در حالی طی سال های اخیر جوامع اروپایی شاهد رویگردانی مردم از مذهب مسیح و گرایش به مذاهب خود ساخته هستند که روز به روز به تحریف های صورت گرفته از سوی رهبران این مذهب برای مقلدان خود افزوده می شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، عدم اعتماد به کشیشان - بزرگان این آئین ریزش ها و گرایش به سمت آئین های خود ساخته را به دنبال داشته است و در تازه ترین ناهنجاری های صورت گرفته در بین اروپائیان – مسیحیان طیف های مختلف جامعه آلمان دچار گرایش در ابعاد وسیع به کیش های خود ساخته شده اند.
 آلمان یکی ازکشورهایی است که آزادی مذهب یکی از اصول تضمین‌شده‌ در قانون اساسی این کشور است. اکثر مردم آلمان، به دین مسیح اعتقاد دارند.
شواهدی مشاهده شده است که افکار عمومی آلمان به تدریج به سوی کیش های خود ساخته و دوری از مذهب گرایش پیدا می کنند و این روند با توجه به امارسازمان های نظر سنجی روبه افزایش است.
 افزایش شمار بی‌دینانی که معتقدند "نیرویی برتر" در جهان وجود ندارد، و کسانی که وجود خدا را نه نفی و نه تأیید می‌‌کنند، نمایانگر تغییری بارز در روند اعتقادی مردم این کشور" آلمان" است.
گفتنی است نتایج نظرسنجی‌ای که در سال 2011 صورت گرفت، نشان می‌دهد که 63 درصد پرسش‌شوندگان به این سوال که "آیا خدایی وجود دارد؟" پاسخ مثبت دادند، و حتی 59 درصد بر این باورند که مسیح پسر خداست، ولی همین مسیحیان معتقد، شناسه‌های دیگر این دین را باور ندارند: تنها 48 درصد به زندگی‌ای پس از مرگ معتقد هستند و فقط 29 درصد بر این باورند که سرانجام روز رستاخیز فراخواهد رسید و بهشت و جهنمی وجود دارد.
 همچنین بر اساس نتایج این نظرسنجی، اجرای آیین‌های مسیحی نیز به‌طور کامل انجام نمی‌گیرد: تنها 6 /3 درصد، یعنی 860 هزار مسیحی پروتستان روزهای یک‌شنبه در مراسم عبادی کلیسای محل شرکت می‌کنند. شمار کاتولیک‌ها بیشتر است: 13 درصد، یعنی حدود سه میلیون نفر. در سال 1950، بیش از نیمی از کاتولیک‌ها هر روز یک‌شنبه به کلیسا می‌رفتند و نیز شمار کسانی که در طول هفته به کلیسا می‌روند، نیز کاهش یافته است.
 در ماه دسامبرسال پیش نیز نظر سنجی ای صورت گرفته است و تعداد کسانی که در خانه پیش از صرف غذا، پروردگار را برای "اهدای جیره‌ی روزانه" به آنان شکر می‌کنند، به 6 درصد رسیده است. در دهه‌ی سال‌های 1960 از هر سه خانواده، یکی صرف غذا را با این دعا آغاز می‌کرد.
 گفتنی است یکی از نشانه‌های بارز رویگردانی آلمانی ها از مذهب، پس دادن کارت عضویت کلیساست، هر ساله بیش از 300 هزار مسیحی در آلمان، "رابطه‌ی نهادی" خود را با خدا قطع می‌کنند. 
 نتایج نظرسنجی‌ای که "موسسه‌ی پژوهشی برتلزمن" در سال 2008 در 21 کشور جهان انجام داد، نیز از تغییر شناسه‌های اعتقادی مردم آلمان، نسبت به نهاد کلیسا و چگونگی اجرای آیین‌های مذهبی در روز خبر می‌دهد.
 درادامه این نظرسنجی ها، هم‌چنین به پیدایی مذاهب بدوی در آلمان، اعتقاد به معنویت و عرفان و خدایان گوناگون دیگر که پیش از شکل‌گیری مذاهب صاحب کتاب وجود داشتند، نیز اشاره شده است. 
یکی دیگر از تغییراتی که در رابطه‌ی آلمانی‌ها با مذهب بوجود آمده، بازتاب فردیت در دین و تلفیق خواست‌های فرد معتقد با اصول دین است. اعتقاد مذهبی در آلمان، صورت فردی به‌ خود گرفته و متنوع شده است. در این میان خود فرد تصمیم می‌گیرد، چه مراسمی را در چارچوب کدام آیین بجا بیاورد.
 جامعه‌شناساسان می گویند: «معتقدان به راه مسیح، از مراسم عبادی دین‌های دیگر هم وام می‌گیرند، عرفان و معنویت را در آداب روزمره‌ی آن وارد می‌کنند و به آیین‌هایی مثل مدیتیشن رو می‌آورند.
برخی از جامعه شناسان غربی اذعان دارند که "کیش‌های دیگری نیز پدید خواهند آمد" که پیروان آن‌ها می‌توانند از معتقدان به مسیحیت باشند: «کسانی که می‌گویند، وقتی نهاد کلیسا حاضر به پذیرش اصلاحات اساسی نیست، پس باید کوشید تا دین مسیح خارج از این نهاد و با اشکال نوینی برقرار بماند و همچنین اعتقاد مذهبی هم‌چنان باقی خواهد ماند، ولی پیوند آن با نهادها گسسته خواهد شد.
 باید افزود کارشناسان مسائل اجتماعی – دینی بر این عقیده اند که مهمترین علل ریزش مقلدان مذهب مسیح در کشور های اروپایی فساد ها و تحرکات غیر اخلاقی که در سال های اخیر به صورت چشم گیری از سوی رهبران و کشیشان کلیساهای اروپایی اثبات شد و همچنین عدم اصلاحات در سیستم نظارت بر کلیساها بوده است
منبع: محدوده
برچسب ها: دین ، اروپا ، مسیحیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.