پلیس همیشه برای اعمال قانون در سطح شهر حضور دارد اما انگار خطوط بی آر تی کمتر شامل اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شاید بتوان گفت از همان سال های اول اختراع ماشین بود که به دلیل بروز برخی مشکلات در رفت و آمد خودروها و عابران کم کم قوانین راهنمایی و رانندگی جای خودشان را بین مردم باز کردند و شاید هم یک اتفاق مثل یک تصادف باعث شد که یک سری قوانین برای رعایت حقوق عابران و رانندگان تصویب شد خلاصه هر چه بود و به هر دلیل بود حداقل بهونه ای بود برای ایجاد حریم بین افرادی که پیاده هستند و افرادی که سوار ماشین هستند.
سال ها از وضع اولین قوانین راهنمایی و رانندگی می گذرد و هر روز مصوبات جدیدتری به این قوانین اضافه و کنار آن هم جریمه هایی برای رانندگانی که خیلی عادت به رعایت قوانین نکردند تعیین می شود.
قوانینی برای بستن کمربند ایمنی، عبور از چراغ قرمز، سبقت غیر مجاز، حمل بار اضافه و... که همیشه ماموران راهنمایی و رانندگی با حضور در سطح شهر آنها را به اجرا در میاورند تا مانع بروز اتفاقات ناگوار بشوند.
اما بعضی وقت ها انگار این قوانین مختص رانندگانی که در مسیر های عمومی تردد می کنند، مي شود و مثلا رانندگان اتوبوسهای خطوط بی آر تی یا خودروهای سازمان هایی که حق عبور از خط ویژه را دارند خیلی واجد این شرایط نیستند.
حتما برایتان پیش آمده که سوار خطوط بی آر تی مسیر تجریش تا میدان راه آهن یا پایانه آزادی تا میدان امام حسین(ع) شويد.
گاهی وقتها آنقدر رانندگان با سرعت رانندگی می کنند که باعث اعتراض مسافران می شوند.
یکی از دلایل این کار نیز به این دلیل که این خطوط مختص اتوبوس ها راه اندازی شده اما آیا این دلیل برای داشتن سرعت زیاد محسوب می شود.
همین چند ماه پیش بود که شاهد بروز تصادف در خیابان ولیعصر بودیم. هرچند منکر این نمی شویم که توی این تصادف حضور عابر پیاده در مسیر اتوبوس باعث انحراف آن و برخوردش با درخت شد اما مگر نه این که همیشه حق با عابر پیاده است؟
گاهی وقتها آنقدر رانندگان با سرعت رانندگی می کنند که  با کوچکترین ترمز مسافران از جا کنده و به سمت جلو پرت می شوند و اگر هم اعتراض کنی خیلی وقت ها رانندها حق به جانب از کار اشتباه خود دفاع هم می کنند.
با این که در تمام این مسیر ها پلیس همواره حضور دارد ولی شاهد جریمه شدن رانندگان خطوط بی آر تی توسط ماموران راهنمایی و رانندگی به  دلیل سبقت یا سرعت زیاد نبوده ایم.
درست است که این مسیر خطوط ویژه محسوب می شوند اما رعایت قوانین و حفظ جان مسافرها موضوعی است که ارتباطی بر عبور از خط ویژه ندارد.
حتی دیده شده خودروهای سازمان هایی که حق عبور از این خطوط را دارند بدون توجه به قوانین در این مسیر جولان می دهند و باز هم پلیس بدون توجه به تخلفات صورت گرفته از سوی رانندگان این خودروها بیشتر توجه خودش را معطوف به خودروهایی کرده که در مسیر های عبور در حال تردد هستند و با جریمه های سنگین و اعمال قانون تنها رانندگان خودروهای شخصی و تاکسی ها را زیر نظر دارند و کمتر دیده میشود که این رانندگان جریمه شوند.
از طرفی انگار ضرب المثل دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است شامل حال این رانندگان نمی شود شاید آنها فکر می کنند هرچه زودتر به مقصد برسند و زودتر ساعت بزنند زمان کمتری را صرف می کنند و تعداد نوبت های بیشتری می توانند مسافر جا به جا کنند اما به این فکر نمی کنند که جان دهها نفر در دست این رانندگان و خودرو دولتی زیر پا می شود.
البته هستند رانندگان اتوبوس هایی که از خطوط ویژه تردد نمی کنند و گاهی مواقع با سرعت زیاد مسافرها را جا به جا میکنند اما این موضوع بین رانندگان خطوط ویژه آن هم به دلیل داشتن حریم خصوصی بیشتر به چشم می خورد.
بیشترین قوانین که از سوی رانندگان رعایت می شود عبور نکردن از چراغ قرمز است. پس شاید بهتر باشد پلیس نگاه بازتری نسبت به این موضوع داشته باشد تا هم شهروندان با رضایت بیشتری از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند و هم رانندگان ملزم به رعایت قوانین و حفظ جان مسافران بشوند./ز
برچسب ها: مسیر ، خط ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار