عجله داشتن نشانه اختلال در نظم است و باعث اضطراب می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان یک روان‌شناس ‌گفت: در متون ادبی ما به ارزش صبر اشاره شده است،ازآنجا که گفته می‌شود: "گر صبر کنی ز غوره حلوا سازم" و یا در مذمت عجله گفته می‌شود: "عجله کار شیطان است" و این نشان می‌دهد که توجه و تمرکز در رابطه با موضوع صبر وعجله مدنظرهمگان بوده است.

تمجیدی افزود: نقطه مقابل عجله خویشتن‌داری، تحمل، حوصله و وقار است که جزو ارزش‌های والای انسانی محسوب می‌شود، اما اگر ما عجله و شتاب را در دستور کار خود قرار دهیم پشیمانی، یأس، ناامیدی، از دست دادن وقت و نیرو نتیجه کار ما خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه پدر و مادرها نیز در این زمینه وظایفی دارند،تصریح کرد: والدین از همان ابتدا نباید به همه خواسته‌های کودکان تن بدهند تا آن‌ها یاد بگیرند که همه توقعات آن‌ها قرار نیست بلافاصله برآورده شود و بی‌اعتنایی به کودک در زمانی که با سر و صدا و بداخلاقی می‌خواهد به خواستههای خود برسد و توجه به کودک در زمان مناسب می‌تواند یکی از راه‌کارهای مناسب برای عجول نبودن کودک باشد.

این روان‌شناس ادامه داد: گفتن داستان‌ها و خاطراتی که در آن‌ها قهرمان داستان با رعایت صبر و حوصله و پایداری به اهداف و آرزوهای خود می‌رسند نیزاز دیگر اقدامات تأثیرگذار والدین می‌باشد که می‌تواند به خوبی کودکان را در ایمن بودن در مقابل عجله حفظ کند.

تمجیدی با بیان اینکه گاهی هم عجله و سرعت لازم است و بعضی وقت‌ها تعلل و تنبلی کار شیطان است، خاطرنشان کرد: باید برای کارهایمان برنامه داشته باشیم و به صورت گام به گام حرکت کنیم و صبر کردن را از موقعیت کوچک تمرین کنیم و یاد بگیریم تا در سختی‌ها و مشکلات بزرگ آن‌ها را به اجرا درآوریم و در این راستا به نتایج عملی و آینده عجله کردن بیاندیشیم./س

برچسب ها: عجله ، اختلال ، اضطراب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.