اگرچه چرخ زمانه چرخیده و حوض پرآب و جاروهای نم‌زده را گم كرده است، نظافت اما به همان قرار با روزگار پیش آمده.

به گزارش خبرنگار بازار باشگاه خبرنگاران از نظافت گریزی نیست؛ چه در خانه‌ای با اتاق‌های تودرتو و یك هشتی بزرگ و چه در پنت‌هاوس یك برج چشم‌نواز. روزگار عوض شده و خانه‌ها دگرگون شده‌اند اما هنوز هم آشغال همان آشغال‌های قدیم است؛ جارو هم كه باید زد. اگرچه چرخ زمانه چرخیده و حوض پرآب و جاروهای نم‌زده را گم كرده است، نظافت اما به همان قرار با روزگار پیش آمده.

 
جاروی دست‌ساز مادر خاطره شده و جاروهای برقی، دیگر یك وسیله لوكس یا مكمل جاروهای دستی برای نظافت خانه نیستند؛ آنها حاكمان مطلق نظافت خانه‌اند با قدرت‌های متفاوت و البته كاربردهای مختلف؛ آن‌قدر متنوع كه یك راهنمای درست و حسابی برای انتخاب و خریدنش لازم است؛ راهنمایی مثل این.
 
هنگام خرید یادتان باشد
 
اگر عزمتان برای خرید یك جاروبرقی جزم شده، بهتر است این كار را كاملا جدی بگیرید؛ هرچه باشد جاروبرقی یك كالای لوكس و تزئینی نیست كه بعد از مدتی بتوانید آن را برای تنوع عوض كنید. از طرفی این دستگاه ارتباط مستقیم با میزان پاكیزگی خانه و محل زندگی‌تان و درنهایت، سلامت شما و بقیه اعضای خانواده دارد.
 
 برای اینكه بتوانید یك خرید خوب انجام داده و رضایت كامل داشته باشید، باید قبل از هر چیز نیازهای خودتان را به خوبی شناسایی كرده و شرایط خانه‌تان را بسنجید تا بتوانید یك جاروبرقی مناسب انتخاب كنید.
 
قدرت
 
در این مورد، از مدل، شكل ظاهری و قابلیت‌های مختلف جاروبرقی كه صرف‌نظر كنیم، مهم‌ترین عامل در خرید جاروبرقی، میزان قدرت آن است كه در بازار اصطلاحا فروشندگان به آن «وات» می‌گویند.
 
این وات در حقیقت یك واحد بین‌المللی برای اندازه‌گیری میزان قدرت و توان هر وسیله یا دستگاه برقی است. درواقع همین وات است كه كار شما را راحت‌تر یا سخت‌تر می‌كند. قبل از هر امكان جانبی، این میزان مكندگی جاروبرقی است كه اهمیت بیشتری دارد.
 
جاروبرقی‌های معمولی غالبا میزان توانشان از 1000 تا 2200 وات متغیر است. البته جاروهایی با توان 1000 وات مدت‌هاست كه با ورود مدل‌های جدید و متنوع‌تر با قابلیت‌های گوناگون، دیگر جایی در بازار ندارند. این روزها در تمام فروشگاه‌ها و مراكز خرید و فروش لوازم خانگی، جاروبرقی‌های معمولی با توانی از 1300 تا 2200 وات جا خوش كرده‌اند.
 
این بازه تغییر توان‌ها، درواقع به همین نسبت، قیمت‌ها را هم تغییر داده و براساس نوع نیاز، شرایط خریداران را دچار نوسان می‌كند. البته بد نیست بدانید كه اندازه یا كوچك و بزرگی جاروبرقی‌ها، متناسب با میزان توان و قابلیت‌های مختلف آنها تغییر می‌كند.
 
با این همه، این نیاز شماست كه همه چیز را تعیین می‌كند. مساحت و اندازه خانه، میزان ریخت و پاش در خانه شما و البته تعداد اعضای خانواده و حتی سن آنها، همه و همه عواملی هستند كه شما باید برای انتخاب میزان توان و قدرت جاروبرقی‌تان درنظر بگیرید.
 
به‌طور كلی، قدرتی بین 1300 تا 1700 وات برای تمیزكردن و پاك‌كردن گرد و غبار خانه‌ها كافی است اما مسلما خانه‌های بزرگ‌تر با ریخت و پاش و تعداد فرزندان بیشتر، به جاروبرقی‌ای با توان بیشتر نیاز دارند.
 
 البته یادتان باشد كه انتخاب جاروبرقی پرقدرت و با توان بالا، همیشه انتخاب درستی نیست. اگر هنگام تخلیه كیسه‌های جاروبرقی به حجم كرك‌های فرشتان هم دقت كنید، حتما متوجه می‌شوید كه هرچه میزان مكندگی جاروبرقی بیشتر باشد، سرعت فرسودگی فرش شما هم بیشتر می‌شود.
 
 جارو به دستی پرحساسیت
 
 اگر جزو افرادی هستید كه بعد از هر بار جاروكشیدن با جاروبرقی كمرتان درد می‌گیرد و احساس گرفتگی در عضلات شانه و گردن خود دارید، شك نكنید كه باید اندازه طول دسته جاروبرقی‌تان را تغییر دهید.
 
-برای جاروكشیدن، هیچ‌گاه روی لوله جارو خم نشوید؛ تمام‌قد بایستید و اندازه لوله را طوری تنظیم كنید كه برای جاروكشی هر گوشه خانه، نیازی به خم و راست‌شدن نباشد.
 
اگر شما روی دسته جارو خم می‌شوید یا با حركت رفت و برگشتی لوله جارو، شما هم حركت می‌كنید، منتظر ابتلا به انواع و اقسام دردهای كمری و مفصلی دیگر باشید.
 
-شما باید به‌طور ثابت بایستید و گوشه و كنار خانه را با روانه‌كردن لوله جارو به هر طرف تمیز كنید و هرگاه محدوده مشخصی را جاروكشی كردید - نه با خم‌شدن به جلو بلكه با قدم‌برداشتن - محدوده جاروكشیدن را تغییر دهید.
 
-ممكن است بعد از چند دقیقه جاروكشی، به‌خاطر صدای مستمر موتور جارو، در ناحیه گوش‌هایتان احساس ناراحتی كنید. پیشنهاد می‌شود اگر به چنین مشكلی گرفتارید، پیش از جاروكشی تكه‌ای پنبه در گوش‌های خود قرار دهید.
 
-اگر از آن دسته افرادی هستید كه تمام خانه را در یك مرحله جارو می‌زنند، بد نیست بدانید كه اگر جاروكشی قسمت‌های مختلف خانه به تناوب انجام شود، حاصل كار بهتر خواهد بود. خانه را برای خود و براساس تعداد اتاق‌ها قسمت‌بندی كرده و هر قسمت را در یك مرحله جاروكشی كنید. به این ترتیب نه شما به‌خاطر جاروكشی طولانی‌مدت دچار خستگی مفرط می‌شوید و نه به موتور دستگاه‌تان فشار می‌آید.
 
-هنگام جاروكشی - به‌ویژه جاروكشی در مناطق پرگرد و خاك- استفاده از یك ماسك یا یك دستمال می‌تواند مانع بروز حساسیت‌های ریوی در درازمدت شود. البته این پیشنهاد برای تمام خانم‌ها و آقایانی كه اهل جاروزدن هستند و در هر منطقه جغرافیایی مفید خواهد بود.
 
سروصدا
 
حتما شما هم تا به حال با این صحنه مواجه شده‌اید كه فرزند كوچكتان به محض روشن‌شدن جاروبرقی ترسیده و شروع به گریه كرده است. پس اگر جزو افرادی هستید كه در خانه فرزند كوچك دارید یا اعصابتان تاب تحمل سروصدا را ندارد، برای خرید جاروبرقی به میزان صدای آن هم توجه كنید.
 
هرچند صدای جاروها با میزان كشش و كارایی جاروها در ارتباط است اما رقابت در بازار تولیدكنندگان جارو باعث شده تولیدكنندگان به سمت ساخت و تولید جاروهایی با قدرت مكندگی بالا و البته صدای موتور كمتری گرایش پیدا كنند.
 
اشكال هندسی مفید
 
انواع جدید جارو‌ها و همین‌طور جاروهای شارژی معمولا دارای اشكال هندسی تازه‌ای هستند تا كاركردن با آن‌ها راحت‌تر باشد؛ مثل دسته‌های تاشو و سری‌های مستطیل یا مثلث كه به خاطر داشتن زاویه، برای تمیزكردن گوشه‌ها و جاهایی كه نظافت آنها به راحتی و با استفاده از جاروبرقی‌های معمولی امكان‌پذیر نیست، مناسب هستند.
 
سر چندضلعی این جاروها در هر زاویه مجهز به یك برس كوچك است كه كار تمیزكردن را راحت‌تر می‌كند. از طرفی این سرهای مستطیل یا مثلثی با امكان چرخش

360 درجه، تمیزی بهتر و بیشتری را به همراه دارند. دسته‌های تاشو هم جای كمتری را اشغال می‌كنند.
 
نظافت بی‌صدا
 
جاروبرقی‌های بی‌صدا كه در بازار ما هم چندان در دسترس نیستند،  توسط 2 یا چند شركت محدود خارجی تولید می‌شوند و هنوز به بازار بسیاری از كشورها نرسیده‌اند.
 
این جاروبرقی‌ها دارای یك مخزن پر از آب برای موتور دستگاه هستند. به این ترتیب موتور این جاروبرقی‌ها مانند یك توربین آبی در داخل آب كار كرده و صدای بسیار كمتری در مقایسه با انواع معمولی جاروبرقی‌ها تولید می‌كند.
 
ضد میكروب ، ضد باكتری
 
نظافت و بهداشت از هم جدا نیستند؛ درست به همین خاطر هم هست كه تولیدكنندگان به فكر طراحی و عرضه جاروبرقی‌هایی با خاصیت ضدعفونی و ضدباكتری افتاده‌اند. این جاروها دارای یك مخزن جداگانه برای چرخش هوا هستند كه درون این مخزن یك فیلتر و لایه برزنتی تعبیه شده است. این فیلتر در واقع كار ضدعفونی‌كردن ذرات هوا و گرد و غبار را انجام می‌دهد. به این ترتیب خریداران این جاروها، اغلب از میان افراد مبتلا به آسم، بیماری‌های تنفسی و حساسیت هستند.
 
عمر باتری
 
درمورد جارو شارژی‌ها اما به جای توان یا وات، بهتر است به میزان عمر باتری آنها توجه كنید. این جاروها معمولا با هربار شارژ می‌توانند تا 8 ساعت به‌طور مداوم كار كنند. این میزان اما طبق گفته فروشندگان و فعالان بازار لوازم خانگی، برای مدل‌های ایرانی كمتر است.
 
 اما عیب اصلی جاروهای شارژی، مربوط به باتری آنهاست كه معمولا عمر مفیدش كوتاه است. این باتری‌ها در اغلب مدل‌های خارجی تا یك‌سال عمر مفید دارد و این مدت برای ایرانی‌ كمتر است.
 
نكته دیگر درمورد خرید جاروهای شارژی، توجه به حجم مخزن و ابعاد دهانه مكنده آنهاست كه هر دوی این عوامل به موارد استفاده و نوع آنها بستگی دارد. معمولا كارهای خانگی به جاروهای شارژی با مخزن بزرگ‌تر نیاز دارند. اندازه دهانه جاروی شارژی هم بهتر است براساس تنگی و دور از دسترس‌بودن جای موردنظر برای جاروكردن، انتخاب شود.
 
آبی یا خاكی
 
جارو شارژی‌هایی كه این روزها در بازار عرضه می‌شوند، اغلب، هم آبی هستند و هم خاكی.باتوجه به اینكه این جاروها دارای یك مخزن كوچك در قسمت عقب خود هستند، امكان مكندگی آب و گرد و  غبار را دارند اما آنچه بیشتر كاربران و فروشندگان این جاروها به آن اشاره می‌كنند، كاهش قدرت مكندگی در انواع آبی یا خاكی این محصولات، نسبت به انواع آبی یا خاكی جاروبرقی‌های معمولی است.
 
شارژی‌های هوشمند
 
اگر هنگام استفاده از جارو شارژی‌ها چندان با دقت نمی‌توانید خرده‌ریزها را پیدا كنید بهتر است سراغ انواع هوشمند این جاروها را بگیرید.
 
این جاروها دارای دهانه متحرك هستند كه با روشن‌شدن جارو، به‌طور خودكار در خط افقی و به چپ و راست حركت می‌كنند. جارو شارژی‌های هوشمند، مجهز به یك لامپ اخطار‌دهنده هستند كه درصورت وجود اضافات قرمز و درصورت پاك و تمیزشدن آنها سبز می‌شود.

همراه كوچك
 
این جاروها به خاطر خاصیت قابل شارژ و حمل بودنشان برای سفر بسیار مناسب‌اند تا جایی كه در بسیاری از مواقع به آنها نام «جاروسفری» را هم می‌دهند. قابلیت مهم‌تر این جاروها، امكان تمیزكردن سطوح غیرقابل دسترس یا مكان‌هایی بدون سیم‌كشی برق است.
 
نخستین بار وقتی این جاروها به بازار ایران آمد به نام جاروی ماشین معروف شد و بین كسانی‌كه به نظافت خودرویشان اهمیت می‌دادند محبوبیت فراوانی پیدا كرد اما امروز بیشترین استفاده آنها در خانه است
 
آشغال جمع‌كن پرمصرف و پرتوان
 
 جاروبرقی در زمره لوازم پرتوان برقی است كه میزان مصرف انرژی آن بستگی به نحوه استفاده از وسیله دارد. جاروهای برقی كوچك در حدود 1000 وات و جاروهای برقی بزرگ در حدود 1500 وات توان دارند. معمولا در دوره قرائت كنتور مشخص می‌شود جاروهای برقی كوچك حدود 18 كیلووات ساعت و جاروهای برقی بزرگ در حدود 30 كیلووات ساعت برق مصرف می‌كنند.
 
 با این اوصاف همیشه به خاطر داشته باشید كه از استفاده از این كالا در ساعت اوج مصرف بپرهیزید. با این كار، هم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌كنید و هم مانع از تاثیر نوسانات ناشی از ساعات پرمصرف بر كالای خود می‌شوید.
 
جاروبرقی باید كاملا تمیز باشد و لوله‌های آن گرفتگی نداشته باشد تا فشاری به موتور آن وارد نشود و انرژی بیش از اندازه نیز هدر نرود.برای این منظور، همواره كیسه آشغال جاروبرقی را پیش از پرشدن عوض كرده و فیلتر جارو را نیز لااقل 2 بار در سال، شسته یا عوض كنید.
 
هنگام استفاده از جارو، زباله‌های مرطوب، ته‌سیگار روشن، اشیای بزرگ و تیز، جوراب و كاغذ را از سر راه دور كنید. این اشیا می‌توانند به موتور جاروی شما ضربه وارد كنند و توان آن‌را كاهش دهند و البته مصرف برق را هم زیاد می‌كنند.
 
دقت كنید كه جاروهای برقی، معمولا دارای چندین درجه نشانگر قدرت مكندگی هستند كه برای نظافت بخش‌های مختلف كاربرد دارند.
 
سعی كنید همیشه از درجه قدرت مكندگی مناسب برای نظافت اماكن مختلف و ریخت و پاش‌های متفاوت استفاده كنید.
 
یادتان باشد جاروبرقی را نزدیك منابع گرمازا نظیر شوفاژ، اجاق و همچنین منابع سوخت آتش‌زا قرار ندهید. ضمنا از كار مداوم با جاروبرقی بپرهیزید چون روشن‌بودن درازمدت جاروبرقی (بیش از 30 دقیقه متوالی) به موتور جارو فشار زیادی وارد می‌كند.
 
سطوحی كه امكان چسبندگی بالایی دارند مثل موكت و سطوح پرزدار به توان بالاتری برای جداسازی خرده‌های اضافات نیاز دارند و این توان برای سطوح صاف كمتر است. دقت كنید كه برای رفع بعضی انواع اضافات، اصولا نیازی به استفاده از جاروبرقی نیست؛ مثلا جمع‌آوری قطعات بزرگ كاغذ و دستمال كاغذی با جارو، تنها توان بالایی از دستگاه می‌گیرند و باعث واردشدن فشار بی‌جهت به موتور جاروی شما می‌شوند.
 
هیچ‌وقت برای خاموش و روشن‌كردن جارو از پا استفاده نكنید. فشار این دگمه‌ها با پا، عمر جارو را بسیار كوتاه خواهد كرد.

برچسب ها: بازار ، جارو ، منزل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار