تیر ماه سال 92 فاز اول طرح آماده راه اندازی خواهد شد.
وی افزود:كارخانه سیمان مارگون با ظرفیت تولید سه هزار و 300 تن و ایجاد فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از دو هزار متقاضی، به عنوان یكی از طرح های ملی توانسته با جذب صددرصد اعتبار سرمایه گذار خارجی طرح كارش را با فرایند مطلوبی جلو ببرد.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد تعداد طرح های مهر ماندگار در این استان را 27 طرح اعلام كرد و گفت:بهره برداری از مجموعه این طرح ها در بخش های راهسازی، بهداشت و درمان، صنعتی، كشاورزی و فرهنگی نقش موثری در توسعه این استان دارد.
'كورش امیدی پور ' كارخانه سیمان مارگون را یكی از این طرح ها برشمرد و افزود:این طرح به دنبال سیاست تشویقی دولت نهم در مورد جذب سرمایه گذار در مناطق كم برخوردار و محروم با مشاركت سرمایه گذار خارجی احداث شده است.
وی با بیان این كه ساخت این طرح تولیدی - صنعتی به توسعه استان كمك كرده ، افزود: این طرح علاوه بر فرصت های شغلی و اقتصادی، زمینه صادرات سیمان و ارزآوری را نیز برای كشور فراهم می كند.
امیدی پور از بازدید گروه كارشناسان ستاد مهرماندگار در هفته گذشته از روند اجرای طرح های این استان خبر داد و گفت:روند اجرای طرح های كهگیلویه و بویراحمد مطلوب ارزیابی شده است.
وی جاده پاتاوه – دهدشت، بزرگراه بابا میدان- یاسوج - سمیرم، توسعه باند فرودگاه یاسوج، تالار فرهنگی یاسوج، موزه یاسوج، مجتمع فرهنگی ورزشی بنیاد شهید، دانشكده صنعت و معدن چرام، دانشكده نفت و گاز گچساران،ساخت بیمارستان های 200 تختخوابی یاسوج و 96 تختخوابی گچساران، تامین آب دشت دو هزار و 500 هكتاری لیشتر گچساران، ورزشگاه 15هزارنفری یاسوج، كارخانه تولید انواع آجر دهدشت را از جمله طرح‌های مهم مهر ماندگار این استان برشمرد.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز طرح های مهر ماندگار را یك نقطه عطف در كارنامه دولت دهم دانست و افزود:اجرای این طرح برای پایان 900 طرح ملی یك تلاش سنگینی را متوجه مدیریت اجرایی كشور در سال پایانی كار دولت كرده است.
اكبر نیكزاد به مهم بودن مجموعه 27 طرح مهر ماندگار این استان اشاره كرد و افزود: ساخت محور پاوه - دهدشت به عنوان یك محور ترانزیتی تكمیل كننده كریدور مركز به جنوب كشور است كه راه دسترسی به بندر امام خمینی (ره) را از مركز به طول 220 كیلومتر كوتاهتر می‌كند.
وی افزود:این جاده 137 كیلومتر طول دارد و برای تسریع در تكمیل آن به چهار قطعه تقسیم شده و اكنون دو قطعه آن بهره برداری شده است و عملیات راهسازی در باقی مسیر به سرعت ادامه دارد.
نیكزاد گفت:در سال جاری مبلغ 100 میلیارد تومان برای تسریع در اجرای این جاده مهم اختصاص یافت و با تامین اعتبار مورد نیاز از محل طرح مهر ماندگار تا پایان خرداد ماه سال 92 به بهره برداری كامل خواهد رسید.
به گفته استاندار این طرح راهسازی علاوه بركوتاه تر نمودن مسیر، پنج بخش با 400 روستا و جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر را در كهگیلویه و بویراحمد به طور مستقیم از مزایای آن بهره‌مند خواهد كرد./س
برچسب ها: کارخانه ، سیمان ، محرومیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.