یک استاد دانشگاه رشته فناوری اطلاعات گفت: اقتصاد ديجيتالي بستر توسعه اقتصاد دانش بنيان است و بخش دولتی و خصوصی باید بر اساس آن تصمیم گیری کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان «علی اکبر جلالی» در همایش کاربرد فناوری اطلاعات در توسعه اقتصادی و آخرین دستاوردهای آن در سالن همایش‌های بین المللی اتاق بازرگانی اصفهان گفت: اقتصاد ديجيتالي دستاورد توسعه اينترنت، فناوري اطلاعات و كاربردهاي آن است و توسعه اقتصاد دانش بنيان زمينه توسعه فناوري‌هاي جديدتري را در فضاي مجازي و دنياي سايبر بوجود آورده است.

وی تاکید کرد: جهان آينده برندگان و بازندگان جديدی در حوزه اقتصادي دارد كه وضعيت آنها بستگی به داشتن و يا نداشتن راهبرد مشخص حضور در اقتصاد ديجيتالي، توان جستجوگری و استفاده از سرمايه شبکه‏های اجتماعی خواهد داشت.

وی خاطر نشان کرد: شركت‌هاي كوچك و بزرگ در اقتصاد دیجیتالی و محیط‌های کسب و کار فضاي بايد نگاه جديدي به راهبرد توسعه خود داشته باشند و با مهندسي مجدد در هر سه حوزه فروش،خدمات مشتريان و توليدبر اساس دستورات اقتصاد ديجيتالي عمل كنند.

جلالی تصریح کرد: حجم تجارت الكترونيك در سال 2013 به 16 تريليون خواهد رسيد كه بيشترين آن مربوط به تجارت بين بنگاه‏ها است. تجارت الكترونيك بنگاه به مشتري هم از 572 ميليارد در سال 2010 به يك تريليون دلار در سال 2014 خواهد رسيد.

وی با اشاره به تجربه کشورهای مالزی و امارت متحده عربی در حوزه فناوری اطلاعات گفت: این دو کشور با حضور در فناوری اطلاعات توانستند اقتصاد خود را متحول سازند.

وی ایجاد دفاتر (آی سی تی ) در روستاهای کشور را عامل مهم در اطلاع رسانی از ویژگی‌های اقتصادی آن منطقه و نیازها و ظرفیت‌ها برشمرد و گفت: در جریان اتفاقات طبیعی از جمله زلزله می‌توان نیازهای مناطق زلزله زده را به طور دقیق مشخص کرد.

وی فناوری اطلاعات را محور توسعه اقتصادی هر کشور دانست و گفت: با توسعه اينترنت و فناوري اطلاعات، توجه به جايگاه علم و فناوري و توسعه مديريت دانش در جهان بيشتر شده است و زمينه يك رقابت برنده برنده را بخصوص در ابعاد اقتصادي و اجتماعي در جهان فراهم شده است.

جلالی تاکید کرد: بر اساس تغييرات حاصل از فناوريهاي توسعه يافته وابسته به اينترنت، رشد اقتصادي بستگي به نوآوري (و نه سرمايه و ابزار تنها) و استفاده مناسب از ابزارهاي سخت افزاري و نرم افزاري وابسته به اينترنت شده است.

بنابراين اقتصاد ديجيتالي در فضاي جديدي كه آنرا فضاي ديجيتالي، سايبر و يا مجازي گفته مي‏شود شكل گرفته و در حال توسعه مي‏باشد.

وی 90 درصد اقتصاد جهان بر پایه فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: معیار اقتصاد امروز بر مبنای پهنای باند اینترنت است و اگر دولت توجه به این موضوع نکند از اقتصاد جهان حذف می‌شویم.

وی گردشگری امروز جهان را گردشگری بر مبنای مجازی نامید و گفت: برای جذب گردشگر دانش بنیان باید تمام اطلاعات اقامت، آثار تاریخی و مراکز تفریحی را از طریق اینترنت در اختیار وی گذاشت تا شاهد حضور فیزیکی آنان در کشور باشیم.

صنعت گردشگری در اقتصاد حرف اول را می‌زند و گردشگری مجازی امروز مورد استقبال است. وی تاکید کرد: برای موفق شدن در اقتصاد امروز باید فضای اقتصادی کشور را تغییر داد.

جلالی گردش مالی در صنعت گردشگری را دو هزار میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت: بر اساس توانمندی و ظرفیت‌های گردشگری ایران باید 6/2 میلیون نفر در حوزه گردشگری فرصت شغلی ایجاد کنیم ./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.