تا كنون‌ بیش از 600 بیماری‌ قابل‌ انتقال‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ شناسایی‌ شده‌ است‌.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی مازندران و کارشناس دام و طیور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران با بیان‌ این‌ مطلب‌ كه‌ هر روز بر تعداد افرادی‌ كه‌ به‌ نگهداری‌ حیوانات‌ خانگی‌ رو‌ می‌ آورند، اضافه‌ می شود، گفت: در تمام‌ جوامع‌ مهم ترین‌ مشكلی‌ كه‌ در این‌ زمینه‌ مطرح‌ می‌ شود، مسئله ی‌ بیماری‌های‌ مشترك‌ بین‌ حیوان‌ و انسان‌ است‌.

طاهری با بیان اینکه تب کریمه کنگو بيماري حاد ويروسي است که در فصول گرم سال از اواخر فروردین تا اواخر شهریور ( زمان رشد و تکثیر کنه‌ها ) بصورت ناگهاني شیوع می یابد که مخزن اصلی این بیماری درگوسفند ، گاو ، بز ، خرگوش وحشی و شتر مرغ است که با انتقال به انسان موجب مرگ و میر حدود 30 % از بيماران مبتلا مي‌گردد.

به گفته وی راه انتقال این بیماری از طریق گزش کنه ، تماس نزدیک انسان با دامهای آلوده ( از طریق تنفس ) ، تماس مستقیم انسان با خون و ترشحات دام مبتلا ، تماس با بافتهای آلوده دام( لاشه دام آلوده در قصابی ها و کشتارگاه ها) و نهایتا از طریق تماس با ترشحات افراد بیمار انتقال می یابد.

کارشناس دام و طیور مازندران گفت: بی اشتهایی ، ضعف ، تب ناگهانی ، کوفتگی ، درد شدید عضلات ، سردرد ، درد پشت حدقه چشم ، ترس از نور ، تهوع ، گلودرد ، دل درد و تغییرات خلقی بصورت بی قراری و افسردگی از علائم ابتلا به این بیماری است.

به گفته طاهری برای مردم نیز پنج راه پیشگیری توصیه می شود : شستشو با صابون و مایعات یا مواد شستشو دهنده با اینکه ویروس را از بین نمی‌برند ولی تا حدی ویروس را غیر فعال می‌کنند. از گوشتهای بازرسی شده و ممهور به مهر دامپزشکی (کشتار مجاز) استفاده شود، بدین دلیل که در کشتارگاههای صنعتی، لاشه دام به مدت ۲۴ ساعت در فضای ۴ درجه سانتی گراد ( برای سپری نمودن دوره جمود نعشی ) نگهداری می‌شود که در این دما ویروس نیز از بین می رود، برای اطمینان بیشتر به زنان خانه‌دار ، قصا‌ب‌ها توصیه می شود گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال ( فضای ۴ درجه) نگهداری کنند و پس از آن برای تکه‌تکه کردن گوشت با استفاده از دستکش و با احتیاط اقدام نمایند. فریز کردن گوشت در دمای 1- تا 4- درجه سانتی گراد نیز ویروس را از بین می‌برد. پختن گوشت در دمای
56 سانتیگراد به مدت ۳۰ دقیقه ، بدلیل مقاومت کم ویروس در برابر حرارت ، باعث از بین رفتن آن می شود

کارشناس دام وطیور مازندران در مورد بیماری توکسوپلاسموز ( Toxoplasmosis) که یک عفونت تک یاخته‌ای ( بیماری عفونی انگلی )که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می‌شودگفت: به نگهداری ازحیوانات خانگی ، بخصوص گربه و نقش مؤثر این حیوان در انتقال انگل این بیماری، منجر به ایجاد خطرات جدی در انسان خصوصا در مادران باردار و سقط جنین می شود.

طاهری افزود: انگل‌ خونی‌ توكسوپلاسموز‌ در گربه ها ، خصوصا در اكثر گربه‌های‌ ولگرد مشاهده‌ می ‌شود و در صورت‌ خارج‌ شدن‌ گربه ی‌ خانگی‌ از منزل‌ و معاشرت‌ با گربه‌های‌ ولگرد احتمال‌ آلوده‌ شدن‌ آن‌ها بیشتر می گردد. چنین‌ گربه‌ ای‌ باید به‌ صورت‌ دوره‌ای‌ تحت‌ درمان‌ باشد.

به گفته وی خوردن مواد غذایی آلوده به فضولات گربه ، مصرف گوشت آلوده که خوب پخته نشده باشد ، خوردن میوه و سبزی‌های آلوده شسته نشده ، استفاده از محصولات لبنی پاستوریزه نشده و تخم مرغ خام ، آب تصفیه نشده ، انتقال خون‌ و حتی انتقال از مادر باردار( آلوده به انگل ) به جنین از راههای انتقال این بیماری می باشد

طاهری افزود: راه پیشگیری نیز استفاده از دستکش هنگام باغبانی ،خودداری از خوردن گوشت خام یا نیم پز،شستن و ضد عفونی کردن میوه ها،پرهیز از لبنیات غیر پاستوریزه و اتسفاده نکردن از آب تصفیه نشده می باشد.

به گفته وی درمان توکسوپلاسموز بعد از انجام آزمایش‌های دقیق ، تحت نظر پزشک ، امکانپذیر خواهد بود.اگر بیمار یک مادر باردار باشد برای بررسی ابتلای جنین آزمایش‌های دیگری نیز انجام خواهد شد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.