رعایت اصول ایمنی و استاندارد در احداث ساختمان ها نقش موثری در جلوگیری و کاهش خسارات در زمان زلزله دارد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران اصفهان رییس کمسیون شهر سازی عمران ومعماری شورای اسلامی شهر اصفهان در جلسه علنی این شورابا اشاره به موقعیت زلزله خیز بودن کشور گفت:به طور متوسط هر هشت سال یک بار زلزله سنگینی را تجربه کرده ایم که به نوبه خود خسارات مالی و جانی شدیدی را به دنبال داشته است.

مهندس مصطفی بهبهانی افزود:زلزله تهدیدی طبیعی است که علم بشر نیز نتوانسته زمان وقوع ان را پیش بینی کند ومتاسفانه کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی اش همواره دستخوش عوارض جانی وروحی و اجتماعی اش می شود.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی اصفهان خاطر نشان کرد: مطالعات پهنه بندی شهرداری،حاکی از وجود 16 گسل در حوالی اصفهان است که دارای لرزشی با شدت پایین هستند و هر ماهه ثبت می شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به بافت قدیمی منطقه اصفهان اظهار داشت:به طور حتم در زمینه مقاوم سازی این بافت ها با مشکل مواجهیم و هزینه بالایی را به دنبال دارداز این رو باید برای باز سازی این بافت وارد عمل شد.

وی افزایش طبقات روی ساختمان ها ی غیر مقاوم را از دیگر معضلات دانست و بیان داشت:این طبقات هم برای خود ونیز برای طبقات زیرین مشکل افرین است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان بابیان تصویب قانون نظام مهندسی در سال 74 و اجرای ان از سال 83گفت:ساختمان هایی که پیش از اجرای این قانون ساخته شدند تا 70 درصد در مقابل زلزله ایمن نبودند اما پس از اجرای قانون نظام مهندسی 80 درصد در مقابل زلزله مقاوم هستند.

وی افزود:به رغم در نظر گرفتن مواردی از قانون نظام مهندسی،هنوز این قانون به صورت کامل اجرا نشده و همیشه از مجریان متخصص و با صلاحیت برای احداث ساختمان ها استفاده نمی شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با اشاره به اهمیت صرفه جویی در مصرف انرژی خاطر نشان کرد:اکنون در ساختمان هایی که در آنها اصول صرفه جویی به صورت استاندارد رعایت نمی شود 40 درصد انرژی هدر می رود. بهبهانی بیان داشت:در سال های اخیر اقدامات موثری برای رعایت اصول ایمنی در ساختمان ها اجرا شده اما هنوز کافی نیست .

بهبهانی تصریح کرد:بر اساس پیشنهاد سازمان بهینه سازی مصرف انرژی ،برای ساختمان ها نیز باید برچسب مصرف انرژی صادر شود ومردم در زمان خرید و فروش واحد های مسکونی به ان توجه نمایند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.