مدیرعامل شركت سیمان باقران با اینكه طرح سیمان باقران در زمره طرحهای مهر ماندگار دولت قرار دارد گفت: با بهره برداری كامل از این طرح زمینه اشتغال 10 هزار نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم فراهم می شود.

 حمیدرضا محبی پور روز صبح امروز  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ پیشرفت فیزیكی این طرح را تاكنون بیش از 76 درصد اعلام كرد و افزود: عملیات اجرایی این طرح سال 1385 در شهرستان درمیان در فاصله 40 كیلومتری مرز میل 73 آغاز شده است.  

وی ادامه داد: تاكنون برای اجرای این طرح 860 میلیارد ریال اعم از آورده سهامداران و تسهیلات ریالی و 24 میلیون یورو از تسهیلات ارزی هزینه شده است. 

 وی تعداد سهامداران این شركت را 30 هزار نفر اعلام كرد و اظهار داشت: از این تعداد 60 درصد از خراسان جنوبی و مابقی خارج از استان هستند. 

 وی با بیان اینكه عملیات اجرایی این پروژه از ابتدای امسال متوقف شده یادآور شد: عدم تامین وثایق خارج از طرح توسط شركت و تامین آورده سهم شركت جهت اخذ تسهیلات از بانك ملی از دلائل توقف اجرای این طرح می باشد.  

مدیرعامل شركت سیمان باقران گفت: در صورتی كه دولت یا مسئولان پروژه مهرماندگار، تامین ضمانت تسهیلات بانكی این شركت را تقبل كنند و یا كمك های بلاعوض یا قرض الحسنه به این شركت اعطا شود، عملیات اجرایی این كارخانه مجدد آغاز و طرح به موقع به اتمام می رسد.  

محبی پور افزود: در سفر محرابیان دستیار ویژه رئیس جمهوری در طرحهای ماندگار به خراسان جنوبی، وی طرح سیمان باقران را با توجه به فاصله كم حمل و نقل برای صادرات به افغانستان و نیاز آن كشور به سیمان و مصوب شدن انتقال خط گاز به شهرستان درمیان ، توجیه دار ترین طرح سیمانی كشور دانست.  

وی ادامه داد: در حال حاضر تقاضای افغانستان برای خرید سیمان از این كارخانه روزانه در حد 2000 تا 3000 تن می باشد كه به علت عدم تولید كامل این كارخانه امكان صادرات وجود ندارد.  

وی اعتبار مورد نیاز برای تكمیل طرح سیمان باقران خراسان جنوبی را 350 میلیارد ریال تسهیلات ریالی و حدود 5/2 میلیون دلار تسهیلات ارزی اعلام كرد و گفت: امیدواریم با توجه به اینكه این پروژه در زمره پروژه های مهر ماندگار قرار گرفته هر چه سریعتر آغاز مجدد عملیات اجرایی آن آغاز شود.  

وی افزود: طبق آخرین بازدیدها و جلسات برگزار شده برای رفع مشكلات این كارخانه مقرر شد 100 میلیارد ریال به عنوان قرض الحسنه در اختیار این كارخانه قرار گیرد تا بتوانیم در فرصتی وثیقه مورد نیاز برای دریافت تسهیلات از بانك ملی فراهم كنیم.  

وی گفت: هم اكنون حدود 510 میلیارد ریال تسهیلات ریالی با بانك ملی قرار داد داریم كه از این میزان 450 میلیارد ریال اخذ شده و 50 میلیارد ریال دیگر باقی مانده است.  /س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.