مدیر جهاد كشاورزی شهرستان فیروزكوه از اتمام پنجمین مرحله رهاسازی زنبور تریكوگراما در باغات انار فیروزكوه خبر داد.

'روح الله درویش خضری' در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهارداشت: در جهت مبارزه با كرم گلوگاه انار، مبارزه بیولوژیك با این آفت باغی با رهاسازی زنبور تریكوگراما در منطقه آغاز شد.

وی گفت: این مهم در راستای تولید محصول سالم و ارگانیك برای دومین بار از سال 85 و در پنج مرحله در روستاهای 'محمودآباد'، 'دمی آقا' و كبوتر دره' از بخش مركزی به عنوان كانون های اصلی تولید انار شهرستان به اجرا درآمد.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان فیروزكوه تصریح كرد: این آفت كه هیچ سمی به آن كارگر نیست و مبارزه شیمیایی با آن وجود ندارد، در قسمت پرچم (گلوگاه) انار اقدام به تخمگذاری می كند كه لارو آن پس از تفریق شدن وارد میوه شده، تخم انار را می خورد و مدفوع باقی مانده آن محیط مناسبی برای حمله قارچ 'فوماژن' می شود كه خود باعث پوسیدگی انار می شود.

وی ادامه داد: در سنوات گذشته گاها تا 80 درصد خسارت و از بین رفتن محصول توسط این آفت در شهرستان ملاحظه شده كه به دو صورت مكانیكی (جمع آوری انارهای آلوده و به آتش كشیدن آنها) و بیولوژیكی (رهاسازی زنبور) با آن مبارزه می شود.

درویش خضری با اشاره به توزیع تریكوكارت ها در بین بهره برداران، خاطرنشان كرد: هر تریكوكارت دربرگیرنده تعدادی تخم زنبور است كه 24 ساعت پس از استقرار بر روی درخت تفریق شده و زنبور كوچكی از آن خارج می شود.

وی گفت: این زنبورها بلافاصله داخل پرچم انارها ورود یافته و اقدام به تخمگذاری روی تخم این آفات می نمایند.

مدیر جهاد كشاورزی شهرستان فیروزكوه افزود: به دلیل اینكه تخم این زنبور سریع تر از تخم آفت تفریق می شود، لاروهای به دنیا آمده با تغذیه از تخم كرم گلوگاه انار آنها را به شكل بیولوژیك از بین می برند.

وی اذعان داشت: معمولا تا 600 درخت انار در هر هكتار باغ وجود دارد كه به هر درخت یك تریكوكارت تعلق می گیرد./س

برچسب ها: زنبور ، باغات ، فیروزکوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.